2 ROIS 09 : 1 à 37 *** + 2 KINGS 09 : 1 to 37 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

07/02/2017 05:43

2 ROIS  09 : 1 à 37 *** +
 

1 ¶  Élisée, le prophète, appela l’un des fils des prophètes, et lui dit : Ceins tes reins, prends avec toi cette fiole d’huile, et va à Ramoth en Galaad.

2  Quand tu y seras arrivé, vois Jéhu, fils de Josaphat, fils de Nimschi. Tu iras le faire lever du milieu de ses frères, et tu le conduiras dans une chambre retirée.

 

Jéhu. L’Éternel avait annoncé à Elie que Jéhu deviendrait roi d’Israël et éliminerait les personnes associées au culte de Baal (cf. #1R 19: 17). L’accomplissement de cette prophétie est rapporté ici et jusqu’en #2R 10:31.

une chambre retirée. C’est-à-dire une pièce privée qui pouvait être fermée au public. Élisée envoya l’un de ses jeunes prophètes oindre Jéhu, seul avec lui dans une pièce bien close. Cette cérémonie devait être accomplie dans la plus grande discrétion, sans la présence d’Élisée, afin que Joram ne puisse pas soupçonner un coup d’État.

 

3  Tu prendras la fiole d’huile, que tu répandras sur sa tête, et tu diras: Ainsi parle l’Éternel : Je t’oins roi d’Israël ! Puis tu ouvriras la porte, et tu t’enfuiras sans t’arrêter.

 

t’oins roi d’Israël. L’onction d’un homme accomplie par un prophète de l’Éternel (avec de l’huile d’olive) confirmait que Dieu lui-même avait choisi d’avance cet homme pour être roi (cf. #1S 10:1 ; #1S 16: 13). Par cette onction et par son pouvoir souverain, Dieu lui conférait l’investiture.

t’enfuiras sans t’arrêter. Cet ordre mettait en évidence le caractère risqué de la mission. La présence d’un prophète au milieu du camp militaire d’Israël pouvait en effet avertir les partisans de Joram du danger d’un coup d’État.

 

4  Le jeune homme, serviteur du prophète, partit pour Ramoth en Galaad.

5  Quand il arriva, voici, les chefs de l’armée étaient assis. Il dit : Chef, j’ai un mot à te dire. Et Jéhu dit : Auquel de nous tous ? Il répondit : À toi, chef.

6  Jéhu se leva et entra dans la maison, et le jeune homme répandit l’huile sur sa tête, en lui disant : Ainsi parle l’Éternel, le Dieu d’Israël : Je t’oins roi d’Israël, du peuple de l’Éternel.

7  Tu frapperas la maison d’Achab, ton maître, et je vengerai sur Jézabel le sang de mes serviteurs les prophètes et le sang de tous les serviteurs de l’Éternel.

 

vengerai …  le sang. Jéhu devait accomplir la vengeance de l’Éternel (cf. #No 35:12) pour les meurtres de ses prophètes (#1R 18: 4) et d’hommes qui, tel Naboth, étaient ses serviteurs (#1R 21:1-16).

 

8  Toute la maison d’Achab périra ; j’exterminerai quiconque appartient à Achab, celui qui est esclave et celui qui est libre en Israël,

9  et je rendrai la maison d’Achab semblable à la maison de Jéroboam, fils de Nebath, et à la maison de Baescha, fils d’Achija.

 

semblable à la maison de Jéroboam …  Baescha. Dieu allait complètement exterminer la lignée d’Achab, tout comme il avait procédé à l’extinction brutale des dynasties de Jéroboam et de Baescha (#1R 15:27-30 ; #1R 16:8-13).

 

10  Les chiens mangeront Jézabel dans le champ de Jizreel, et il n’y aura personne pour l’enterrer. Puis le jeune homme ouvrit la porte, et s’enfuit.

 

chiens mangeront. Dans le Proche-Orient ancien, les chiens étaient considérés comme des animaux nécrophages, et ils s’attaqueraient effectivement au corps de Jézabel.

Jizreel. Ville où Naboth avait sa vigne (#1R 21:1-16).

personne pour l’enterrer. En Israël, le fait de ne pas être enterré correctement était perçu comme un déshonneur.

 

11 ¶  Lorsque Jéhu sortit pour rejoindre les serviteurs de son maître, on lui dit : Tout va-t-il bien ? Pourquoi ce fou est-il venu vers toi ? Jéhu leur répondit : Vous connaissez bien l’homme et ce qu’il peut dire.

 

ce fou. Les serviteurs manifestèrent tout leur mépris pour le serviteur d’Élisée (vv. #2R 9:1, #2R 9:4) en le désignant ainsi. En #Jér 29:26 et #Os 9:7, ce terme péjoratif est employé pour les prophètes dont les messages étaient considérés comme stupides. Dans sa réponse, Jéhu renvoya aux paroles du prophète, et non à son comportement.

 

12  Mais ils répliquèrent : Mensonge ! Réponds-nous donc ! Et il dit : Il m’a parlé de telle et telle manière, disant : Ainsi parle l’Éternel : Je t’oins roi d’Israël.

 

de telle et de telle. Il répéta la prophétie des vv. 4-10.

 

13  Aussitôt ils prirent chacun leurs vêtements, qu’ils mirent sous Jéhu au haut des degrés ; ils sonnèrent de la trompette, et dirent : Jéhu est roi !

 

sonnèrent de la trompette. Ayant déposé leurs manteaux sous les pieds de Jéhu et se servant des escaliers de la maison comme trône de fortune, ces hommes sonnèrent de la trompette pour proclamer Jéhu roi. La trompette servait généralement à annoncer les proclamations et assemblées publiques, mais aussi la désignation d’un roi (cf. #2R 11:14 ; #2S 15: 10 ; #1R 1:34).

 

14  Ainsi Jéhu, fils de Josaphat, fils de Nimschi, forma une conspiration contre Joram. — Or Joram et tout Israël défendaient Ramoth en Galaad contre Hazaël, roi de Syrie ;

15  mais le roi Joram s’en était retourné pour se faire guérir à Jizreel des blessures que les Syriens lui avaient faites, lorsqu’il se battait contre Hazaël, roi de Syrie. — Jéhu dit : Si c’est votre volonté, personne ne s’échappera de la ville pour aller porter la nouvelle à Jizreel.

 

personne ne s’échappera …  porter la nouvelle à Jizreel. Afin de réussir dans sa révolte et d’éviter une guerre civile, Jéhu devait prendre Joram totalement par surprise. Il ordonna donc que la ville de Ramoth en Galaad, où il avait été oint (vv. #2R 9:2-3), soit fermée, pour éviter qu’une personne loyale à Joram n’aille l’informer de la situation.

 

16 ¶  Et Jéhu monta sur son char et partit pour Jizreel, car Joram y était alité, et Achazia, roi de Juda, était descendu pour le visiter.

 

pour Jizreel. Par rapport à Ramoth en Galaad, Jizreel se trouvait à l’ouest, de l’autre côté du Jourdain, au nord de la montagne de Guilboa.

 

17  La sentinelle placée sur la tour de Jizreel vit venir la troupe de Jéhu, et dit : Je vois une troupe. Joram dit : Prends un cavalier, et envoie-le au-devant d’eux pour demander si c’est la paix.

18  Le cavalier alla au-devant de Jéhu, et dit : Ainsi parle le roi : Est-ce la paix ? Et Jéhu répondit: Que t’importe la paix ? Passe derrière moi. La sentinelle en donna avis, et dit : Le messager est allé jusqu’à eux, et il ne revient pas.

19  Joram envoya un second cavalier, qui arriva vers eux et dit : Ainsi parle le roi : Est-ce la paix ? Et Jéhu répondit : Que t’importe la paix ? Passe derrière moi.

20  La sentinelle en donna avis, et dit : Il est allé jusqu’à eux, et il ne revient pas. Et le train est comme celui de Jéhu, fils de Nimschi, car il conduit d’une manière insensée.

21  Alors Joram dit : Attelle ! Et on attela son char. Joram, roi d’Israël, et Achazia, roi de Juda, sortirent chacun dans son char pour aller au-devant de Jéhu, et ils le rencontrèrent dans le champ de Naboth de Jizreel.

 

Naboth de Jizreel. Par l’effet de la providence, les rois d’Israël et de Juda rencontrèrent Jéhu à l’endroit même où Achab et Jézabel avaient fait tuer Naboth (#1R 21:1-16). Le roi Joram, inquiet, conscient du malheur imminent, avait rassemblé ses forces et, accompagné d’Achazia, il rencontra Jéhu alors que ses hommes montaient vers la ville par le versant nord.

 

22  Dès que Joram vit Jéhu, il dit : Est-ce la paix, Jéhu ? Jéhu répondit : Quoi, la paix ! tant que durent les prostitutions de Jézabel, ta mère, et la multitude de ses sortilèges !

 

Quoi, la paix! Joram se doutait apparemment des projets de rébellion de Jéhu, puisqu’il chercha à cerner ses intentions. Jéhu rétorqua que l’absence de toute paix véritable en Israël était due à l’influence de Jézabel, faite de « prostitutions »  une métaphore biblique courante pour l’idolâtrie - et de « sortilèges », c’est-à-dire de consultation des forces démoniaques en vue d’en obtenir des informations. L’idolâtrie avait entraîné Israël dans des pratiques occultes.

 

23  Joram tourna bride et s’enfuit, et il dit à Achazia : Trahison, Achazia !

24  Mais Jéhu saisit son arc, et il frappa Joram entre les épaules : la flèche sortit par le cœur, et Joram s’affaissa dans son char.

25  Jéhu dit à son officier Bidkar : Prends-le, et jette-le dans le champ de Naboth de Jizreel ; car souviens-t’en, lorsque moi et toi, nous étions ensemble à cheval derrière Achab, son père, l’Éternel prononça contre lui cette sentence:

 

son officier Bidkar. Le terme « officier » désignait le troisième homme présent sur un char, outre le conducteur et le soldat; sa tâche consistait à tenir le bouclier et les armes du soldat. Le terme s’appliqua ensuite à des officiers de haut rang (cf. #2R 7:2). Jéhu et Bidkar avaient dû faire partie de la même équipe, ou alors se trouver dans deux chars différents, juste derrière Achab, lorsque Elie lui avait fait sa prédiction (#1R 21:17-24).

contre lui cette sentence. Le terme de « sentence » peut aussi signifier « fardeau »; il désignait un oracle prophétique, en l’occurrence celui de #1R 21:19-24. Jéhu se considérait comme l’instrument de vengeance de Dieu chargé d’accomplir la prédiction d’Élie.

 

26  J’ai vu hier le sang de Naboth et le sang de ses fils, dit l’Éternel, et je te rendrai la pareille dans ce champ même, dit l’Éternel ! Prends-le donc, et jette-le dans le champ, selon la parole de l’Éternel.

 

Naboth …  fils. Bien que leur mort ne soit pas expressément mentionnée dans le récit relatif à Naboth, ils avaient de toute évidence été tués lors de la confiscation de leur propriété (voir #1R 21: 16).

 

27  Achazia, roi de Juda, ayant vu cela, s’enfuit par le chemin de la maison du jardin. Jéhu le poursuivit, et dit : Lui aussi, frappez-le sur le char ! Et on le frappa à la montée de Gur, près de Jibleam. Il se réfugia à Meguiddo, et il y mourut.

 

Achazia, roi de Juda …  mourut. Achazia s’enfuit par la route de Beth-Haggan (compréhension possible des mots traduits « maison du jardin »), une ville située à 11 km au sud-ouest de Jizreel. Jéhu et ses hommes le poursuivirent et le blessèrent à la montée de Gur, près de Jibleam, au sud de Beth-Haggan. Selon #2Ch 22: 9, Achazia parvint à atteindre Samarie, à environ 13 km au sud de Beth-Haggan, et à s’y cacher quelque temps. Il se réfugia finalement à Meguiddo, à environ 20 km au nord de Samarie, et y mourut.

 

28  Ses serviteurs le transportèrent sur un char à Jérusalem, et ils l’enterrèrent dans son sépulcre avec ses pères, dans la ville de David.

29  Achazia était devenu roi de Juda la onzième année de Joram, fils d’Achab.

 

la onzième année. Vers 841 av. J.-C. Cette information semble contredire 8:25, qui parle de « la douzième année », mais deux systèmes pouvaient être utilisés pour dater les différents règnes: soit on considérait l’année de l’accession au trône comme la première année de règne, soit on commençait à compter à partir de l’année qui suivait l’accession au trône.

 

30 ¶  Jéhu entra dans Jizreel. Jézabel, l’ayant appris, mit du fard à ses yeux, se para la tête, et regarda par la fenêtre.

 

fard à ses yeux. Poudre noire mélangée à de l’huile et appliquée avec un pinceau, le « fard » assombrissait les paupières et donnait l’impression que les yeux étaient plus grands. En apparaissant à la fenêtre, Jézabel chercha à impressionner Jéhu par un port royal.

 

31  Comme Jéhu franchissait la porte, elle dit : Est-ce la paix, nouveau Zimri, assassin de son maître ?

 

Zimri. En donnant ce nom à Jéhu, Jézabel faisait une allusion sarcastique au massacre perpétré par Zimri (#1R 16:9-15): ce dernier étant mort sept jours après le début de son règne, elle laissait entendre que le même sort l’attendait.

 

32  Il leva le visage vers la fenêtre, et dit : Qui est pour moi ? qui ? Et deux ou trois eunuques le regardèrent en s’approchant de la fenêtre.

 

eunuques. Ce furent ses propres fonctionnaires qui jetèrent Jézabel par la fenêtre. Jéhu passa ensuite sur son corps avec ses chevaux et son char.

 

33  Il dit : Jetez-la en bas ! Ils la jetèrent, et il rejaillit de son sang sur la muraille et sur les chevaux. Jéhu la foula aux pieds ;

34  puis il entra, mangea et but, et il dit : Allez voir cette maudite, et enterrez-la, car elle est fille de roi.

 

fille de roi. Jéhu reconnaissait l’origine royale de Jézabel, mais il considérait qu’elle ne méritait pas d’être reine d’Israël.

 

35  Ils allèrent pour l’enterrer ; mais ils ne trouvèrent d’elle que le crâne, les pieds et les paumes des mains.

36  Ils retournèrent l’annoncer à Jéhu, qui dit : C’est ce qu’avait déclaré l’Éternel par son serviteur Elie, le Thischbite, en disant : Les chiens mangeront la chair de Jézabel dans le champ de Jizreel ;

 

ce qu’avait déclaré l’Éternel. La mort de Jézabel confirmait la validité de l’oracle prophétique d’Elie (#1R 21: 23).

 

37  et le cadavre de Jézabel sera comme du fumier sur la face des champs, dans le champ de Jizreel, de sorte qu’on ne pourra dire : C’est Jézabel.

                          

2 KINGS  09 : 1 to 37 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ And Elisha the prophet called one of the sons of the prophets, and said unto him, Gird thy loins, and take the vial of oil unto thee, and go unto Ramoth-gilead.

2 When you have come, see Jehu, the son of Jehoshaphat, the son of Nimshi. And thou shalt bring him up out of the midst of his brethren, and thou shalt bring him into a chamber.

 

Jehu. The Lord had told Elijah that Jehu would become king of Israel and eliminate the people associated with the worship of Baal (cf. # 1R 19:17). The fulfillment of this prophecy is reported here and up to # 2R 10:31.

A retired room. That is, a private room that could be closed to the public. Elisha sent one of his young prophets to anoint Jehu, alone with him in a very closed room. This ceremony was to be accomplished with the utmost discretion, without the presence of Elisha, so that Joram could not suspect a coup d'etat.

 

3 And thou shalt take the vial of oil that thou shalt pour over his head, and say, Thus saith the LORD, I will make thee king of Israel. Then thou shalt open the door, and thou shalt flee without stopping.

 

The king of Israel. The anointing of a man fulfilled by a prophet of the Lord (with olive oil) confirmed that God himself had chosen this man beforehand to be king (cf # 1Sa 10: 1; # 1S 16:13). Through this anointing and his sovereign power, God conferred on him the investiture.

You will flee without stopping. This order highlighted the risky nature of the mission. The presence of a prophet in the midst of the military camp of Israel could indeed warn Joram's supporters of the danger of a coup d'etat.

 

4 The young man, the servant of the prophet, went to Ramoth-gilead.

5 When he came, behold, the captains of the host were seated. He said, "Chief, I have a word to tell you." And Jehu said, Which of us all? And he said to thee, O thou chief.

6 And Jehu arose, and went into the house, and the young man poured oil upon his head, saying, Thus saith the LORD God of Israel, I will make you king of Israel, of the people of Israel; The LORD.

7 And thou shalt smite the house of Ahab thy master, and I will avenge upon Jezebel the blood of my servants the prophets, and the blood of all the servants of Jehovah.

 

Revenge ... blood. Jehu was to perform the Lord's vengeance (cf. # 35:12) for the murders of his prophets (# 1R 18: 4) and of men who, like Naboth, were his servants (# 1R 21: 1- 16).

 

8 The whole house of Ahab shall perish; I will destroy anyone who belongs to Ahab, who is a slave and who is free in Israel,

9 And I will make the house of Ahab like the house of Jeroboam the son of Nebat, and the house of Baasha the son of Ahijah.

 

Like the house of Jeroboam ... Baasha. God would completely exterminate the line of Ahab, just as he had proceeded to the brutal extinction of the dynasties of Jeroboam and Baasha (# 1R 15: 27-30; # 1R 16: 8-13).

 

10 The dogs shall eat Jezebel in the field of Jezreel, and no man shall bury him. Then the young man opened the door and fled.

 

Dogs will eat. In the ancient Near East, dogs were considered necrophagous animals, and they would effectively attack the body of Jezebel.

Jizreel. City where Naboth had his vineyard (# 1R 21: 1-16).

Person to bury it. In Israel, not being buried properly was perceived as dishonor.

 

11 ¶ When Jehu went out to meet his master's servants, they said to him, Is everything all right? Why did this madman come to you? And Jehu said to them, You know the man well, and what he can say.

 

this crazy guy. The servants showed all their contempt for the servant of Elisha (vv. # 2R 9: 1, # 2R 9: 4), thus designating him. In Jeremiah 29:26 and # 9: 7, this pejorative term is used for the prophets whose messages were considered stupid. In his reply, Jehu referred to the prophet's words, not to his behavior.

 

12 But they replied, "Lie! So answer us! And he said, He spoke to me in such and such a manner, saying, Thus saith the LORD, I will make thee king of Israel.

 

Of such and such. He repeated the prophecy of the vv. 4-10.

 

13 And immediately they took their garments, which they put under Jehu to the top of the steps; They blew the trumpet, and said, Jehu is king!

 

Sounded trumpets. Having deposited their cloaks under the feet of Jehu, and using the staircases of the house as a throne of fortune, the men sounded a trumpet to proclaim Jehu king. The trumpet was generally used to announce proclamations and public assemblies, but also the designation of a king (cf. # 2R 11:14; # 2S 15:10; # 1R 1:34).

 

14 So Jehu the son of Jehoshaphat the son of Nimshi made a conspiracy against Joram. And Joram and all Israel defended Ramoth-gilead against Hazael king of Syria;

15 But king Joram had returned to be healed in Jezreel of the wounds which the Syrians had done to him, when he fought against Hazael king of Syria. - Jehu said: If it is your will, no one will escape from the city to go and bring the news to Jezreel.

 

No one will escape ... bring the news to Jizreel. In order to succeed in his revolt and avoid a civil war, Jehu had to take Joram totally by surprise. He therefore commanded that the city of Ramoth-gilead, where he had been anointed (vv. # 2R 9: 2-3), be closed, to prevent a person loyal to Joram from informing him of the situation.

 

16 And Jehu went up into his chariot, and departed to Jezreel, for Joram was in bed, and Ahaziah king of Judah went down to visit him.

 

For Jizreel. Compared with Ramoth-gilead, Jezreel was in the west, on the other side of the Jordan, north of the mountain of Guilboa.

 

17 And the sentry on the tower of Jezreel saw the company of Jehu, and said, I see a company. Joram said, Take a horseman, and send him to meet them to ask if it is peace.

18 And the rider went out to meet Jehu, and said, Thus saith the king, Is it peace? And Jehu said, What mattereth peace? Go behind me. The sentry gave notice, and said, The messenger has gone to them, and he does not return.

19 And Joram sent a second rider, and came to them, and said, Thus saith the king, Is it peace? And Jehu said, What mattereth peace? Go behind me.

20 And the sentry gave notice, and said, He went unto them, and he did not return. And the train is like that of Jehu, son of Nimschi, for he leads in a senseless manner.

21 Then Jehoram said, "Splint! And his chariot was harnessed. And Joram king of Israel, and Ahaziah king of Judah, went forth in his chariot to meet Jehu, and met him in the field of Naboth of Jezreel.

 

Naboth of Jezreel. By the effect of providence, the kings of Israel and Judah met Jehu at the very place where Ahab and Jezebel had caused Naboth to be killed (# 1R 21: 1-16). King Joram, anxious, conscious of the imminent misfortune, had gathered his strength, and, accompanied by Ahaziah, met Jehu as his men went up to the city by the north slope.

 

22 As soon as Joram saw Jehu, he said, Is it peace, Jehu? Jehu answered, "Peace! So long as the prostitution of Jezebel, your mother, and the multitude of her spells endure!

 

What, peace! Joram apparently suspected Jehu's plans for rebellion, since he sought to pinpoint his intentions. Jehu retorted that the absence of any true peace in Israel was due to the influence of Jezebel, made of "prostitutions" a common biblical metaphor for idolatry - and "spells", that is, Demonic forces in order to obtain information. Idolatry had led Israel into occult practices.

 

23 And Joram turned, and fled, and said to Ahaziah, Traitor, Ahaziah!

24 But Jehu seized his bow, and smote Joram between his shoulders. The arrow went out in the heart, and Joram sank in his chariot.

25 And Jehu said unto his officer Bidkar, Take him, and cast him into the field of Naboth the Jezreelite; For remember, when we and we were together on horseback behind Ahab his father, the LORD spake this sentence against him:

 

His officer Bidkar. The term "officer" meant the third man on a tank, besides the driver and the soldier; His task consisted in holding the soldier's shield and arms. The term then applied to high-ranking officers (see # 2R 7: 2). Jehu and Bidkar had to be on the same team, or in two different tanks, just behind Ahab, when Elijah had made his prediction (# 1R 21: 17-24).

Against him this sentence. The term "sentence" can also mean "burden"; He designated a prophetic oracle, in this case that of # 1R 21: 19-24. Jehu considered himself the instrument of God's vengeance to fulfill Elijah's prediction.

 

26 I saw yesterday the blood of Naboth and the blood of his sons, saith the LORD, and I will reward thee in this field, saith the LORD. Take him, then, and cast him into the field according to the word of the LORD.

 

Naboth ... son. Although their death was not specifically mentioned in the Naboth account, they had obviously been killed in the confiscation of their property (see # 1R 21:16).

 

27 And Ahaziah king of Judah saw it, and fled by the way of the house of the garden. And Jehu pursued him, and said, He also, strike him in the chariot. And he was struck at the ascent of Gur, near Jibleam. He took refuge at Meguiddo, and died there.

 

Ahaziah king of Judah ... died. Ahazia fled by the road to Beth-Haggan (a possible understanding of the translated words "house of the garden"), a town located 11 km southwest of Jizreel. Jehu and his men pursued him and wounded him on the ascent of Gur, near Jibleam, south of Beth-Haggan. According to # 2Ch 22: 9, Achazia succeeded in reaching Samaria, about 13 km south of Beth-Haggan, and hiding there for some time. He eventually took refuge in Meguiddo, about 20 km north of Samaria, and died there.

 

28 And his servants carried him on a chariot to Jerusalem, and buried him in his sepulcher with his fathers in the city of David.

29 And Ahaziah became king of Judah in the eleventh year of Jehoram the son of Ahab.

 

The eleventh year. About 841 av. This information seems to contradict 8:25, which speaks of "the twelfth year," but two systems could be used to date the different reigns: either the year of accession to the throne was considered as the first year Or they began to count from the year following the accession to the throne.

 

30 ¶ And Jehu went into Jezreel. Jezebel, having learned it, put on face to his eyes, adorned his head, and looked out of the window.

 

In his eyes. Black powder blended with oil and applied with a brush, the "blush" darkened the eyelids and gave the impression that the eyes were taller. By appearing at the window, Jezebel sought to impress Jehu by a royal port.

 

31 As Jehu went through the door, she said, Is it peace, Zimri, the murderer of his master?

 

Zimri. By giving this name to Jehu, Jezabel made a sarcastic allusion to the massacre perpetrated by Zimri (# 1R 16: 9-15): the latter having died seven days after the beginning of his reign, she implied that the same fate awaited him .

 

32 And he lifted up his face to the window, and said, Who is for me? who ? And two or three eunuchs looked at him as he approached the window.

 

Eunuchs. It was his own officials who threw Jezebel out of the window. Then Jehu passed over his body with his horses and his chariot.

 

33 He said, "Throw it down!" They threw it, and it sprinkled with blood on the wall and the horses. Jehu trampled under her feet;

34 Then he entered, ate and drank, and said, Go and see this accursed, and bury her, for she is the daughter of a king.

 

Daughter of king. Jehu acknowledged the royal origin of Jezebel, but he did not deserve to be a queen of Israel.

 

35 They went to bury him; But they found only the skull, the feet, and the palms of her hands.

36 And they returned to announce it unto Jehu, saying, Thus saith the LORD by his servant Elijah the Tishbite, saying, The dogs shall eat the flesh of Jezebel in the field of Jezreel;

 

Which the LORD had declared. The death of Jezebel confirmed the validity of the prophetic oracle of Elijah (# 1R 21:23).

 

37 And the corpse of Jezebel shall be as dung on the face of the field, in the field of Jezreel, so that it shall not be said, This is Jezebel.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

—————

Précédent