Apocalypse 16 : 1 À 21 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR + Revelation 16 : 1 TO 21

16/12/2016 00:16

PAROLES DE JÉSUS-CHRIST  EN ROUGES

 

Apocalypse 16 : 1 À 21 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR +

 

¶  Et j’entendis une voix forte qui venait du temple, et qui disait aux sept anges : Allez, et versez sur la terre les sept coupes de la colère de Dieu.

2  Le premier alla, et il versa sa coupe sur la terre. Et un ulcère malin et douloureux frappa les hommes qui avaient la marque de la bête et qui adoraient son image.

Le premier …  un ulcère malin et douloureux. La LXX utilise le même mot grec pour décrire les ulcères frappant les Égyptiens (#Ex 9:9-11) et Job (#Job 2:7). Dans le N.T., il décrit les ulcères ouverts recouvrant le mendiant Lazare (#Lu 16: 21). Dans le monde entier, les hommes seront affligés d’ulcères incurables, purulents et impossibles à cicatriser.

marque de la bête. Seuls les adorateurs de l’Antichrist seront frappés ;  cf. #Ap 14:9-11).

 

3  Le second versa sa coupe dans la mer. Et elle devint du sang, comme celui d’un mort ; et tout être vivant mourut, tout ce qui était dans la mer.

Le second …  tout être vivant mourut …  dans la mer. Cela rappelle la deuxième trompette (#Ap 8:8-9) et la première plaie qui frappa l’Égypte (#Ex 7:20-25). Ce fléau, cependant, aura un impact bien plus large. L’eau des océans deviendra épaisse, sombre, avec l’aspect du sang coagulé d’un cadavre. La mort et la putréfaction de millions de créatures marines ne fera qu’ajouter à l’horreur de ce jugement.

 

4  Le troisième versa sa coupe dans les fleuves et dans les sources d’eaux. Et ils devinrent du sang.

Le troisième …  dans les fleuves et dans les sources d’eaux. L’eau douce, déjà rationnée du fait de sécheresses prolongées (#Ap 11:6), subira alors le sort des océans (cf. #Ex 7:19). En plus de souffrir de la soif, les adorateurs de l’Antichrist n’auront plus d’eau propre dans laquelle baigner leurs ulcères.

 

5  Et j’entendis l’ange des eaux qui disait : Tu es juste, toi qui es, et qui étais ; tu es saint, parce que tu as exercé ce jugement.

toi qui es, et qui étais. Par cette expression est réaffirmée l’éternité de Dieu (cf. #Ap 1:4, #Ap 1:8 ; #Ap 4:8 ; #Ap 11:17). Le v. 6 précise que Dieu rendra vraiment la justice, parce qu’ils auront tué les croyants et les prédicateurs de l’Évangile (#Ap 6:9-11 ; #Ap 7:9-17 ; #Ap 11:18 ; #Ap 17: 6 ; #Ap 18: 20). Ce massacre sera sans équivalent dans l’histoire (#Mt 24: 21), tout comme la sévérité de la vengeance divine (cf. #Ro 12:19-21).

 

6  Car ils ont versé le sang des saints et des prophètes, et tu leur as donné du sang à boire : ils en sont dignes.

tu leur as donné du sang à boire. La substance épaisse, pareille à du sang coagulé, qu’est devenue l’eau potable, voilà tout ce qu’il leur reste à boire (cf. v. #Ap 16: 4).

ils le méritent. L’ange exonère Dieu de toute accusation de sévérité excessive dans ses jugements: la génération extrêmement mauvaise qui vivra alors répandra encore plus de sang que toutes les précédentes, sans épargner les saints (#Ap 6:9 ; #Ap 17: 6) ni les prophètes (#Ap 11:7-10). Le jugement de Dieu est juste et approprié (cf. #Ex 21:25-27 ; #Lé 24:19-20 ; #Hé 10:26-31).

 

7  Et j’entendis l’autel qui disait: Oui, Seigneur Dieu tout-puissant, tes jugements sont véritables et justes.

l’autel. Dans certains manuscrits, c’est l’autel lui-même qui parle. Cette personnification fait écho aux paroles de l’ange et confirme que Dieu est juste dans toutes ses décisions et tous ses verdicts (#Ap 19:1-2 ; cf. #Ge 18: 25 ; #Ps 51:6 ; #Ro 3:4).

 

8 ¶  Le quatrième versa sa coupe sur le soleil. Et il lui fut donné de brûler les hommes par le feu ;

Le quatrième …  le soleil …  le feu. Le soleil qui fournit normalement lumière, chaleur et énergie répandra, au lieu de cela, implacablement la mort. N’ayant plus d’eau potable, les habitants de la terre devront en outre supporter des températures extrêmement élevées. Cette chaleur accablante fera fondre la glace des pôles, ce qui pourrait faire monter de 7 mètres, selon certaines estimations,

le niveau de la mer. Les villes les plus importantes du globe seront donc inondées, entraînant de nouvelles pertes en vies humaines (cf. #Am 9:5-6). Il en résultera un bouleversement des transports maritimes qui rendra encore plus difficile l’acheminement des ressources d’eau et de nourriture de la planète, déjà raréfiées, vers les zones qui en auront besoin.

 

9  et les hommes furent brûlés par une grande chaleur, et ils blasphémèrent le nom du Dieu qui a l’autorité sur ces fléaux, et ils ne se repentirent pas pour lui donner gloire.

ils ne se repentirent pas. Aussi incroyable que cela puisse paraître, les non-croyants s’entêteront dans leur refus de se repentir (cf. vv. #Ap 16: 11, #Ap 16: 21). Ils blasphémeront même de plus belle contre le Dieu qui, ils en auront la certitude, se trouvera à l’origine de leurs malheurs.

 

10  Le cinquième versa sa coupe sur le trône de la bête. Et son royaume fut couvert de ténèbres ; et les hommes se mordaient la langue de douleur,

Le cinquième …  le trône de la bête. Allusion au trône sur lequel la bête siégera à ce moment-là ou à sa capitale, mais aussi à tout son domaine. Peu importe où commencera la descente des ténèbres sur son royaume, il finira par y être entièrement plongé.

couvert de ténèbres. Ailleurs, l’état de ténèbres généralisées est associé au jugement de Dieu (cf. #Esa 60:2 ; #Joe 2:2 ; #Mr 13:24-25).

se mordaient la langue. Tentative désespérée de soulager la douleur provoquée par les ulcères, la pénurie d’eau et la chaleur torride.

 

11  et ils blasphémèrent le Dieu du ciel, à cause de leurs douleurs et de leurs ulcères, et ils ne se repentirent pas de leurs œuvres.

ils blasphémèrent. Signe qu’ils continueront à accorder leur allégeance à l’Antichrist et qu’ils en voudront à Dieu de leur avoir fait endurer les malheurs des cinq premières coupes.

Dieu du ciel. Ce titre de Dieu, fréquent dans l’A.T., n’apparaît qu’ici et en #Ap 11:13 dans le N.T.

leurs ulcères. Les effets durables de la première coupe sont à l’origine de leurs blasphèmes.

 

12 ¶  Le sixième versa sa coupe sur le grand fleuve, l’Euphrate. Et son eau tarit, afin que le chemin des rois venant de l’Orient fût préparé.

l’Euphrate. Cinq fois dans l’Écriture (cf. #Ap 9:14 ; #Ge 15: 18 ; #De 1:7 ; #Jos 1:4) on appelle « grand fleuve » le cours d’eau qui prend sa source sur les pentes du mont Ararat et coule sur 2600 km jusqu’au golfe Persique. Il marque la frontière orientale du pays promis par Dieu à Israël (#Ge 15: 18 ; #De 1:7 ; #De 11:24 ; #Jos 1:4). Son cours sera déjà considérablement réduit à cause des sécheresses prolongées et intensifiées par la chaleur, mais Dieu l’asséchera surnaturellement pour permettre aux nations confédérées de l’Est d’atteindre Israël (#Esa 11:15).

rois qui viennent de l’Orient. Dans sa providence, Dieu attirera ces rois et leurs armées afin de les détruire lors de la bataille d’Harmaguédon (v. #Ap 16: 14). Peut-être viendront-ils dans un esprit de rébellion contre l’Antichrist, dont la popularité aura été singulièrement écornée par son incapacité à soulager les douleurs du monde. On peut aussi supposer que ces armées déferleront dans une tentative ultime et féroce de détruire Israël, en représailles aux fléaux déclenchés par son Dieu. Puisque le soleil aura déjà fait fondre le glacier du mont Ararat, les vallées de l’Euphrate seront inondées lorsque le fleuve débordera de ses rives, emportant tous les ponts et recouvrant les terres environnantes. Il faudra alors que Dieu les assèche providentiellement pour attirer les armées orientales dans le piège d’Harmaguédon.

 

13  Et je vis sortir de la bouche du dragon, et de la bouche de la bête, et de la bouche du faux prophète, trois esprits impurs, semblables à des grenouilles.

trois esprits impurs. Désignation des démons courante dans le N.T. (cf. #Mt 12:43 ; #Mr 1:23 ; #Lu 8:29).

semblables à des grenouilles. Cette comparaison souligne leur impureté. En effet, d’après les règles alimentaires de l’A.T. (#Lé 11:10-11, #Lé 11:41), les grenouilles étaient des animaux impurs. La mythologie perse les décrivait comme des animaux propagateurs de fléaux. Les démons sont donc dépeints comme des êtres détestables, vivant dans la fange et agissant de sang-froid.

dragon …  bête …  faux prophète. C’est une « trinité diabolique » formée de Satan (le dragon; voir la note sur 12:3 {==> "Ap 12:3"}), de l’Antichrist (la bête; voir la note sur 11:7 {==> "Ap 11:7"}) et de son associé (le faux prophète; voir la note sur 13: 11 {==> "Ap 13: 11"}) qui sera à l’origine de ce fléau.

 

14  Car ce sont des esprits de démons, qui font des prodiges, et qui vont vers les rois de toute la terre, afin de les rassembler pour le combat du grand jour du Dieu tout-puissant.

prodiges. Il s’agit de signes surnaturels (cf. #Ap 13:12-15) visant à tromper les rois des nations (cf. #Ap 19: 20 ; #1R 22:20-23 ; #Mr 13: 22) et à les inciter à envahir la région d’Israël. Ils auront un tel impact qu’ils réussiront à convaincre les rois de se lancer dans cette aventure en dépit de leurs ulcères, de la sécheresse, de l’obscurité et de la chaleur.

rois de toute la terre. Il ne s’agit plus seulement de la confédération orientale; dorénavant c’est le monde entier qui se rassemble dans la région pour livrer la bataille finale, la plus grande de toutes (#Ps 2:2-3 ; #Joe 3:2-4 ; #Za 14:1-3).

combat du grand jour du Dieu tout-puissant. C’est-à-dire la bataille d’Harmaguédon (v. #Ap 16: 16). C’est la grande guerre livrée par Dieu et par Christ ;  cf. #Joe 2:11 ; #Joe 3:2, #Joe 3:4). Elle prendra fin au moment de l’avènement de Christ (#Ap 19:17-20).

 

15  Voici, je viens comme un voleur. Heureux celui qui veille, et qui garde ses vêtements, afin qu’il ne marche pas nu et qu’on ne voie pas sa honte !

Heureux. Voir la note sur 1:3 {==> "Ap 1:3"}.

qui veille, et qui garde ses vêtements. Notre Seigneur souligne la nécessité de nous tenir toujours prêts pour son retour (cf. #1Jn 2:28). C’est l’image d’un soldat prêt à livrer bataille ou d’un propriétaire toujours en alerte au cas où surviendrait un voleur (voir aussi 3:3; #1Th 5:2, #1Th 5:4 ; #2P 3:10).

 

16  Ils les rassemblèrent dans le lieu appelé en hébreu Harmaguédon.

Harmaguédon. Nom hébreu pour le mont Meguiddo, à une centaine de km au nord de Jérusalem. La bataille fera rage dans les plaines avoisinantes, site de la victoire de Barak sur les Cananéens (#Jug 4) et de celle de Gédéon sur les Madianites (#Jug 7). Napoléon appela cette vallée le plus grand champ de bataille qu’il ait jamais vu. La bataille d’Harmaguédon, cependant, ne se limitera pas aux plaines de Meguiddo: elle englobera la région d’Israël tout entière.

 

17 ¶  Le septième versa sa coupe dans l’air. Et il sortit du temple, du trône, une voix forte qui disait : C’en est fait !

Le septième …  C’en est fait! Cette coupe marquera le comble de la colère divine (excepté le jugement final contre la rébellion de la fin du millénium, 20:7-10) et précédera immédiatement la seconde venue de Christ. Elle fera s’abattre sur le monde la pire calamité de son histoire. La voix qui vient du temple céleste ne peut être que celle de Dieu. « C’en est fait » peut aussi être traduit « C’est fait, et il n’y a plus à le refaire » (cf. #Jn 19: 30). Dieu ponctuera l’achèvement de sa colère par un tremblement de terre dévastateur, le plus grave que la terre ait jamais connu (cf. vv. #Ap 16:19-21).

 

18  Et il y eut des éclairs, des voix, des tonnerres, et un grand tremblement de terre, tel qu’il n’y avait jamais eu depuis que l’homme est sur la terre, un aussi grand tremblement.

19  Et la grande ville fut divisée en trois parties, et les villes des nations tombèrent, et Dieu, se souvint de Babylone la grande, pour lui donner la coupe du vin de son ardente colère.

la grande ville. Cf. #Ap 11:13 ; #Ap 21: 10 ; . Jérusalem sera divisée en trois parties (#Za 14: 4), non en guise de jugement (cf. #Ap 11:13), mais plutôt en vue d’une amélioration. Son nouvel approvisionnement en eau (#Za 14: 8) et des changements topographiques (#Za 14:4-5) la prépareront à jouer le rôle central qui sera le sien pendant le royaume millénaire. Jérusalem sera la seule ville à être épargnée par le jugement (cf. #1Ch 23:25 ; #Ps 125:1-2 ; #Mi 4:7), et elle n’aura jamais été si belle (#Ps 48:3), du fait de sa repentance (voir #Ap 11:13).

villes des nations. Le plan de Dieu est tout à fait différent pour les autres villes du monde: elles doivent être détruites.

Babylone. Capitale de l’empire de l’Antichrist, elle recevra une portion particulièrement généreuse de la colère divine, comme le prophétise #Esa 13:6-13. Les ch. #Ap 17:1-18:2 précisent les détails de son anéantissement.

 

20  Et toutes les îles s’enfuirent, et les montagnes ne furent pas retrouvées.

les îles s’enfuirent, et les montagnes …  pas retrouvées. Ce gigantesque tremblement de terre changera radicalement la topographie de la terre pour la préparer à la venue du royaume millénaire. Cf. #Ap 6:12-14 ; #Esa 40:4-5 ; #Jér 4:23-27.

 

21  Et une grosse grêle, dont les grêlons pesaient un talent, tomba du ciel sur les hommes ; et les hommes blasphémèrent Dieu, à cause du fléau de la grêle, parce que ce fléau était très grand.

un talent. Le poids le plus élevé qu’un homme de force normale puisse porter (environ 50 kg). La taille énorme des grêlons est le signe d’une convulsion atmosphérique sans précédent. Des morceaux de glace d’une telle dimension sèmeront la mort et la dévastation.

 

Revelation 16 : 1 TO 21

 

1 ¶ And I heard a great voice out of the temple saying to the seven angels, Go and pour out the earth the seven bowls of the wrath of God.

2 The first went, and poured out his vial upon the earth. And a noisome and grievous sore upon the men which had the mark of the beast and worshiped his image.

The first ... a noisome and grievous sore. The LXX uses the same Greek word for ulcers striking the Egyptians (#Ex 9: 9-11) and Job (#Job 2: 7). In the NT, it describes the open sores covering the beggar Lazarus (#Lu 16: 21). Worldwide, men are afflicted with incurable sores, pus and impossible to heal.

mark of the beast. Only worshipers of the Antichrist will be hit; cf. #Ap 14: 9-11).

3 The second angel poured out his vial upon the sea; and it became as the blood of a dead man. and every living soul died, all that was in the sea.

The second ... every living soul died in the sea ... This recalls the second trumpet (#Ap 8: 8-9). And the first plague that struck Egypt (#Ex 7: 20-25). This plague, however, will have a much wider impact. Ocean water becomes thick, dark, with the appearance of the coagulated blood of a corpse. Death and putrefaction of millions of marine creatures will only add to the horror of this judgment.

4 The third angel poured out his bowl on the rivers and fountains of waters. And they became blood.

The third ... the rivers and the fountains of waters. Fresh water is already rationed due to prolonged droughts (#Ap 11: 6), then suffer the fate of the oceans (see #Ex 7:19). In addition to suffer from thirst, the worshipers of the Antichrist will not have clean water in which to bathe their sores.

5 And I heard the angel of the waters say, Thou art righteous, you who are and who were; you are holy, because thou hast judged thus.

you who are and who were. This expression is reaffirmed God's eternity (cf. #Ap 1: 4, #Ap 1: 8; #Ap 4: 8; 11:17 #Ap). V. 6 states that God really make justice, because they will have killed the believers and preachers of the gospel (#Ap 6: 9-11; #Ap 7: 9-17; 11:18 #Ap; #Ap 17 : 6; #Ap 18: 20). This massacre is unparalleled in history (#Mt 24: 21), as the severity of the divine vengeance (cf. #Ro 12: 19-21).

6 For they have shed the blood of saints and prophets, and thou hast given them blood to drink; for they are worthy.

thou hast given them blood to drink. The thick substance, like coagulated blood, what has become of drinking water, that is all they have left to drink (cf. v #Ap. 16: 4).

they deserve it. The angel of God exempts any accusation of excessive severity in its judgments: while the extremely poor generation that will live pour more blood than any previous, sparing the saints (#Ap 6: 9; #Ap 17: 6) or the prophets (#Ap 11: 7-10). God's judgment is just and appropriate (see #Ex 21: 25-27; Lev # 24: 19-20; Heb # 10: 26-31).

7 And I heard the altar saying, Yea, Lord God Almighty, your judgments are true and righteous.

the altar. In some manuscripts, it is the altar itself that speaks. This personification echoes the words of the angel and confirms that God is righteous in all his decisions and all its verdicts (#Ap 19: 1-2; cf. #Ge 18: 25; #PS 51: 6; 3 #Ro : 4).

¶ 8 The fourth angel poured out his bowl on the sun. And it was given unto him to scorch men with fire;

The fourth ... the sun ... the fire. The sun that normally provides light, heat and energy spread, instead, relentlessly death. With no clean water, the inhabitants of the earth will also withstand extremely high temperatures. This sweltering heat will melt the polar ice, which could bring up to 7 meters, according to some estimates,

. the sea level The most important cities of the world will therefore be flooded, causing new casualties (see #AM 9: 5-6). This will result in a disruption of shipping that will make even more difficult the flow of water and food resources of the planet, already scarce, to areas that need it.

9 And men were scorched with great heat, and blasphemed the name of God, which hath power over these plagues: and they repented not to give him glory.

they did not repent. Incredible as it may seem, the non-believers entêteront in their refusal to repent (vv #Ap. 16: 11 #Ap 16: 21). They even blaspheme against the most beautiful of God, they will have the certainty to find the cause of their misfortunes.

10 The fifth angel poured out his bowl on the throne of the beast. And his kingdom was full of darkness; and they gnawed their tongues for pain,

The fifth ... the throne of the beast. Allusion to the throne on which the beast will sit in that time or the capital, but also to all its field. Wherever begin the descent of darkness over his kingdom, he will eventually be completely immersed.

cover of darkness. Moreover, reports of widespread darkness is associated with God's judgment (cf. #Esa 60: 2; #Joe 2: 2; #Mr 13: 24-25).

gnawed their tongues. Desperate attempt to relieve the pain caused by ulcers, water scarcity and the scorching heat.

11 and blasphemed the God of heaven because of their pains and their sores, and repented not of their works.

blasphemed. Sign that they continue to give their allegiance to the Antichrist and they want God to have made them endure the misfortunes of the first five cuts.

Good Lord. This title of God, common in the OT, appears here and in the NT #Ap 11:13

their sores. The lasting effects of the first cut are responsible for their blasphemies.

¶ 12 The sixth angel poured out his vial upon the great river Euphrates. And its water was dried up, that the way of the kings of the east might be prepared.

the Euphrates. Five times in Scripture (cf. #Ap 9:14; #Ge 15: 18; # of 1: 7; #Jos 1: 4) called "big river" the river that originates on slopes of Mount Ararat and flows 2600 km to the Persian Gulf. It marks the eastern border of the country promised by God to Israel (#Ge 15: 18; # of 1: 7; # of 11:24; #Jos 1: 4). His course will already significantly reduced because of the prolonged drought and intensified by the heat, but God supernaturally dry up to allow Confederate nations of the East to reach Israel (#Esa 11:15).

kings from the East. In his providence, God will bring these kings and their armies to destroy in the battle of Armageddon (v #Ap. 16: 14). Perhaps they will come in a spirit of rebellion against the Antichrist, whose popularity has been greatly tarnished by its inability to relieve the pain of the world. We can also assume that these armies will surge in a final, ferocious attempt to destroy Israel in retaliation triggered by the plagues God. Since the sun has already melted the glacier of Mount Ararat, Euphrates valleys will be flooded when the river will overflow its banks, carrying away all the bridges and covering the surrounding lands. It will then God providentially dries to attract Eastern armies into the trap of Armageddon.

13 And I saw out of the mouth of the dragon, and the mouth of the beast, and the mouth of the false prophet, three unclean spirits like frogs.

three unclean spirits. Designation of common demons in the NT (cf. #Mt 12:43; #Mr 1:23; #Lu 8:29).

like frogs. This comparison highlights their impurity. Indeed, according to the dietary laws of the Old Testament (# Lev 11: 10-11, # Lev 11:41), frogs were unclean animals. Persian mythology described the animals as propagators of plagues. The demons are portrayed as detestable beings, living in filth and acting in cold blood.

dragon beast ... ... false prophet. It is a "diabolical trinity" consisting of Satan (the dragon; see note on 12: 3 {==> "Rev 12: 3"}), the Antichrist (the beast; see note on 11: 7 {==> "Rev 11: 7"}) and his partner (the false prophet; see note on 13: 11 {==> "Rev 13: 11"}) will be at the origin of this scourge.

14 For they are the spirits of devils, working miracles, which go forth unto the kings of the whole earth, to gather them to the battle of that great day of God Almighty.

wonders. These supernatural signs (see #Ap 13: 12-15) to deceive the kings of the nations (cf. #Ap 19: 20; # 1R 22: 20-23; #Mr 13: 22) and encourage them to invade Israel region. They will have such an impact that they will succeed in convincing the king to embark on this adventure despite their sores, dryness, darkness and heat.

kings of the earth. It is no longer only the Eastern Confederation; now it's the world that collects in the region to deliver the final battle, the greatest of all (#PS 2: 2-3; #Joe 3: 2-4; #Za 14: 1-3).

battle of that great day of God Almighty. That is to say, the battle of Armageddon (v #Ap. 16: 16). This is the great war fought by God and Christ; cf. #Joe 2:11; #Joe 3: 2 #Joe 3: 4). It will end at the advent of Christ (#Ap 19: 17-20).

15 Behold, I come as a thief. Blessed is he who watches, and keeps his garments, lest he walk naked, and they see his shame!

Happy. See note on 1: 3 {==> "Rev 1: 3"}.

who watches, and keeps his clothes. Our Lord emphasizes the need to keep us always ready for his return (cf. 1 Jn 2:28 #). It is the image of a soldier ready for battle or owner always alert to the event that a thief (see also 3: 3; # 1 Thessalonians 5: 2, # 1 Thessalonians 5: 4; 2P # 3 : 10).

16 gathered them together into a place called in the Hebrew tongue Armageddon.

Armageddon. Hebrew name for Mount Megiddo, a hundred km north of Jerusalem. The battle will rage in the surrounding plains, site of the victory of Barak over the Canaanites (#Jug 4) and that of Gideon over the Midianites (#Jug 7). Napoleon called this valley the largest battlefield he had ever seen. The battle of Armageddon, however, will not be limited to the plains of Megiddo: they encompass the entire area of ​​Israel.

¶ 17 The seventh angel poured out his bowl into the air. And he went out of the temple from the throne, a loud voice saying, It is done!

The seventh ... It is done! This cup will mark the climax of divine wrath (except the final judgment against the rebellion of the end of the millennium, 20: 7-10) and immediately precede the second coming of Christ. It will befall the world's worst disaster in its history. The voice from the heavenly temple can only be that of God. "It is done" can also be translated "It is done, and there is more to do it again" (cf. #Jn 19: 30). God will punctuate the completion of his anger by a devastating earthquake, the worst the world has ever known (cf. vv #Ap. 16: 19-21).

18 And there were lightnings, and voices, and thunders and a great earthquake, such as was not since men were upon the earth, so great tremor.

19 And the great city was divided into three parts, and the cities of the nations fell, and God remembered great Babylon, to give her the cup of the wine of His fierce anger.

the big city. #Ap Cf. 11:13; #Ap 21: 10; . Jerusalem will be divided into three parts (#Za 14: 4), not as a judgment (see #Ap 11:13), but rather for an improvement. His new water supply (#Za 14: 8) and topographic changes (#Za 14: 4-5) to prepare to play the central role that will be his for the millennial kingdom. Jerusalem will be the only city to be spared from the judgment (see # 1Ch 11:25 p.m.; #PS 125: 1-2; #Mi 4: 7), and she has never been so beautiful (#PS 48: 3 ), because of his repentance (see #Ap 11:13).

cities of the nations. God's plan is quite different for the other cities of the world: they must be destroyed.

Babylon. Capital of the empire of the Antichrist, she will receive a particularly generous portion of divine wrath, as #Esa prophesy 13: 6-13. The c. #Ap 17: 1-18: 2 specify the details of its annihilation.

20 And every island fled away, and the mountains were not found.

island fled away, and the mountains ... not found. This gigantic earthquake radically change the topography of the land to prepare it for the coming of the millennial kingdom. #Ap Cf. 6: 12-14; #Esa 40: 4-5; # Jer 4: 23-27.

21 And great hail, every stone about the weight of a talent, came down from heaven upon men; and men blasphemed God because of the plague of hail, because the plague thereof was exceeding great.

a talent. The higher weight than a man can bear normal force (about 50 kg). The enormous size of hailstones is the sign of an unprecedented atmospheric convulsion. Ice chunks of such dimension sow death and devastation.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

—————

Précédent