1 ROIS 15 : 1 à 34 *** + 1 KINGS 15 : 1 to 34 + NOTES TO JOHN MACARTHUR
21/01/2017 11:101 ROIS 15 : 1 à 34 *** +
1 ¶ La dix-huitième année du règne de Jéroboam, fils de Nebath, Abijam régna sur Juda.
15:1-16:22
Après avoir décrit l’instauration de l’idolâtrie en Israël et en Juda (#1R 12:1-14: 31), le texte brosse un tableau rapide des rois de Juda et d’Israël entre 913 et 885 av. J.-C. L’auteur note que les hauts lieux ne disparurent pas de Juda (#1R 15: 14) et qu’Israël continua à marcher sur les (mauvaises) traces de Jéroboam (#1R 15: 26, #1R 15: 34 ; #1R 16: 13, #1R 16: 19).
15:1-8
Abijam. Il est appelé Abija en #2Ch 13:1-2. Puisque Abijam signifie « père de la mer », et Abija « l’Éternel est un père », il se peut que son nom ait été modifié à cause de son péché.
2 Il régna trois ans à Jérusalem. Sa mère s’appelait Maaca, fille d’Abisalom.
trois ans. De 913 à 911 av. J.-C. Une partie de l’année comptait pour une année entière (cf. v. #1R 15: 9).
3 Il se livra à tous les péchés que son père avait commis avant lui ; et son cœur ne fut point tout entier à l’Éternel, son Dieu, comme l’avait été le cœur de David, son père.
son cœur ne fut point tout entier à l’Éternel. Cf. #1R 11:4 où la même remarque est faite à propos de Salomon. #1R 15: 14.
4 Mais à cause de David, l’Éternel, son Dieu, lui donna une lampe à Jérusalem, en établissant son fils après lui et en laissant subsister Jérusalem.
une lampe. Une lampe allumée représentait la vie d’une personne (#Job 18: 6 ; #Ps 132:17). Dieu promit qu’il y aurait toujours des descendants de David qui régneraient à Jérusalem, sur Juda (cf. #2S 21: 17 ; #1R 15: 4 ; #2R 8:19).
5 Car David avait fait ce qui est droit aux yeux de l’Éternel, et il ne s’était détourné d’aucun de ses commandements pendant toute sa vie, excepté dans l’affaire d’Urie, le Héthien.
ce qui est droit aux yeux de l’Éternel. Cette expression, fréquente à propos des rois de Juda, signifie seulement qu’ils firent, ou non, ce qui était en règle générale acceptable aux yeux de Dieu, comme au v. #1R 15: 11.
6 Il y eut guerre entre Roboam et Jéroboam, tant que vécut Roboam.
7 Le reste des actions d’Abijam, et tout ce qu’il a fait, cela n’est-il pas écrit dans le livre des Chroniques des rois de Juda ? Il y eut guerre entre Abijam et Jéroboam.
guerre. Voir #1R 14: 30 ; #2Ch 13:1-20.
8 Abijam se coucha avec ses pères, et on l’enterra dans la ville de David. Et Asa, son fils, régna à sa place.
9 ¶ La vingtième année de Jéroboam, roi d’Israël, Asa régna sur Juda.
15:9-24
Asa. Premier des rois de Juda à bénéficier d’une appréciation positive dans le domaine religieux (cf. v. #1R 15: 11).
10 Il régna quarante et un ans à Jérusalem. Sa mère s’appelait Maaca, fille d’Abisalom.
quarante et un ans. De 911 à 870 av. J.-C. environ
11 Asa fit ce qui est droit aux yeux de l’Éternel, comme David, son père.
15:11-15
Asa prit quatre bonnes mesures:
1° il supprima la prostitution dite sacrée (v. #1R 15: 12);
2° il débarrassa le pays de toutes les idoles fabriquées par ses prédécesseurs (v. #1R 15: 12);
3° il destitua la reine mère, corrompue, et brûla son idole;
4° il remit dans le temple les objets que son père et lui avaient consacrés à l’Éternel (v. #1R 15: 15).
Même s’il ne pratiqua jamais l’idolâtrie, il toléra malheureusement les « hauts lieux » (v. #1R 15: 14).
12 Il ôta du pays les prostitués, et il fit disparaître toutes les idoles que ses pères avaient faites.
13 Et même il enleva la dignité de reine à Maaca, sa mère, parce qu’elle avait fait une idole pour Astarté. Asa abattit son idole, et la brûla au torrent de Cédron.
une idole. Le terme hébreu vient du verbe « trembler, ébranler » (#Job 9:6). Son emploi suggère qu’il s’agissait d’une représentation particulièrement répugnante, peut-être obscène. Asa destitua sa grand-mère Maaca, la reine mère officielle, du fait de ses liens avec cette idole.
torrent de Cédron. Cette rivière, saisonnière, coulait dans la vallée du Cédron qui bordait Jérusalem, à l’est.
14 Mais les hauts lieux ne disparurent point, quoique le cœur d’Asa fût en entier à l’Éternel pendant toute sa vie.
15 Il mit dans la maison de l’Éternel les choses consacrées par son père et par lui-même, de l’argent, de l’or et des vases.
16 Il y eut guerre entre Asa et Baescha, roi d’Israël, pendant toute leur vie.
Baescha. Asa, le roi de Juda (environ 911-870 av. J.-C.), bénéficia de dix années de tranquillité après la défaite de Jéroboam face aux troupes d’Abijam (#2Ch 13:19-20), et ce jusqu’au début des attaques de Baescha.
17 Baescha, roi d’Israël, monta contre Juda ; et il bâtit Rama, pour empêcher ceux d’Asa, roi de Juda, de sortir et d’entrer.
Rama. Ville située à un endroit stratégique en Benjamin, à environ 8 km au nord de Jérusalem, le long de la route principale qui reliait le nord au sud. Elle fut construite par Baescha, roi d’Israël, pour lui permettre de faire un blocus efficace de la ville de Jérusalem.
18 Asa prit tout l’argent et tout l’or qui étaient restés dans les trésors de la maison de l’Éternel et les trésors de la maison du roi, et il les mit entre les mains de ses serviteurs qu’il envoya vers Ben-Hadad, fils de Thabrimmon, fils de Hezjon, roi de Syrie, qui habitait à Damas. Le roi Asa lui fit dire:
Ben-Hadad. Il s’agit de Ben-Hadad Ier, petit-fils de Hezjon (probablement Rezon; environ 940-915 av. J.-C.) et fils de Thabrimmon (environ 912-890 av. J.-C.). Ce roi puissant régnait sur le royaume syrien qui avait Damas pour capitale. La majorité des historiens pensent qu’il régna de 900 à 860 av. J.-C. et que Ben-Hadad II, son fils ou petit-fils, lui succéda de 860 à 841 av. J.-C. (cf. #1R 20: 34). Asa envoya un cadeau de taille à Ben-Hadad Ier pour le pousser à rompre son traité avec Israël et à conclure, à la place, une alliance avec Juda, avant d’envahir Israël par le nord.
19 Qu’il y ait une alliance entre moi et toi, comme il y en eut une entre mon père et ton père. Voici, je t’envoie un présent en argent et en or. Va, romps ton alliance avec Baescha, roi d’Israël, afin qu’il s’éloigne de moi.
20 Ben-Hadad écouta le roi Asa ; il envoya les chefs de son armée contre les villes d’Israël, et il battit Ijjon, Dan, Abel-Beth-Maaca, tout Kinneroth, et tout le pays de Nephthali.
Ijjon … Nephthali. L’armée de Ben-Hadad Ier envahit Israël et s’empara des villes du nord de la mer de Galilée, prenant ainsi le contrôle des routes commerciales qui menaient vers la côte méditerranéenne et la vallée fertile de Jizreel. La Syrie devint une grande menace militaire pour Israël, de sorte que Baescha cessa de fortifier Rama pour aller vivre à Thirtsa, sa capitale.
21 Lorsque Baescha l’apprit, il cessa de bâtir Rama, et il resta à Thirtsa.
22 Le roi Asa convoqua tout Juda, sans exempter personne, et ils emportèrent les pierres et le bois que Baescha employait à la construction de Rama ; et le roi Asa s’en servit pour bâtir Guéba de Benjamin et Mitspa.
Guéba … Mitspa. N’étant plus menacé par Israël, Asa enrôla de la main-d’œuvre pour fortifier Guéba, à environ 10 km au nord-est de Jérusalem, et Mitspa, à environ 11 km au nord de Jérusalem, en se servant des matériaux de construction préparés par Baescha pour Rama.
23 Le reste de toutes les actions d’Asa, tous ses exploits et tout ce qu’il a fait, et les villes qu’il a bâties, cela n’est-il pas écrit dans le livre des Chroniques des rois de Juda ? Toutefois, à l’époque de sa vieillesse, il eut les pieds malades.
24 Asa se coucha avec ses pères, et il fut enterré avec ses pères dans la ville de David, son père. Et Josaphat, son fils, régna à sa place.
25 ¶ Nadab, fils de Jéroboam, régna sur Israël, la seconde année d’Asa, roi de Juda. Il régna deux ans sur Israël.
Nadab … deux ans. De 910 à 909 av. J.-C.
26 Il fit ce qui est mal aux yeux de l’Éternel ; et il marcha dans la voie de son père, se livrant aux péchés que son père avait fait commettre à Israël.
27 Baescha, fils d’Achija, de la maison d’Issacar, conspira contre lui, et Baescha le tua à Guibbethon, qui appartenait aux Philistins, pendant que Nadab et tout Israël assiégeaient Guibbethon.
15:27-16:7
Baescha. Asa, le roi de Juda (environ 911-870 av. J.-C.), bénéficia de dix années de tranquillité après la défaite de Jéroboam face aux troupes d’Abijam (#2Ch 13:19-20), et ce jusqu’au début des attaques de Baescha.
Guibbethon. Cette ville, située à environ 51 km à l’ouest de Jérusalem, sur le territoire de Dan, avait été donnée aux Lévites (#Jos 19: 44), mais elle était passée sous le contrôle des voisins philistins.
28 Baescha le fit périr la troisième année d’Asa, roi de Juda, et il régna à sa place.
29 Lorsqu’il fut roi, il frappa toute la maison de Jéroboam, il n’en laissa échapper personne et il détruisit tout ce qui respirait, selon la parole que l’Éternel avait dite par son serviteur Achija de Silo,
il frappa toute la maison de Jéroboam. Baescha, le roi du nord, extermina toute la famille de Jéroboam, se conformant à une pratique malheureusement courante dans le Proche-Orient antique. Il accomplit ainsi la prophétie d’Achija (cf. #1R 14:9-11), mais en allant au-delà de ce qu’elle annonçait: alors qu’elle précisait que seuls les mâles (selon la formulation hébraïque de 14: 10) devaient subir un tel jugement, il tua les hommes, les femmes et les enfants sans distinction.
30 à cause des péchés que Jéroboam avait commis et qu’il avait fait commettre à Israël, irritant ainsi l’Éternel, le Dieu d’Israël.
Le renvoi à Jéroboam dans les épitaphes caractérise tout le récit que font les Rois de l’histoire du royaume du nord. Le premier roi des dix tribus représenta en effet la norme du comportement pécheur à laquelle Dieu se référa, ensuite, pour exercer son jugement sur les rois successifs (voir le v. #1R 15: 34 ; #1R 16: 2, 19, 31 ; #1R 22: 53 ; #2R 3:3 ; #2R 10:29, #2R 10:31 ; #2R 13: 2, #2R 13: 11 ; #2R 14: 24 ; #2R 15: 9, #2R 15: 18, #2R 15: 24, #2R 15: 28).
31 Le reste des actions de Nadab, et tout ce qu’il a fait, cela n’est-il pas écrit dans le livre des Chroniques des rois d’Israël ?
32 Il y eut guerre entre Asa et Baescha, roi d’Israël, pendant toute leur vie.
33 La troisième année d’Asa, roi de Juda, Baescha, fils d’Achija, régna sur tout Israël à Thirtsa. Il régna vingt-quatre ans.
vingt-quatre ans. De 909 à 886 av. J.-C.
34 Il fit ce qui est mal aux yeux de l’Éternel, et il marcha dans la voie de Jéroboam, se livrant aux péchés que Jéroboam avait fait commettre à Israël.
1 KINGS 15 : 1 to 34 + NOTES TO JOHN MACARTHUR
1 In the eighteenth year of the reign of Jeroboam the son of Nebat, Abijam reigned over Judah.
15: 1-16: 22
After describing the establishment of idolatry in Israel and Judah (# 1R 12: 1-14: 31), the text paints a quick picture of the kings of Judah and Israel between 913 and 885 BC. J.-C. The author notes that the high places did not disappear from Judah (# 1R 15:14) and that Israel continued to walk on the (bad) traces of Jeroboam (# 1R 15: 26, # 1R 15 : 34; # 1R 16: 13, # 1R 16:19).
15: 1-8
Abijam. It is called Abijah in # 2Ch 13: 1-2. Since Abijam means "father of the sea," and Abijah "the Lord is a father," his name may have been changed because of his sin.
2 He reigned three years in Jerusalem. His mother's name was Maacah, daughter of Abisalom.
three years. From 913 to 911 BC. A part of the year was for a whole year (see v. # 1R 15: 9).
3 He committed all the sins his father had committed before him; And his heart was not wholly with Jehovah his God, as was the heart of David his father.
His heart was not entirely with the LORD. Cf. # 1R 11: 4 where the same remark is made about Solomon. # 1R 15:14.
4 But because of David the LORD his God gave him a lamp in Jerusalem, setting up his son after him, and letting Jerusalem remain.
a lamp. A lighted lamp represented the life of a person (#Job 18: 6; #Ps 132: 17). God promised that there would always be descendants of David who would reign in Jerusalem on Judah (see # 2S 21:17; # 1R 15: 4; # 2R 8:19).
5 For David did that which was right in the eyes of the LORD, and he did not turn away from any of his commandments all his days, except in the affair of Uriah the Hittite.
Which is right in the sight of the LORD. This expression, frequent about the kings of Judah, only signifies that they did or did not do what was generally acceptable in the eyes of God, as in v. # 1R 15:11.
6 There was war between Rehoboam and Jeroboam, as long as Roboam lived.
7 And the rest of the acts of Abijam, and all that he did, are they not written in the book of the chronicles of the kings of Judah? There was a war between Abijam and Jeroboam.
war. See # 1R 14: 30; # 2Ch 13: 1-20.
8 Abijam slept with his fathers, and they buried him in the city of David. And Asa his son reigned in his stead.
9 ¶ In the twentieth year of Jeroboam king of Israel, Asa reigned over Judah.
15: 9-24
Asa. First of the kings of Judah to enjoy a positive appreciation in the religious realm (see v. # 1R 15:11).
10 He reigned forty-one years in Jerusalem. His mother's name was Maacah, daughter of Abisalom.
Fourty one years old. From 911 to 870 BC. About
11 Asa did that which was right in the eyes of the LORD, like David his father.
15: 11-15
Asa took four good steps:
1) he suppressed the so-called sacred prostitution (v. # 1R 15:12);
(2) he cleansed the land of all the idols made by his predecessors (v. # 1R 15:12);
3. He deposed the queen mother, corrupted, and burned her idol;
(4) he restored to the temple the objects which his father and he had consecrated to the Lord (v. # 1R 15:15).
Even though he never practiced idolatry, he unfortunately tolerated the "high places" (v. # 1R 15:14).
12 And he removed the harlots out of the land, and destroyed all the idols which his fathers had made.
13 And he even took away the dignity of a queen from her mother Maacah, because she had made an idol for Astarte. Asa destroyed her idol, and burned it at the torrent of Cedron.
an idol. The Hebrew term comes from the verb "trembling, shaking" (#Job 9: 6). Its use suggests that it was a particularly repugnant, perhaps obscene, representation. Asa dismissed her grandmother Maaca, the official queen mother, because of her ties to this idol.
Torrent of Kidron. This river, seasonal, flowed in the valley of the Kidron which bordered Jerusalem, to the east.
14 But the high places did not disappear, although the heart of Asa was wholly with the Lord throughout his life.
15 And he set in the house of the LORD things consecrated by his father and by himself, and silver, and gold, and vessels.
16 And there was war between Asa and Baasha king of Israel all their days.
Baescha. Asa, the king of Judah (about 911-870 BC), enjoyed ten years of tranquility after the defeat of Jeroboam against the troops of Abijam (# 2Ch 13: 19-20) 'At the beginning of Baescha's attacks.
17 Then Baasha king of Israel went up against Judah. And he built Rama, to prevent those of Asa king of Judah from going out and entering.
Rama. City located at a strategic location in Benjamin, about 8 km north of Jerusalem, along the main road linking north and south. It was built by Baescha, king of Israel, to enable it to make an effective blockade of the city of Jerusalem.
18 And Asa took all the silver and all the gold which were left in the treasures of the house of the LORD, and the treasures of the king's house, and he put them into the hand of his servants, which he sent unto Ben -Hadad, son of Thabrimmon, son of Hezon, king of Syria, who dwelt in Damascus. King Asa made him say,
Ben-Hadad. Ben-Hadad I, grandson of Hezjon (probably Rezon, about 940-915 BC) and son of Thabrimmon (about 912-890 BC). This powerful king reigned over the Syrian kingdom, which had Damascus as its capital. The majority of historians think that he reigned from 900 to 860 BC. BC and Ben-Hadad II, his son or grandson, succeeded him from 860 to 841 BC. J.-C. (see # 1R 20:34). Asa sent a great gift to Ben-Hadad I to push him to break his treaty with Israel and to conclude instead an alliance with Judah before invading Israel from the north.
19 Let there be a covenant between me and thee, as there was one between my father and thy father. Behold, I am sending you a present in silver and gold. Go, break your covenant with Baasha king of Israel, that he may depart from me.
20 Ben-Hadad listened to King Asa; He sent the captains of his host against the cities of Israel, and smote Ijon, Dan, Abel-Beth-Maacah, all Kinneroth, and all the land of Naphtali.
Ijjon ... Nephthali. Ben-Hadad I army invaded Israel and seized the northern cities of the Sea of Galilee, thus taking control of the trade routes that led to the Mediterranean coast and the fertile valley of Jizreel. Syria became a great military threat to Israel, so that Baescha ceased to fortify Rama in order to go and live in his capital, Tirtsh.
21 When Baesha heard of it, he stopped building Rama, and stayed at Tirzah.
22 King Asa summoned all Judah without exempting anyone, and they carried away the stones and wood that Baesha used to build Rama; And king Asa used it to build Geba of Benjamin and Mizpah.
Gibeah ... Mizpah. As Asa was no longer threatened by Israel, Asa enlisted labor to fortify Geba, about 10 km northeast of Jerusalem, and Mizpah, about 11 km north of Jerusalem, using Construction prepared by Baescha for Rama.
23 The rest of all the acts of Asa, all his deeds and all that he did, and the cities which he built, is it not written in the book of the chronicles of the kings of Judah? However, at the time of his old age, he had his feet sick.
24 And Asa slept with his fathers, and was buried with his fathers in the city of David his father. And Jehoshaphat his son reigned in his stead.
25 ¶ Nadab son of Jeroboam reigned over Israel in the second year of Asa king of Judah. He reigned two years over Israel.
Nadab ... two years. From 910 to 909 av. J.-C.
26 He did evil in the sight of the LORD; And he walked in the way of his father, giving himself up to the sins which his father had caused to be committed to Israel.
27 And Baasha the son of Ahijah of the house of Issachar conspired against him, and Baasha slew him at Gibbethon, which belonged to the Philistines, while Nadab and all Israel besieged Gibbethon.
15: 27-16: 7
Baescha. Asa, the king of Judah (about 911-870 BC), enjoyed ten years of tranquility after the defeat of Jeroboam against the troops of Abijam (# 2Ch 13: 19-20) 'At the beginning of Baescha's attacks.
Guibbethon. This city, situated about 51 km west of Jerusalem, in the territory of Dan, had been given to the Levites (Jer. 19:44), but it had passed under the control of the Philistine neighbors.
28 And Baasha slew him in the third year of Asa king of Judah, and reigned in his stead.
29 And when he was king, he smote all the house of Jeroboam, and let no man escape, and destroyed all that was in breathe, according to the word which the LORD spake by his servant Ahijah of Shiloh,
He smote all the house of Jeroboam. Baesha, the king of the north, exterminated the whole family of Jeroboam, conforming to a practice unfortunately common in the ancient Near East. He thus fulfills the prophecy of Achija (cf. # 1R 14: 9-11), but by going beyond what she foresaw: while she stated that only males (according to the Hebrew formulation of 14: 10) were to undergo such a judgment, he killed men, women and children without distinction.
30 because of the sins which Jeroboam had committed, and caused Israel to commit, thus provoking Jehovah, the God of Israel.
The reference to Jeroboam in the epitaphs characterizes the whole account of the kings of the history of the kingdom of the north. The first king of the ten tribes represented the standard of sinful behavior to which God referred, and then to exercise judgment over successive kings (see # 1R 15: 34; # 1R 16: 2, 19, 31 ; # 1R 22: 53; # 2R 3: 3; # 2R 10:29, # 2R 10:31; # 2R 13: 2, # 2R 13:11; # 2R 14:24; # 2R 15: 2R 15:18, # 2R 15:24, # 2R 15:28).
31 And the rest of the acts of Nadab, and all that he did, are they not written in the book of the chronicles of the kings of Israel?
32 And there was war between Asa and Baasha king of Israel throughout all their days.
33 In the third year of Asa king of Judah, Baasha the son of Ahijah reigned over all Israel at Tirzah. He reigned twenty-four years.
twenty-four years. From 909 to 886 av. J.-C.
34 He did what was evil in the sight of the LORD, and walked in the way of Jeroboam, giving himself up to the sins which Jeroboam had caused Israel to commit.
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