2 ROIS 23 : 1 à 37 *** + 2 KINGS 23 : 1 to 37 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

21/02/2017 00:22

2 ROIS  23 : 1 à 37 *** +
 

1 ¶  Le roi Josias fit assembler auprès de lui tous les anciens de Juda et de Jérusalem.

2  Puis il monta à la maison de l’Éternel, avec tous les hommes de Juda et tous les habitants de Jérusalem, les sacrificateurs, les prophètes, et tout le peuple, depuis le plus petit jusqu’au plus grand. Il lut devant eux toutes les paroles du livre de l’alliance, qu’on avait trouvé dans la maison de l’Éternel.

 

livre de l’alliance. Bien que cette expression soit utilisée en #Ex 24: 7 pour désigner le contenu d’#Ex 20:22-23:33, il semble qu’elle ait ici une signification plus large et renvoie à l’ensemble du Pentateuque, dont la majeure partie décrit effectivement l’alliance mosaïque. Puisque tous les hommes de Juda et tous les habitants de Jérusalem étaient rassemblés auprès de Josias, il est probable qu’ils aient écouté la lecture de toute la loi écrite, de #Ge 1 à #De 34.

 

3  Le roi se tenait sur l’estrade, et il traita alliance devant l’Éternel, s’engageant à suivre l’Éternel, et à observer ses ordonnances, ses préceptes et ses lois, de tout son cœur et de toute son âme, afin de mettre en pratique les paroles de cette alliance, écrites dans ce livre. Et tout le peuple entra dans l’alliance.

 

alliance. Josias s’engagea publiquement à obéir entièrement au Seigneur et à faire tout ce qui était commandé dans le livre de l’alliance dont ils venaient d’écouter la lecture. Suivant son exemple, tout le peuple promit à son tour de respecter les prescriptions mosaïques.

 

4 ¶  Le roi ordonna à Hilkija, le souverain sacrificateur, aux sacrificateurs du second ordre, et à ceux qui gardaient le seuil, de sortir du temple de l’Éternel tous les ustensiles qui avaient été faits pour Baal, pour Astarté, et pour toute l’armée des cieux ; et il les brûla hors de Jérusalem, dans les champs du Cédron, et en fit porter la poussière à Béthel.

 

les champs du Cédron. Josias fit sortir du temple tout ce qui avait été consacré à l’idolâtrie et le brûla dans la partie basse de la vallée du Cédron, à l’est de Jérusalem (cf. v. #2R 23: 6).

poussière à Béthel. Située à environ 16 km de Jérusalem, Béthel était l’une des deux villes où Jéroboam Ier avait établi un centre cultuel apostat (#1R 12:28-33). Elle était située au nord de la frontière de Juda, dans l’ancien royaume du nord, et faisait alors partie de la province assyrienne de Samarie. Étant donné le déclin du pouvoir assyrien, Josias put exercer une influence religieuse au nord de son territoire. Avec les cendres des ustensiles, il profana le centre religieux de Jéroboam (cf. vv. #2R 23:15-20).

 

5  Il chassa les prêtres des idoles, établis par les rois de Juda pour brûler des parfums sur les hauts lieux dans les villes de Juda et aux environs de Jérusalem, et ceux qui offraient des parfums à Baal, au soleil, à la lune, au zodiaque et à toute l’armée des cieux.

 

zodiaque. Cf. #2R 21:3. Les astrologues furent aussi éliminés. Voir #Esa 47:13.

 

6  Il sortit de la maison de l’Éternel l’idole d’Astarté, qu’il transporta hors de Jérusalem vers le torrent de Cédron ; il la brûla au torrent de Cédron et la réduisit en poussière, et il en jeta la poussière sur les sépulcres des enfants du peuple.

 

sépulcres des enfants du peuple. La vallée du Cédron contenait un cimetière réservé aux gens ordinaires (cf. #Jér 26:23). Selon #2Ch 34:4, les cendres furent répandues sur les tombes des personnes qui avaient offert des sacrifices à cette idole. Le peuple avait suivi ses chefs dans l’apostasie, la souillure et la damnation, et cela fut symbolisé par la dispersion des cendres.

 

7  Il abattit les maisons des prostitués qui étaient dans la maison de l’Éternel, et où les femmes tissaient des tentes pour Astarté.

 

maisons. C’étaient des abris (appelés « Succoth-Benoth » en #2R 17: 30) réservés à la prostitution sacrée. Ils étaient le cadre à la fois d’activités artisanales et de pratiques sexuelles immorales.

 

8  Il fit venir tous les prêtres des villes de Juda ; il souilla les hauts lieux où les prêtres brûlaient des parfums, depuis Guéba jusqu’à Beer-Schéba ; et il renversa les hauts lieux des portes, celui qui était à l’entrée de la porte de Josué, chef de la ville, et celui qui était à gauche de la porte de la ville.

 

depuis Guéba jusqu’à Beer-Schéba. Guéba se trouvait à environ 11 km au nord-est de Jérusalem, à l’extrême nord de Juda, et Beer-Schéba à environ 72 km au sud de Jérusalem, à l’extrême sud de Juda. Ainsi, cette expression désignait tout le territoire de Juda.

 

9  Toutefois les prêtres des hauts lieux ne montaient pas à l’autel de l’Éternel à Jérusalem, mais ils mangeaient des pains sans levain au milieu de leurs frères.

10  Le roi souilla Topheth dans la vallée des fils de Hinnom, afin que personne ne fît plus passer son fils ou sa fille par le feu en l’honneur de Moloc.

 

Topheth. Ce mot pourrait signifier « tambour ». Il désignait l’endroit de la vallée de Hinnom où avaient lieu les sacrifices d’enfants (cf. #Esa 30:33 ; #Jér 7:31-32 ; #Jér 19:5-6). On y battait peut-être du tambour pour couvrir les cris des enfants offerts en sacrifice.

 

11  Il fit disparaître de l’entrée de la maison de l’Éternel les chevaux que les rois de Juda avaient consacrés au soleil, près de la chambre de l’eunuque Nethan-Mélec, qui demeurait dans le faubourg ; et il brûla au feu les chars du soleil.

 

chevaux …  consacrés au soleil. Les chevaux et les chars faisaient partie intégrante du culte du soleil. Ils symbolisaient le parcours brûlant du soleil dans la voûte céleste. Récemment, un tombeau a été découvert à Jérusalem avec des figurines représentant des chevaux (cf. #Ez 8:16).

 

12  Le roi démolit les autels qui étaient sur le toit de la chambre haute d’Achaz et que les rois de Juda avaient faits, et les autels qu’avait faits Manassé dans les deux parvis de la maison de l’Éternel ; après les avoir brisés et enlevés de là, il en jeta la poussière dans le torrent de Cédron.

 

sur le toit. On avait érigé des autels sur les toits, plats, des maisons afin de pouvoir adorer l’« armée des cieux » en brûlant des parfums (#Jér 19: 13 ; #Sop 1:5).

 

13  Le roi souilla les hauts lieux qui étaient en face de Jérusalem, sur la droite de la montagne de perdition, et que Salomon, roi d’Israël, avait bâtis à Astarté, l’abomination des Sidoniens, à Kemosch, l’abomination de Moab, et à Milcom, l’abomination des fils d’Ammon.

 

Salomon …  avait bâtis. Salomon avait construit des hauts lieux à l’est de Jérusalem, sur le mont des Oliviers, nommé « montagne de la perdition » après la profanation, afin de pouvoir adorer des dieux étrangers, notamment Astarté, la déesse sidonienne de la fertilité, le dieu moabite Kemosch et le dieu ammonite Moloc (#1R 11:7). Ces autels avaient subsisté pendant plus de 300 ans, avant d’être démolis par Josias. Le fait de jeter des ossements humains à ces endroits les souillait, ce qui les rendait inutilisables en tant que lieux de culte.

 

14  Il brisa les statues et abattit les idoles, et il remplit d’ossements d’hommes la place qu’elles occupaient.

15  Il renversa aussi l’autel qui était à Béthel, et le haut lieu qu’avait fait Jéroboam, fils de Nebath, qui avait fait pécher Israël ; il brûla le haut lieu et le réduisit en poussière, et il brûla l’idole.

 

l’autel …  à Béthel. Josias réduisit en poussière et en cendres les édifices religieux que Jéroboam Ier avait érigés à Béthel (voir #1R 12:28-33).

 

16  Josias, s’étant tourné et ayant vu les sépulcres qui étaient là dans la montagne, envoya prendre les ossements des sépulcres, et il les brûla sur l’autel et le souilla, selon la parole de l’Éternel prononcée par l’homme de Dieu qui avait annoncé ces choses.

 

sépulcres. Apercevant des tombes, peut-être celles des prêtres idolâtres, Josias ordonna de prendre les os qu’elles contenaient et de les brûler sur l’autel de Béthel pour le souiller. Par cet acte, il accomplit une prophétie vieille de 300 ans (#1R 13: 2).

 

17  Il dit : Quel est ce monument que je vois ? Les gens de la ville lui répondirent : C’est le sépulcre de l’homme de Dieu, qui est venu de Juda, et qui a crié contre l’autel de Béthel ces choses que tu as accomplies.

 

23:17-18

Voir #1R 13:1-32, surtout les vv. #2R 23:31-32.

 

18  Et il dit : Laissez-le ; que personne ne remue ses os ! On conserva ainsi ses os avec les os du prophète qui était venu de Samarie.

 

Samarie. Le nom de l’ancien royaume du nord, Israël, avait été changé; c’était désormais la province assyrienne de Samarie.

 

19  Josias fit encore disparaître toutes les maisons des hauts lieux, qui étaient dans les villes de Samarie, et qu’avaient faites les rois d’Israël pour irriter l’Éternel ; il fit à leur égard entièrement comme il avait fait à Béthel.

 

villes de Samarie. La profanation du haut lieu de Béthel ne représentait que le début de la profanation, dont Josias se fit l’auteur, de tous les hauts lieux situés dans la province assyrienne de Samarie.

 

20  Il immola sur les autels tous les prêtres des hauts lieux, qui étaient là, et il y brûla des ossements d’hommes. Puis il retourna à Jérusalem.

 

immola …  tous les prêtres. Ces prêtres, qui n’étaient pas des Lévites et qui avaient été les responsables du culte apostat dans l’ancien royaume du nord, étaient des idolâtres. Ils avaient entraîné le peuple de Dieu dans l’idolâtrie, et il furent mis à mort conformément aux prescriptions de #De 13:6-18 ; #De 17:2-7. Leurs tombes furent doublement souillées par le contact avec des os brûlés.

 

21  Le roi donna cet ordre à tout le peuple : Célébrez la Pâque en l’honneur de l’Éternel, votre Dieu, comme il est écrit dans ce livre de l’alliance.

 

23:21-22

Aucune Pâque pareille. La célébration de cette Pâque en Juda (voir #De 16:2-8) fut plus conforme encore aux instructions de la loi mosaïque que toutes celles qui étaient intervenues au cours des 400 années de l’histoire d’Israël. Ézéchias avait certes observé la Pâque (#2Ch 30), mais aucune fête n’avait été aussi conforme à la loi divine depuis les juges. Voir #2Ch 35:1-19 pour plus de détails.

 

22  Aucune Pâque pareille à celle-ci n’avait été célébrée depuis le temps où les juges jugeaient Israël et pendant tous les jours des rois d’Israël et des rois de Juda.

23  Ce fut la dix-huitième année du roi Josias qu’on célébra cette Pâque en l’honneur de l’Éternel à Jérusalem.

 

dix-huitième année. Vers 622 av. J.-C. Toutes ces réformes prirent place la même année (cf. #2R 22: 3).

 

24  De plus, Josias fit disparaître ceux qui évoquaient les esprits et ceux qui prédisaient l’avenir, et les théraphim, et les idoles, et toutes les abominations qui se voyaient dans le pays de Juda et à Jérusalem, afin de mettre en pratique les paroles de la loi, écrites dans le livre que le sacrificateur Hilkija avait trouvé dans la maison de l’Éternel.

 

le livre …  trouvé. Voir #2R 22: 8.

 

25 ¶  Avant Josias, il n’y eut point de roi qui, comme lui, revînt à l’Éternel de tout son cœur, de toute son âme et de toute sa force, selon toute la loi de Moïse ; et après lui, il n’en a point paru de semblable.

 

point de roi qui, comme lui. De tous les rois de la dynastie davidique, y compris David lui-même, aucun d’eux ne se rapprocha autant de l’idéal royal de #De 17:14-20 que Josias (cf. #Mt 22: 37). Pourtant, même lui ne parvint pas à une obéissance parfaite, puisqu’il eut de nombreuses femmes (cf. vv. #2R 23: 31, #2R 23: 36). La justice manifestée par ce roi ne suffit pas à apaiser la colère de Dieu en raison du péché de Manassé (vv. #2R 23:26-27). Voir les ch. #2R 17:1-18: 2.

 

26  Toutefois l’Éternel ne se désista point de l’ardeur de sa grande colère dont il était enflammé contre Juda, à cause de tout ce qu’avait fait Manassé pour l’irriter.

27  Et l’Éternel dit : J’ôterai aussi Juda de devant ma face comme j’ai ôté Israël, et je rejetterai cette ville de Jérusalem que j’avais choisie, et la maison de laquelle j’avais dit : Là sera mon nom.

28  Le reste des actions de Josias, et tout ce qu’il a fait, cela n’est-il pas écrit dans le livre des Chroniques des rois de Juda ?

29  De son temps, Pharaon Néco, roi d’Égypte, monta contre le roi d’Assyrie, vers le fleuve de l’Euphrate. Le roi Josias marcha à sa rencontre ; et Pharaon le tua à Meguiddo, dès qu’il le vit.

 

Néco. Le Pharaon Néco II (609 à 594 av. J.-C.) s’était allié à l’Assyrie contre la puissance babylonienne montante. Pour une raison inconnue, Josias décida de l’empêcher de rejoindre l’armée assyrienne sur l’Euphrate pour combattre Babylone.

Meguiddo. Forteresse surplombant la vallée de Jizreel, à environ 105 km au nord de Jérusalem. Elle occupait une position stratégique sur la route entre l’Égypte et la Mésopotamie. Voir #2Ch 35:20-27 pour plus de détails sur la mort de Josias.

 

30  Ses serviteurs l’emportèrent mort sur un char ; ils l’amenèrent de Meguiddo à Jérusalem, et ils l’enterrèrent dans son sépulcre. Et le peuple du pays prit Joachaz, fils de Josias ; ils l’oignirent, et le firent roi à la place de son père.

31 ¶  Joachaz avait vingt-trois ans lorsqu’il devint roi, et il régna trois mois à Jérusalem. Sa mère s’appelait Hamuthal, fille de Jérémie, de Libna.

 

trois mois. Joachaz régna en 609 av. J.-C., puis il fut capturé par Néco II et mourut en Égypte.  

 

32  Il fit ce qui est mal aux yeux de l’Éternel, entièrement comme avaient fait ses pères.

33  Pharaon Néco l’enchaîna à Ribla, dans le pays de Hamath, pour qu’il ne régnât plus à Jérusalem ; et il mit sur le pays une contribution de cent talents d’argent et d’un talent d’or.

 

Ribla, dans le pays de Hamath. Joachaz fut emprisonné dans les quartiers militaires du Pharaon Néco II, situés sur l’Oronte, au nord de la vallée du Liban

argent …  or. Le tribut imposé à Juda, dont le roi était prisonnier, s’élevait à environ 350 kg d’argent et 3,5 kg d’or.

 

34  Et Pharaon Néco établit roi Éliakim, fils de Josias, à la place de Josias, son père, et il changea son nom en celui de Jojakim. Il prit Joachaz, qui alla en Égypte et y mourut.

 

Éliakim …  Jojakim. En 609 av. J.-C., Néco II plaça le frère aîné de Joachaz sur le trône de Juda, et il changea son nom, qui signifiait « Dieu suscite », en celui de Jojakim, littéralement « l’Éternel suscite ». Dans le Proche-Orient antique, modifier le nom d’une personne était le signe qu’on avait autorité sur elle; Néco II démontrait ainsi qu’il était le seigneur de Juda. En tant que vassaux de l’Égypte, les Judéens couraient désormais le risque d’être attaqués par la puissance ennemie de celle-ci, Babylone.

 

35  Jojakim donna à Pharaon l’argent et l’or ; mais il taxa le pays pour fournir cet argent, d’après l’ordre de Pharaon ; il détermina la part de chacun et exigea du peuple du pays l’argent et l’or qu’il devait livrer à Pharaon Néco.

 

Jojakim contraignit son peuple à fournir le tribut destiné à l’Égypte, tout en se construisant un palais magnifique (voir #Jér 22:13-14).

 

36  Jojakim avait vingt-cinq ans lorsqu’il devint roi, et il régna onze ans à Jérusalem. Sa mère s’appelait Zébudda, fille de Pedaja, de Ruma.

 

onze ans. De 609 à 597 av. J.-C.

 

37  Il fit ce qui est mal aux yeux de l’Éternel, entièrement comme avaient fait ses pères.

                          

2 KINGS  23 : 1 to 37 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ And king Josiah gathered together all the elders of Judah and Jerusalem.

2 And he went up to the house of the LORD with all the men of Judah, and all the inhabitants of Jerusalem, and the priests, and the prophets, and all the people, from the least to the greatest. He read before them all the words of the book of the covenant, which were found in the house of the LORD.

 

Book of the alliance. Although this expression is used in #Ex 24: 7 to designate the content of # Ex 20: 22-23: 33, it seems to have a broader meaning here and refers to the whole Pentateuch, Mostly describes the mosaic alliance. Since all the men of Judah and all the inhabitants of Jerusalem were gathered together with Josiah, it is probable that they listened to the reading of all the written law, from # 1 to # 34.

 

3 And the king stood on the platform, and made a covenant before Jehovah, and pledged himself to follow the LORD, and to keep his statutes, and his statutes, and with all his heart, and with all his soul, In order to put into practice the words of this covenant, written in this book. And all the people entered into the covenant.

 

alliance. Josiah publicly pledged himself to obey the Lord entirely, and to do all that was commanded in the book of the covenant from which they had just listened. Following his example, all the people promised in their turn to respect the Mosaic prescriptions.

 

4 ¶ And the king commanded Hilkiah the high priest, and the priests of the second commandment, and of them that guarded the threshold, to come out of the temple of Jehovah all the vessels that were made for Baal and for Ashtaroth, The army of heaven; And he burned them out of Jerusalem, in the fields of Kidron, and brought the dust thereof to Bethel.

 

The Kidron fields. Josiah brought out all that was devoted to idolatry from the temple, and burned it in the lower part of the Kidron Valley, east of Jerusalem (cf. 2: 23: 6).

Dust in Bethel. Located about 16 km from Jerusalem, Bethel was one of the two cities where Jeroboam I had established an apostate religious center (# 1R 12: 28-33). It was situated to the north of the border of Judah, in the former kingdom of the north, and was then part of the Assyrian province of Samaria. Given the decline of Assyrian power, Josiah was able to exercise religious influence in the north of his territory. With the ashes of the utensils he profaned the religious center of Jeroboam (cf. vv # 2R 23: 15-20).

 

5 And he cast out the priests of the idols, which were set up by the kings of Judah, to burn incense in the high places in the cities of Judah, and in the neighborhood of Jerusalem; and they that offered incense to Baal, and to the sun, and to the moon, Zodiac and the whole army of heaven.

 

zodiac. See # 2R 21: 3. The astrologers were also eliminated. See #Esa 47:13.

 

6 And out of the house of the LORD came the idol of Astarte, which he carried out of Jerusalem to the brook Kidron; He burned it in the torrent of Cedron, and reduced it to dust, and threw dust upon the sepulchres of the children of the people.

 

Sepulchres of the children of the people. The valley of the Kidron contained a cemetery reserved for ordinary people (cf. Jeremiah 26:23). According to # 2Ch 34: 4, the ashes were poured out on the graves of the people who offered sacrifices to this idol. The people had followed their leaders in apostasy, defilement, and damnation, and this was symbolized by the dispersion of the ashes.

 

7 He cut down the houses of the harlots who were in the house of the LORD, and the women wove tents for Astarte.

 

houses. They were shelters (called "Succoth-Benoth" in # 2R 17:30) reserved for sacred prostitution. They were the framework for both artisanal activities and immoral sexual practices.

 

8 And he sent for all the priests of the cities of Judah. He defiled the high places where the priests burned perfumes from Geba to Beer-sheba; And overthrew the high places of the gates, that which was at the entrance of the gate of Joshua the chief of the city, and that which was on the left of the gate of the city.

 

From Gibeah to Beer-sheba. Gibeah was about 11 km northeast of Jerusalem, in the far north of Judah, and Beer-Sheba, about 72 km south of Jerusalem, in the far south of Judah. Thus, this expression designated the whole territory of Judah.

 

9 But the priests of the high places did not go up to the altar of the LORD in Jerusalem, but they ate unleavened bread in the midst of their brethren.

10 And the king sullied Topheth in the valley of the children of Hinnom, that no man should pass his son or his daughter by fire in honor of Molech.

Topheth. This word could mean "drum". He pointed to the place of the valley of Hinnom where the sacrifices of children took place (cf. #Esa 30:33; # Jer. 7: 31-32; # Jer. 19: 5-6). Perhaps they were beating a drum to cover the cries of the children offered as sacrifices.

 

11 And he destroyed from the entrance of the house of the LORD the horses that the kings of Judah had consecrated to the sun near the chamber of the eunuch Nethan-melec, who dwelt in the suburbs; And burned the chariots of the sun with fire.

 

Horses ... devoted to the sun. Horses and chariots were an integral part of the worship of the sun. They symbolized the burning course of the sun in the celestial vault. Recently, a tomb was discovered in Jerusalem with figurines representing horses (see #Ez 8:16).

 

12 And the king destroyed the altars that were on the roof of the upper house of Ahaz, which the kings of Judah had made, and the altars that Manasseh had made in the two courts of the house of the LORD; After having broken them and taken them away, he threw dust into the torrent of Cedron.

 

On the roof. Altars were erected on the roofs, flat, houses to worship the "army of heaven" by burning perfumes (# 19: 13; #Sopp. 1: 5).

 

13 And the king defiled the high places that were before Jerusalem on the right hand of the mountain of perdition, which Solomon the king of Israel had built at Ashtoreth the abomination of the Sidonians at Kemosh, the abomination of Moab, and to Milcom, the abomination of the children of Ammon.

 

Solomon ... had built. Salomon had built high places east of Jerusalem on the Mount of Olives, called the "mountain of perdition" after the desecration, in order to worship foreign gods, especially Astarte, the goddess of fertility, the god Moabite Kemosch and the god Ammonite Moloc (# 1R 11: 7). These altars had survived for more than 300 years, before being demolished by Josiah. Throwing human bones in these places defiled them, making them unusable as places of worship.

 

14 And he broke the statues, and cut down the idols, and filled the place of their fathers with the bones of men.

15 And he overthrew the altar that was in Bethel, and the high place which Jeroboam the son of Nebat had made Israel to sin; He burnt the high place, and reduced it to dust, and burnt the idol.

 

The altar ... at Bethel. Josiah reduced to dust and ashes the religious edifices which Jeroboam I had erected at Bethel (see # 1R 12: 28-33).

 

16 And Josiah turned and saw the sepulchres that were there in the hill, and took the bones of the sepulchres, and burned them on the altar, and defiled it, according to the word of the LORD spoken by man Of God who had announced these things.

 

Sepulchres. Perceiving the tombs, perhaps those of the idolatrous priests, Josiah ordered to take the bones they contained and burn them on the altar of Bethel to defile him. By this act, he fulfills a prophecy of 300 years (# 1R 13: 2).

 

17 He said, What is this monument that I see? And the men of the city said unto him, This is the sepulcher of the man of God, which came out of Judah, and shouted against the altar of Bethel, which thou hast fulfilled.

 

23: 17-18

See # 1R 13: 1-32, especially the vv. # 2R 23: 31-32.

 

18 And he said, Leave him; Let no one move his bones! His bones were thus preserved with the bones of the prophet who had come from Samaria.

 

Samaria. The name of the ancient northern kingdom, Israel, had been changed; It was now the Assyrian province of Samaria.

 

19 And Josiah again destroyed all the houses of the high places which were in the cities of Samaria, and which the kings of Israel had made to provoke the LORD; He did to them wholly as he had done at Bethel.

 

Towns of Samaria. The profanation of the high place of Bethel represented only the beginning of the desecration of which Josiah was the author of all the high places in the Assyrian province of Samaria.

 

20 And he set on the altars all the priests of the high places that were there, and burned the bones of men there. Then he returned to Jerusalem.

 

Immola ... all the priests. These priests, who were not Levites and who had been responsible for the apostate worship in the ancient northern kingdom, were idolaters. They had led the people of God into idolatry, and they were put to death according to the prescriptions of # 13: 6-18; # 17: 2-7. Their graves were doubly soiled by contact with burnt bones.

 

21 And the king commanded all the people, saying, Celebrate the passover in honor of the LORD your God, as it is written in this book of the covenant.

23: 21-22

No Easter like this. The celebration of this Passover in Judah (see # 16: 2-8) was still more in keeping with the instructions of the Mosaic Law than all those that had intervened in the 400 years of Israel's history. Hezekiah had indeed observed the Passover (# 2Ch 30), but no feast had been so conformable to the divine law since the judges. See # 2Ch 35: 1-19 for more details.

 

22 No passover like this had been celebrated from the time that the judges judged Israel and the kings of Israel and the kings of Judah all the days.

23 And it was in the eighteenth year of king Josiah that this passover was celebrated in honor of the LORD in Jerusalem.

 

Eighteenth year. About 622 av. All these reforms took place in the same year (see # 2R 22: 3).

 

24 Moreover, Josiah removed those who evoked spirits and those who predicted the future, and the teraphim, and the idols, and all the abominations that were seen in the land of Judah and in Jerusalem, The words of the law, written in the book which Hilkiah the priest had found in the house of the LORD.

 

The book ... found. See # 2R 22: 8.

 

25 ¶ And before Josiah, there was not a king like him who returned unto the LORD with all his heart, with all his soul, and with all his strength, according to all the law of Moses; And after him there was none like it.

 

No king, who, like him. Of all the kings of the Davidic dynasty, including David himself, none of them came so close to the royal ideal of Josiah (cf. Mt 22:37). Yet even he did not attain perfect obedience, since he had many women (vv. # 2R 23:31, # 2R 23:36). The righteousness manifested by this king is not enough to appease the wrath of God because of the sin of Manasseh (vv. 2: 23-27-27). See ch. # 2R 17: 1-18: 2.

 

26 Yet the LORD did not desist from the fierceness of his wrath, which he had inflamed against Judah, because of all that Manasseh had done to provoke him to anger.

27 And the LORD said, I will also take Judah from my face as I have taken away Israel, and I will cast out the city of Jerusalem which I had chosen, and the house of which I said, .

28 The rest of the acts of Josiah, and all that he did, is it not written in the book of the chronicles of the kings of Judah?

29 In his days Pharaoh Necho king of Egypt went up against the king of Assyria to the river Euphrates. King Josiah went to meet him; And Pharaoh slew him at Megiddo, as soon as he saw him.

 

Necho. Pharaoh Neco II (609-594 BC) had allied himself with Assyria against the rising Babylonian power. For some unknown reason, Josiah decided to prevent him from joining the Assyrian army on the Euphrates to fight Babylon.

Megiddo. Fortress overlooking the valley of Jizreel, about 105 km north of Jerusalem. It occupied a strategic position on the road between Egypt and Mesopotamia. See # 2Ch 35: 20-27 for more details on the death of Josiah.

 

30 His servants carried him dead on a chariot; They brought him from Megiddo to Jerusalem, and they buried him in his sepulcher. And the people of the land took Joahaz the son of Josiah; They anointed him, and made him king in the place of his father.

31 Joachaz was twenty-three years old when he became king, and he reigned three months in Jerusalem. His mother's name was Hamuthal, daughter of Jeremiah of Libnah.

 

three months. Joachaz reigned in 609 BC. He was captured by Neco II and died in Egypt.

 

32 And he did that which was evil in the sight of the LORD, as all his fathers did.

33 Pharaoh Necho chained him to Riblah in the land of Hamath, that he should no longer reign in Jerusalem; And he put on the land a contribution of a hundred talents of silver and a talent of gold.

 

Riblah, in the land of Hamath. Joachaz was imprisoned in the military quarters of Pharaoh Neco II, located on the Oronte, north of the valley of Lebanon

Silver ... gold. The tribute imposed on Judah, of which the king was a prisoner, amounted to about 350 kg of silver and 3.5 kg of gold.

 

34 And Pharaoh Necho made king Eliakim the son of Josiah in the place of Josiah his father, and changed his name into Jehoiakim. He took Joachaz, who went to Egypt and died there.

 

Eliakim ... Jojakim. In 609 BC, Necho II placed Joachaz's elder brother on the throne of Judah, and changed his name, which meant "God arouses", in that of Jojakim, literally "the Lord arouses." In the ancient Near East, to change the name of a person was a sign that one had authority over it; Neco II thus demonstrated that he was the lord of Judah. As the vassals of Egypt, the Jews were now in danger of being attacked by the enemy's power, Babylon.

35 Jojakim gave Pharaoh silver and gold; But he taxed the land to furnish the money according to the order of Pharaoh; He determined the share of each and demanded from the people of the land the money and the gold that he was to deliver to Pharaoh Neco.

 

Jojakim compelled his people to provide tribute to Egypt, while building a magnificent palace (see # 22: 13-14).

 

36 Jojakim was twenty-five years old when he became king, and he reigned eleven years in Jerusalem. His mother's name was Zebudda, daughter of Pedaja, of Ruma.

 

Eleven years. From 609 to 597 av. J.-C.

 

37 And he did that which was evil in the sight of the LORD, as all his fathers did.

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