1 ROIS 11 : 1 à 43 *** + 1 KINGS 11 : 1 to 43 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

17/01/2017 10:38

1 ROIS  11 : 1 à 43 *** +
 

1 ¶  Le roi Salomon aima beaucoup de femmes étrangères, outre la fille de Pharaon : des Moabites, des Ammonites, des Édomites, des Sidoniennes, des Héthiennes,

 

11:1-6

aima beaucoup de femmes étrangères. Salomon conclut plusieurs mariages dans le but de ratifier des traités avec d’autres nations, conformément à une pratique courante dans le Proche-Orient antique. Or, #De 17: 17 avait interdit au roi de prendre de nombreuses femmes, car cela risquait de détourner son cœur de l’Éternel. C’est exactement ce qui se produisit avec Salomon: son amour pour ces femmes (vv. #1R 11:1-2) l’amena à se montrer déloyal envers l’Éternel et à adorer d’autres dieux (vv. #1R 11:3-6). Rien n’est plus déplorable que l’abominable apostasie qui marqua les dernières années de sa vie (après 50 ans) et qui prenait sa source dans l’union avec des épouses étrangères. La polygamie était tolérée parmi les Hébreux, même si la plupart d’entre eux n’avaient qu’une seule femme. Un grand nombre d’épouses était un signe de richesse et d’importance. Un roi désirait avoir un harem plus grand que n’importe lequel de ses sujets, et Salomon ne se priva pas de rechercher cette forme de gloire. C’était néanmoins un péché, une violation directe de la loi de Dieu, et cela entraîna pour lui les conséquences que cette loi cherchait justement à éviter.

Moabites. Descendantes de Lot (#Ge 19: 37). Leur peuple vivait à l’est de la mer Morte, entre les torrents de l’Arnon, au nord, et du Zéred, au sud.

Ammonites. Descendantes de Lot (#Ge 19: 38). Leurs compatriotes occupaient la région de la Transjordanie qui commençait à environ 40 km à l’est du Jourdain.

Édomites. Descendantes d’Esaü (#Ge 36:1). Leur territoire se situait au sud de Moab, jusqu’au sud-est de la mer Morte.

Sidoniennes. C’étaient les habitants de la ville de Sidon, située sur la côte méditerranéenne, à environ 35 km au nord de Tyr. Ici, le terme désigne probablement, dans un sens plus général, les Phéniciens. C’étaient d’habiles artisans.

Héthiennes. Ou « Hittites ». La majorité des Hittites vivaient en Anatolie (Asie Mineure). De 1720 à 1200 av. J.-C. environ, ils firent partie d’un royaume unifié, et leurs souverains exercèrent une influence dans tout le Proche-Orient antique; l’Empire hittite atteignit son apogée vers 1380-1350 av. J.-C. Lorsqu’il s’effondra vers 1200 av. J.-C., plusieurs cités-États se développèrent, chacune avec son propre roi. C’étaient « les rois des Héthiens ». Ils étaient dispersés en Anatolie et au nord d’Aram (Syrie), à l’époque de Salomon.

 

2  appartenant aux nations dont l’Éternel avait dit aux enfants d’Israël : Vous n’irez point chez elles, et elles ne viendront point chez vous ; elles tourneraient certainement vos cœurs du côté de leurs dieux. Ce fut à ces nations que s’attacha Salomon, entraîné par l’amour.

3  Il eut sept cents princesses pour femmes et trois cents concubines ; et ses femmes détournèrent son cœur.

4  A l’époque de la vieillesse de Salomon, ses femmes inclinèrent son cœur vers d’autres dieux ; et son cœur ne fut point tout entier à l’Éternel, son Dieu, comme l’avait été le cœur de David, son père.

 

comme …  David. Cf. v. #1R 11:6. Dans les Rois, David est constamment présenté comme la norme sur laquelle les autres rois devaient se baser pour agir et d’après laquelle ils devaient être jugés (#1R 3:14 ; #1R 9:4 ; #1R 14: 8 ; #1R 15: 3 ; #2R 8:19 ; #2R 22: 2). Certes, David avait péché (cf. #2S 11:1-12:2), mais il s’était sincèrement repenti (#Ps 32 ; #Ps 51) et n’avait pas continué à vivre dans le péché.

 

5  Salomon alla après Astarté, divinité des Sidoniens, et après Milcom, l’abomination des Ammonites.

 

Astarté. Héb. Ashtoreth. Le nom de cette divinité cananéenne a été délibérément déformé, en hébreu, par l’adjonction de voyelles qui évoquent le mot signifiant « honte ». C’était la déesse de l’amour et de la fertilité, adorée en particulier à Tyr et à Sidon.

Milcom. Autre nom pour Moloc (v. #1R 11:7), le dieu national des Ammonites. Son nom semble signifier « celui qui règne ». Son culte exigeait le sacrifice d’enfants, brûlés en son honneur (#Lé 18: 21 ; #Lé 20:2-5 ; #Jér 32:35).

 

6  Et Salomon fit ce qui est mal aux yeux de l’Éternel, et il ne suivit point pleinement l’Éternel, comme David, son père.

 

mal aux yeux de l’Éternel. Le péché de Salomon résida en particulier dans son attitude face à l’idolâtrie: non seulement il la toléra, mais il s’y adonna personnellement. Cette expression apparaît tout au long des Rois pour décrire les rois qui encouragèrent et pratiquèrent l’idolâtrie (#1R 15: 26, #1R 15: 34 ; #1R 16: 19, #1R 16: 25, #1R 16: 30 ; #1R 22: 53 ; #2R 3:2 ; #2R 8:18, #2R 8:27 ; #2R 13: 2, #2R 13: 11 ; #2R 14: 24 ; #2R 15: 9, #2R 15: 18, #2R 15: 24, #2R 15: 28 ; #2R 17: 2 ; #2R 21: 2, #2R 21: 20 ; #2R 23: 32, #2R 23: 37 ; #2R 24: 9, #2R 24: 19). Non content de pratiquer l’idolâtrie, Salomon le fit encore ouvertement: il adora des idoles de bois et de pierre en face du temple qu’il avait fait construire, dans ses jeunes années, en l’honneur du seul vrai Dieu.

 

7  Alors Salomon bâtit sur la montagne qui est en face de Jérusalem un haut lieu pour Kemosch, l’abomination de Moab, et pour Moloc, l’abomination des fils d’Ammon.

 

montagne …  en face de Jérusalem. Probablement le mont des Oliviers. L’endroit est appelé « Topheth » en #Jér 7:30-34 et « montagne de perdition » en #2R 23: 13.

Kemosch. Dieu des Moabites, auquel il était courant d’offrir des enfants en holocauste (#2R 3:27).

 

8  Et il fit ainsi pour toutes ses femmes étrangères, qui offraient des parfums et des sacrifices à leurs dieux.

9 ¶  L’Éternel fut irrité contre Salomon, parce qu’il avait détourné son cœur de l’Éternel, le Dieu d’Israël, qui lui était apparu deux fois.

 

11:9-10

apparu deux fois. À Gabaon (#1R 3:5) et à Jérusalem (#1R 9:2). Chaque fois, Dieu avait averti Salomon; il n’avait donc aucune excuse.

 

10  Il lui avait à cet égard défendu d’aller après d’autres dieux ; mais Salomon n’observa point les ordres de l’Éternel.

11  Et l’Éternel dit à Salomon : Puisque tu as agi de la sorte, et que tu n’as point observé mon alliance et mes lois que je t’avais prescrites, je déchirerai le royaume de dessus toi et je le donnerai à ton serviteur.

 

point observé mon alliance. Salomon n’était pas parvenu à obéir aux commandements d’honorer Dieu (#Ex 20:3-6) qui faisaient partie intégrante de l’alliance mosaïque. Or, l’obéissance à cette alliance était nécessaire pour jouir des bénédictions de l’alliance davidique (voir #1R 2:3-4).

déchirerai le royaume de dessus toi. Achija allait accompagner sa prédiction du même événement d’un geste symbolique (vv. #1R 11:29-39). La déchirure infligée à un vêtement comme illustration de la perte d’un royaume rappelait ce qui s’était passé avec Samuel (#1S 15:27-28) lorsque l’Éternel avait annoncé à Saül qu’il lui retirait la royauté à cause de sa désobéissance. Les grands dons accordés à Salomon et le mauvais usage qu’il en avait fait justifiaient un tel jugement.

 

12  Seulement, je ne le ferai point pendant ta vie, à cause de David, ton père. C’est de la main de ton fils que je l’arracherai.

 

ne le ferai point pendant ta vie. Ce fut le grand amour de l’Éternel pour David qui l’amena à adoucir la sentence en ne divisant pas le royaume pendant la vie de Salomon (cf. v. #1R 11:34). Cela montrait que la désobéissance de Salomon n’annulait pas l’alliance davidique; l’engagement qu’avait pris l’Éternel de tenir parole envers David restait valable (cf. #2S 7:12-16).

 

13  Je n’arracherai cependant pas tout le royaume ; je laisserai une tribu à ton fils, à cause de David, mon serviteur, et à cause de Jérusalem, que j’ai choisie.

 

une tribu. La seule tribu à rester loyale à la dynastie de David serait Juda (cf. #1R 12:20).

à cause de Jérusalem. Le Seigneur avait choisi cette ville comme demeure éternelle pour son nom (#1R 9:3). Par conséquent, Jérusalem et le temple subsisteraient, afin que la promesse divine puisse s’accomplir.

 

14 ¶  L’Éternel suscita un ennemi à Salomon : Hadad, l’Édomite, de la race royale d’Édom.

 

11:14-18

Hadad, l’Édomite. Même si Hadad appartenait à la famille régnante d’Édom, il avait échappé à la mort, lors de l’attaque lancée par l’armée de David, et avait trouvé refuge en Égypte. Il était alors jeune. Cf. #2S 8:13-14 ; #1Ch 18:12-13.

 

15  Dans le temps où David battit Édom, Joab, chef de l’armée, étant monté pour enterrer les morts, tua tous les mâles qui étaient en Édom ;

16  il y resta six mois avec tout Israël, jusqu’à ce qu’il en eût exterminé tous les mâles.

17  Ce fut alors qu’Hadad prit la fuite avec des Édomites, serviteurs de son père, pour se rendre en Égypte. Hadad était encore un jeune garçon.

18  Partis de Madian, ils allèrent à Paran, prirent avec eux des hommes de Paran, et arrivèrent en Égypte auprès de Pharaon, roi d’Égypte, Pharaon donna une maison à Hadad, pourvut à sa subsistance, et lui accorda des terres.

 

Madian. Comme ce pays se situait juste à l’est d’Édom, ce fut le premier qu’Hadad atteignit lors de sa fuite vers l’Égypte.

Paran. Désert situé au sud-est de Kadès, au centre de la péninsule du Sinaï (cf. #No 12:16 ; #No 13: 3).

 

19  Hadad trouva grâce aux yeux de Pharaon, à tel point que Pharaon lui donna pour femme la sœur de sa femme, la sœur de la reine Thachpenès.

20  La sœur de Thachpenès lui enfanta son fils Guenubath. Thachpenès le sevra dans la maison de Pharaon ; et Guenubath fut dans la maison de Pharaon, au milieu des enfants de Pharaon.

21  Lorsque Hadad apprit en Égypte que David était couché avec ses pères, et que Joab, chef de l’armée, était mort, il dit à Pharaon : Laisse-moi aller dans mon pays.

 

Laisse-moi aller. Comme Moïse (#Ex 2:10), le fils d’Hadad avait grandi dans la famille du Pharaon, et comme Moïse (#Ex 5:1), Hadad demanda au Pharaon la permission de quitter l’Égypte. En apprenant la mort de David et de Joab, il renonça à sa position et aux richesses de l’Égypte pour retourner en Édom, dans l’objectif de reconquérir le trône. Ses agissements provoquèrent de grands troubles en Israël (v. #1R 11:25).

 

22  Et Pharaon lui dit : Que te manque-t-il auprès de moi, pour que tu désires aller dans ton pays ? Il répondit : Rien, mais laisse-moi partir.

23  Dieu suscita un autre ennemi à Salomon: Rezon, fils d’Éliada, qui s’était enfui de chez son maître Hadadézer, roi de Tsoba.

 

11:23-25

Rezon. Après la conquête de Tsoba par David (#2S 8:3-8), Rezon et ses hommes s’étaient emparés de Damas et y avaient établi une forte dynastie de rois syriens. Ceux-ci causèrent de sérieux problèmes à Israël durant le IXe siècle av. J.-C. (cf. #1R 15: 18 ; #1R 20: 1).

 

24  Il avait rassemblé des gens auprès de lui, et il était chef de bande, lorsque David massacra les troupes de son maître. Ils allèrent à Damas, et s’y établirent, et ils régnèrent à Damas.

25  Il fut un ennemi d’Israël pendant toute la vie de Salomon, en même temps qu’Hadad lui faisait du mal, et il avait Israël en aversion. Il régna sur la Syrie.

26 ¶  Jéroboam aussi, serviteur de Salomon, leva la main contre le roi. Il était fils de Nebath, Éphratien de Tseréda, et il avait pour mère une veuve nommée Tserua.

 

Jéroboam …  fils de Nebath. Contrairement à Hadad et à Rezon, qui étaient des adversaires de Salomon venus de l’extérieur, Dieu suscita, avec Jéroboam, un adversaire issu de l’intérieur. Jéroboam était de la tribu d’Éphraïm, qui dominait les dix tribus du nord d’Israël. C’était un jeune homme plein de talent et de force, et il se fit connaître en dirigeant, à l’initiative de Salomon lui-même, des chantiers de construction autour de Jérusalem.

 

27  Voici à quelle occasion il leva la main contre le roi. Salomon bâtissait Millo, et fermait la brèche de la cité de David, son père.

28  Jéroboam était fort et vaillant ; et Salomon, ayant vu ce jeune homme à l’œuvre, lui donna la surveillance de tous les gens de corvée de la maison de Joseph.

29  Dans ce temps-là, Jéroboam, étant sorti de Jérusalem, fut rencontré en chemin par le prophète Achija de Silo, revêtu d’un manteau neuf. Ils étaient tous deux seuls dans les champs.

 

Achija de Silo. Achija était un prophète de l’Éternel qui vivait à Silo, une ville d’Éphraïm, à environ 32 km au nord de Jérusalem.

 

30  Achija saisit le manteau neuf qu’il avait sur lui, le déchira en douze morceaux,

 

11:30-32

Achija annonça que le royaume serait divisé à cause des péchés de Salomon, et que Jéroboam régnerait sur le nord du territoire (cf. vv. #1R 11:35-37).

 

31  et dit à Jéroboam : Prends pour toi dix morceaux ! Car ainsi parle l’Éternel, le Dieu d’Israël : Voici, je vais arracher le royaume de la main de Salomon, et je te donnerai dix tribus.

32  Mais il aura une tribu, à cause de mon serviteur David, et à cause de Jérusalem, la ville que j’ai choisie sur toutes les tribus d’Israël.

33  Et cela, parce qu’ils m’ont abandonné, et se sont prosternés devant Astarté, divinité des Sidoniens, devant Kemosch, dieu de Moab, et devant Milcom, dieu des fils d’Ammon, et parce qu’ils n’ont point marché dans mes voies pour faire ce qui est droit à mes yeux et pour observer mes lois et mes ordonnances, comme l’a fait David, père de Salomon.

34  Je n’ôterai pas de sa main tout le royaume, car je le maintiendrai prince tout le temps de sa vie, à cause de David, mon serviteur, que j’ai choisi, et qui a observé mes commandements et mes lois.

35  Mais j’ôterai le royaume de la main de son fils, et je t’en donnerai dix tribus ;

36  je laisserai une tribu à son fils, afin que David, mon serviteur, ait toujours une lampe devant moi à Jérusalem, la ville que j’ai choisie pour y mettre mon nom.

 

une lampe devant moi. Une lampe allumée représentait la vie d’une personne (#Job 18: 6 ; #Ps 132:17). Dieu promit qu’il y aurait toujours des descendants de David qui régneraient à Jérusalem, sur Juda (cf. #2S 21: 17 ; #1R 15: 4 ; #2R 8:19).

 

37  Je te prendrai, et tu régneras sur tout ce que ton âme désirera, tu seras roi d’Israël.

38  Si tu obéis à tout ce que je t’ordonnerai, si tu marches dans mes voies et si tu fais ce qui est droit à mes yeux, en observant mes lois et mes commandements, comme l’a fait David, mon serviteur, je serai avec toi, je te bâtirai une maison stable, comme j’en ai bâti une à David, et je te donnerai Israël.

 

Si tu obéis à tout. L’Éternel fit à Jéroboam la même promesse qu’à David: une dynastie qui régnerait de façon stable sur Israël (les dix tribus du nord), pour autant qu’il obéisse à la loi divine. L’Éternel imposa à Jéroboam les mêmes conditions de règne qu’à David (#1R 2:3-4 ; #1R 3:14).

 

39  J’humilierai par-là la postérité de David, mais ce ne sera pas pour toujours.

 

pas pour toujours. Cela impliquait que la séparation du royaume ne serait pas permanente et que la famille de David régnerait à nouveau, un jour, sur toutes les tribus d’Israël (cf. #Ez 37:15-28).

 

40  Salomon chercha à faire mourir Jéroboam. Et Jéroboam se leva et s’enfuit en Égypte auprès de Schischak, roi d’Égypte ; il demeura en Égypte jusqu’à la mort de Salomon.

 

faire mourir Jéroboam. Même si la prophétie avait été prononcée en privé (v. #1R 11:29), le roi en eut connaissance, et Jéroboam devint l’homme à abattre, étant jugé coupable de rébellion.

Schischak. Fondateur de la 22e dynastie en Égypte, il régna de 945 à 924 av. J.-C. environ. Il envahirait Juda pendant le règne de Roboam (#1R 14:25-26).

 

41 ¶  Le reste des actions de Salomon, tout ce qu’il a fait, et sa sagesse, cela n’est-il pas écrit dans le livre des actes de Salomon ?

42  Salomon régna quarante ans à Jérusalem sur tout Israël.

 

quarante ans. C’est-à-dire de 971 à 931 av. J.-C.

 

43  Puis Salomon se coucha avec ses pères, et il fut enterré dans la ville de David, son père. Roboam, son fils, régna à sa place.

                          

1 KINGS  11 : 1 to 43 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ King Solomon loved many foreign women, besides the daughter of Pharaoh, of the Moabites, and the Ammonites, and the Edomites, and the Sidonites, and the Hethites,

 

11: 1-6

Loved many foreign women. Salomon concludes several marriages with the aim of ratifying treaties with other nations, in accordance with a common practice in the ancient Near East. Now, # 17:17 had forbidden the king to take many women, for this might turn his heart away from the Lord. This is exactly what happened with Solomon: his love for these women (vv # 1R 11: 1-2) led him to be disloyal to the Lord and to worship other gods (vv. # 1R 11: 3-6). Nothing is more deplorable than the abominable apostasy that marked the last years of his life (after 50 years) and which originated in union with foreign wives. Polygamy was tolerated among the Hebrews, even though most of them had only one woman. A large number of wives was a sign of wealth and importance. A king wished to have a harem greater than any of his subjects, and Solomon did not deprive himself of seeking this form of glory. It was, however, a sin, a direct violation of the law of God, and this brought about the consequences which this law was justly trying to avoid.

Moabites. Descendants of Lot (#Ge 19: 37). Their people lived to the east of the Dead Sea, between the torrents of Arnon to the north, and the Zered to the south.

Ammonites. Descendants of Lot (#Ge 19: 38). Their compatriots occupied the region of Transjordan, which began about 40 km east of the Jordan River.

Edomites. Descendants of Esau (# 36: 1). Their territory was south of Moab, to the southeast of the Dead Sea.

Sidonian. They were the inhabitants of the town of Sidon, situated on the Mediterranean coast, about 35 km north of Tire. Here, the term probably refers, in a more general sense, to the Phoenicians. They were skilful craftsmen.

Hethiennes. Or "Hittites." The majority of the Hittites lived in Anatolia (Asia Minor). From 1720 to 1200 BC. They were part of a unified kingdom, and their sovereigns exercised an influence throughout the ancient Near East; The Hittite Empire reached its apogee around 1380-1350 BC. When it collapsed around 1200 BC. AD, several city-states developed, each with its own king. They were "the kings of the Hittites." They were scattered in Anatolia and north of Aram (Syria), at the time of Solomon.

 

2 to the nations which the LORD said unto the children of Israel, Ye shall not go unto them, neither shall they come to you; They would certainly turn your hearts towards their gods. It was to these nations that Solomon became attached, drawn by love.

3 He had seven hundred princesses for women and three hundred concubines; And his wives turned away his heart.

4 In the days of Solomon's old age his women inclined his heart to other gods; And his heart was not wholly with Jehovah his God, as was the heart of David his father.

 

Like ... David. Cf. # 1R 11: 6. In Kings, David is consistently portrayed as the standard upon which other kings should base themselves to act and according to which they should be judged (# 1R 3:14; # 1R 9: 4; # 1R 14: 8; 1R 15: 3; # 2R 8:19; # 2R 22: 2). Surely David had sinned (see # 2Sa 11: 1-12: 2), but sincerely repented (#Ps 32; #Ps 51) and did not continue to live in sin.

 

5 Then Solomon went after Astarte, the divinity of the Sidonians, and after Milcom, the abomination of the Ammonites.

 

Astarte. Heb. Ashtoreth. The name of this Canaanite divinity was deliberately distorted, in Hebrew, by the addition of vowels that evoke the word meaning "shame". She was the goddess of love and fertility, adored in particular at Tire and Sidon.

Milcom. Another name for Moloc (v. # 1R 11: 7), the national god of the Ammonites. His name seems to mean "he who rules". His worship required the sacrifice of children, burned in his honor (Leviticus 18:21, Le 20: 2-5, Jeremiah 32:35).

 

6 And Solomon did evil in the sight of the LORD, and did not fully follow the LORD, as David his father.

Evil in the sight of the LORD. Solomon's sin resided especially in his attitude to idolatry: not only did he tolerate it, but he did it personally. This expression appears throughout the Kings to describe the kings who encouraged and practiced idolatry (# 1R 15:26, # 1R 15:34; # 1R 16:19, # 1R 16:25, # 1R 16:30; # 1R 22: 53; # 2R 3: 2; # 2R 8:18, # 2R 8:27; # 2R 13: 2, # 2R 13:11; # 2R 14:24; # 2R 15: 9; 15: 18; # 2R 23: 32; # 2R 23: 37; # 2R 17: 2; # 2R 21: 2; 9, # 2R 24:19). Not content with practicing idolatry, Solomon did it openly still: he worshiped idols of wood and stone in front of the temple he had built in his young years in honor of the one true God.

 

7 Then Solomon built a high place for Kemosh, the abomination of Moab, and for Molech the abomination of the children of Ammon.

 

Mountain ... in front of Jerusalem. Probably the Mount of Olives. The place is called "Topheth" in # Jer 7: 30-34 and "Mountain of Perdition" in # 2R 23:13.

Kemosch. God of the Moabites, to whom it was common to offer children a holocaust (# 2R 3:27).

 

8 And he did so for all his foreign wives, who offered perfumes and sacrifices to their gods.

9 And the LORD was angry with Solomon, because he had turned away his heart from Jehovah, the God of Israel, who had appeared to him twice.

 

11: 9-10

Appeared twice. In Gabaon (# 1R 3: 5) and in Jerusalem (# 1R 9: 2). Each time God had warned Solomon; So he had no excuse.

 

10 He forbade him to go after other gods; But Solomon did not obey the commands of the LORD.

11 And the LORD said unto Solomon, Because thou hast done this thing, and hast not kept my covenant, and my laws which I commanded thee, I will tear the kingdom from thee, and give it unto thee. servant.

 

Observed my covenant. Solomon had not been able to obey the commandments to honor God (#Ex 20: 3-6) who were an integral part of the Mosaic covenant. Obedience to this covenant was necessary to enjoy the blessings of the Davidic covenant (see # 1R 2: 3-4).

Will tear the kingdom from you. Achija was going to accompany his prediction of the same event with a symbolic gesture (vv # 1R 11: 29-39). The tearing of a garment as an illustration of the loss of a kingdom reminds us of what happened with Samuel (# 1S 15: 27-28) when the Lord told Saul that he would take away the kingdom from him Of his disobedience. The great gifts given to Solomon and the misuse he had made justified such a judgment.

 

12 But I will not do it in your life because of David your father. I will tear it out of your son's hand.

 

Will not do it during your life. It was the great love of the Lord for David that led him to soften the sentence by not dividing the kingdom during the life of Solomon (cf. # 1R 11:34). This showed that the disobedience of Solomon did not annul the Davidic covenant; The promise of the Lord to keep his word to David remained valid (cf. # 2S 7: 12-16).

 

13 But I will not tear away the whole kingdom; I will leave a tribe to your son, because of David my servant, and because of Jerusalem, which I have chosen.

 

a tribe. The only tribe to remain loyal to the dynasty of David would be Judah (cf. # 1R 12:20).

Because of Jerusalem. The Lord had chosen this city as an eternal abode for his name (# 1R 9: 3). Therefore, Jerusalem and the temple would subsist, that the promise of God might be fulfilled.

 

14 And the LORD raised up an enemy unto Solomon, Hadad the Edomite of the kingdom of Edom.

 

11: 14-18

Hadad, the Edomite. Even though Hadad belonged to the ruling family of Edom, he had escaped death during the attack launched by David's army and had taken refuge in Egypt. He was then young. Cf. # 2S 8: 13-14; # 1Ch 18: 12-13.

 

15 In the days when David beat Edom, Joab the captain of the host went up to bury the dead, and slew all the males that were in Edom;

16 And he stayed there six months with all Israel, until he had cut off all the males.

17 It was then that Hadad fled with Edomites, his father's servants, to go to Egypt. Hadad was still a young boy.

18 And it came to pass in Midian, that they went to Paran, and took with them the men of Paran, and came to Egypt with Pharaoh king of Egypt; and Pharaoh gave a house to Hadad, provided for his sustenance, and granted him lands.

 

Madian. As this country was just east of Edom, it was the first that Hadad reached during his flight to Egypt.

Per year. Desert located south-east of Kadesh, in the center of the Sinai peninsula (see # 12:16; # 13: 3).

 

19 Hadad found favor in Pharaoh's eyes, so much so that Pharaoh gave him the sister of his wife, the sister of Queen Thachpenes, as wife.

20 And the sister of Thachpenes bare him her son Guenubath. And Thachpenes weaned him in the house of Pharaoh; And Genubath was in the house of Pharaoh among the children of Pharaoh.

21 When Hadad heard in Egypt that David was lying with his fathers, and Joab the captain of the army was dead, he said to Pharaoh, Let me go into my land.

 

Let me go. Like Moses (#Ex 2:10), Hadad's son grew up in the family of Pharaoh, and like Moses (#Ex 5: 1), Hadad asked the Pharaoh for permission to leave Egypt. On learning of the death of David and Joab, he renounced his position and the wealth of Egypt to return to Edom, with the aim of regaining the throne. His actions provoked great unrest in Israel (see # 1R 11:25).

 

22 And Pharaoh said unto him, What is thou missing with me that thou desireest to go into thy land? He replied, "Nothing, but let me go."

23 And God raised up another enemy to Solomon, Rezon the son of Eliada, who had fled from his master Hadadezer king of Zobah.

 

11: 23-25

Rezon. After the conquest of Tsoba by David (# 2S 8: 3-8), Rezon and his men seized Damascus and established a strong dynasty of Syrian kings. These caused serious problems to Israel during the ninth century BC. J.-C. (cf. # 1R 15:18; # 1R 20: 1).

 

24 He had gathered people with him, and he was a chief of a band, when David massacred his master's troops. They went to Damascus and settled there, and they reigned in Damascus.

25 He was an enemy of Israel throughout the life of Solomon, while Hadad was hurting him, and Israel was in aversion. He reigned over Syria.

26 ¶ And Jeroboam the servant of Solomon lifted up his hand against the king. He was the son of Nebat, the Ephratian of Zereda, and his mother was a widow named Tserua.

 

Jeroboam ... son of Nebat. Unlike Hadad and Rezon, who were Solomon's opponents from outside, God raised up with Jeroboam an adversary from within. Jeroboam was of the tribe of Ephraim, which ruled over the ten tribes of the north of Israel. He was a young man full of talent and strength, and he made himself known by directing, at the initiative of Solomon himself, construction sites around Jerusalem.

 

27 On this occasion he raised his hand against the king. Solomon built Millo, and closed the breach of the city of David his father.

28 Jeroboam was strong and valiant; And Solomon, having seen this young man at work, gave him the watch over all the drudgery of the house of Joseph.

29 And it came to pass at that time, that Jeroboam, having gone out of Jerusalem, was encountered on the way by the prophet Ahijah of Shiloh, clothed in a new mantle. They were both alone in the fields.

 

Achija de Silo. Ahijah was a prophet of the Lord who lived in Shiloh, a city of Ephraim, about 32 km north of Jerusalem.

 

30 And Ahijah seized the new garment which he had upon him, and rent him into twelve pieces,

 

11: 30-32

Ahijah announced that the kingdom would be divided because of the sins of Solomon, and that Jeroboam would reign over the northern part of the territory (cf. # 1R 11: 35-37).

 

31 and said to Jeroboam, Take ten pieces for you. For thus saith the Lord God of Israel: Behold, I will pluck the kingdom out of Solomon's hand, and I will give thee ten tribes.

32 But he will have a tribe, because of my servant David, and because of Jerusalem, the city which I have chosen out of all the tribes of Israel.

33 And because they have forsaken me, and prostrated themselves before Astarte, the divinity of the Sidonians, before Kemosh, the god of Moab, and before Milcom, the god of the children of Ammon, and because they And walk in my ways to do that which is right in my sight, and to keep my statutes and my ordinances, as David the father of Solomon did.

34 And I will not take the whole kingdom out of his hand, for I will keep him a prince all the days of his life, because of my servant David, whom I have chosen, and who kept my commandments and my statutes.

35 But I will take the kingdom out of his son's hand, and I will give you ten tribes;

36 I will leave a tribe to his son, that David my servant may always have a lamp before me in Jerusalem, the city that I have chosen to put my name there.

 

A lamp in front of me. A lighted lamp represented the life of a person (#Job 18: 6; #Ps 132: 17). God promised that there would always be descendants of David who would reign in Jerusalem on Judah (see # 2S 21:17; # 1R 15: 4; # 2R 8:19).

 

37 And I will take thee, and reign over all that thy soul desireth, and thou shalt be king over Israel.

38 If you obey all that I command you, if you walk in my ways and do what is right in my eyes, by observing my laws and my commandments, as David, my servant, did I will build you a stable house, as I have built a house for David, and I will give you Israel.

 

If you obey everything. The LORD made Jeroboam the same promise as David: a dynasty that would rule steadily over Israel (the ten tribes of the north), as long as it obeys the divine law. The LORD imposed on Jeroboam the same conditions of reign as David (# 1R 2: 3-4; # 1R 3:14).

 

39 I will humble the posterity of David, but it shall not be for ever.

 

Not forever. This implied that the separation of the kingdom would not be permanent and that the family of David would reign one day over all the tribes of Israel (cf. Ezekiel 37: 15-28).

 

40 Solomon sought to kill Jeroboam. And Jeroboam arose, and fled into Egypt unto Shischak king of Egypt; He remained in Egypt until the death of Solomon.

 

To kill Jeroboam. Even if the prophecy had been pronounced privately (v. # 1R 11:29), the king became aware of it, and Jeroboam became the man to be slain, being found guilty of rebellion.

Schischak. Founder of the 22nd dynasty in Egypt, he reigned from 945 to 924 BC. About AD. He would invade Judah during the reign of Roboam (# 1R 14: 25-26).

 

41 And the rest of the acts of Solomon, and all that he did, and his wisdom, are they not written in the book of Solomon's deeds?

42 Solomon reigned forty years in Jerusalem over all Israel.

 

forty years. That is, from 971 to 931 BC. J.-C.

 

43 Then Solomon slept with his fathers, and was buried in the city of David his father. And Rehoboam his son reigned in his stead.

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