Apocalypse 20 : 1 À 15 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR + Revelation 20 : 1 TO 15
20/12/2016 00:20PAROLES DE JÉSUS-CHRIST EN ROUGES
Apocalypse 20 : 1 À 15 *** + NOTES DE JOHN MACARTHUR +
1 ¶ Puis je vis descendre du ciel un ange, qui avait la clef de l’abîme et une grande chaîne dans sa main.
l’abîme. Le lieu d’incarcération des démons, dans l’attente de leur condamnation finale, où ils seront jetés dans l’étang de feu.
20:1-22:21 Le ch. #Ap 19 se terminait sur la bataille d’Harmaguédon et la seconde venue de Christ, événements qui marqueront la fin de la tribulation. Les événements du ch. #Ap 20 Satan lié, le royaume de mille ans de Christ sur terre, le sursaut de rébellion de Satan et le jugement du grand trône blanc - prennent place entre la fin de la tribulation et la création des nouveaux cieux et de la nouvelle terre, décrite aux ch. #Ap 21:1-22:2.
2 Il saisit le dragon, le serpent ancien, qui est le diable et Satan, et il le lia pour mille ans.
Il saisit. Cet acte concerne non seulement Satan, mais aussi les démons. Leur emprisonnement changera spectaculairement la face du monde pendant le royaume, puisque leur influence destructrice dans tous les domaines de la vie humaine sera annulée.
dragon. La comparaison de Satan avec un dragon souligne sa férocité et sa cruauté (voir la note sur 12:3 {==> "Ap 12:3"}).
le serpent ancien. Allusion à la première apparition de Satan dans le jardin d’Éden (#Ge 3:1), où il parvint à tromper Ève (cf. #2Co 11:3 ; #1Ti 2:14).
le diable et Satan. Voir la note sur 12:9 {==> "Ap 12:9"}.
mille ans. C’est la première de 6 allusions à la durée du royaume millénaire (cf. vv. #Ap 20:3-7). Il existe trois interprétations principales au sujet de la durée et de la nature de cette période.
1° Les prémillénaristes y voient une période de 1000 ans au sens littéral, pendant laquelle Jésus-Christ régnera sur la terre, accomplissant de nombreuses prophéties de l’A.T. (p. ex. #2S 7:12-16 ; #Ps 2 ; #Esa 11:6-12 ; #Esa 24: 23 ; #Os 3:4-5 ; #Joe 3:9-21 ; #Am 9:8-15 ; #Mi 4:1-8 ; #Sop 3:14 ; #Za 14:1-11 ; #Mt 24:29-31, #Mt 24:36-44). Le fait d’utiliser les mêmes principes généraux d’interprétation pour tous les passages, prophétiques ou non, conduit naturellement au prémillénarisme. En outre autre argument en faveur de cette interprétation - de nombreuses prophéties bibliques se sont déjà accomplies de façon littérale, si bien que l’on peut s’attendre au même type d’accomplissement pour les prophéties relatives à l’avenir.
2° Les postmillénaristes pensent que cette période de 1000 ans n’est qu’une représentation symbolique d’un âge d’or, une époque de justice et de prospérité spirituelle. Commencée avec l’expansion de l’Évangile pendant l’ère de l’Église, elle prendra fin lors du retour de Jésus. Selon cette interprétation, les allusions au règne de Christ sur la terre désignent surtout son règne spirituel dans le cœur des croyants, au sein de l’Église.
3° L’amillénarisme comprend cette période de 1000 ans comme symbolisant simplement une longue période. Selon ce point de vue, les prophéties de l’A.T. relatives au millénium se réalisent déjà aujourd’hui, de façon spirituelle, dans l’Église (que ce soit sur la terre ou dans le ciel) ou sont en rapport avec l’état éternel.
Comme déjà précisé, l’emploi systématique des principes d’interprétation littérale, historique et grammaticale, comme pour déterminer le sens normal du langage, débouche sur la conclusion incontournable que le Christ reviendra et régnera au sein d’un royaume concret sur la terre pendant 1000 ans. À mon avis, rien dans le texte ne permet de conclure que ces 1000 ans soient symboliques. Dans les Écritures, il n’existe aucun cas où le mot « an » employé avec un nombre doive être pris dans un sens non littéral.
3 Il le jeta dans l’abîme, ferma et scella l’entrée au-dessus de lui, afin qu’il ne séduisît plus les nations, jusqu’à ce que les mille ans fussent accomplis. Après cela, il faut qu’il soit délié pour un peu de temps.
l’abîme. Les 7 fois que ce terme apparaît dans l’Apocalypse, il désigne l’endroit où les anges déchus et les esprits mauvais sont retenus prisonniers en attendant d’être précipités dans l’étang de feu, l’enfer final préparé pour eux (#Mt 25: 41).
délié pour un peu de temps. Satan sera libéré pour que Dieu puisse mettre définitivement un terme au péché avant d’établir les nouveaux cieux et la nouvelle terre. Tous ceux qui auront survécu à la tribulation et entreront dans le royaume millénaire seront des croyants. Malgré cela et en dépit de la présence et du gouvernement du Seigneur Jésus-Christ, beaucoup de leurs descendants refuseront de croire. Satan rassemblera ces incroyants autour de lui dans une dernière tentative de rébellion contre Dieu. Elle sera rapidement et définitivement écrasée, et suivie par le jugement du grand trône blanc et l’établissement de l’état éternel.
4 Et je vis des trônes ; et à ceux qui s’y assirent fut donné le pouvoir de juger. Et je vis les âmes de ceux qui avaient été décapités à cause du témoignage de Jésus et à cause de la parole de Dieu, et de ceux qui n’avaient pas adoré la bête ni son image, et qui n’avaient pas reçu la marque sur leur front et sur leur main. Ils revinrent à la vie, et ils régnèrent avec Christ pendant mille ans.
les âmes de ceux qui avaient été décapités. Il s’agit des martyrs de la tribulation (cf. #Ap 6:9 ; #Ap 18: 24 ; #Ap 19: 2). Le mot grec traduit par « décapités » était devenu un terme général pour désigner toutes les formes d’exécution, sans nécessairement renvoyer à un mode particulier.
la marque. Voir la note sur 13: 16 {==> "Ap 13: 16"}. Les martyrs de la tribulation seront exécutés pour avoir refusé de porter la marque de la bête.
régnèrent. Les croyants de la tribulation, de même que les rachetés du temps de l’A.T. comme du N.T., régneront avec Christ (#1Co 6:2 ; #2Ti 2:12) pendant le millénium.
5 Les autres morts ne revinrent point à la vie jusqu’à ce que les mille ans fussent accomplis. C’est la première résurrection.
Les autres morts. Le corps des non-croyants de tous les temps ne ressuscitera pas avant le jugement du grand trône blanc (vv. #Ap 20:12-13).
première résurrection. L’Écriture enseigne qu’il existe deux sortes de résurrection: la résurrection « pour la vie » et la résurrection « pour le jugement » (#Jn 5:29 ; cf. #Da 12:2 ; #Ac 24: 15). On décrit la première comme la résurrection « des justes » (#Lu 14: 14), de ceux qui « appartiennent à Christ, lors de son avènement » (#1Co 15: 23), et comme une « meilleure résurrection » (#Hé 11:35). Elle ne concerne que les rachetés du temps de l’Église (#1Th 4:13-18), de l’A.T. (#Da 12:2) et de la tribulation (v. #Ap 20: 4). Ils entreront dans le royaume avec un corps de résurrection, en compagnie des croyants qui auront survécu à la tribulation. La seconde résurrection sera celle des incroyants; ils recevront alors leur corps définitif, conçu pour endurer les tourments de l’enfer.
6 Heureux et saints ceux qui ont part à la première résurrection ! La seconde mort n’a point de pouvoir sur eux ; mais ils seront sacrificateurs de Dieu et de Christ, et ils régneront avec lui pendant mille ans.
Heureux. Ceux qui meurent dans le Seigneur (#Ap 14: 13) auront le privilège d’entrer dans son royaume (voir la note sur 1:3 {==> "Ap 1:3"}).
La seconde mort. La première mort n’est que physique, la seconde est spirituelle et éternelle et prend place dans l’étang de feu, l’enfer définitif et éternel (v. #Ap 20: 14). Peut-être existe-t-il déjà, pour le moment inoccupé, en dehors de l’univers créé que nous connaissons, en dehors de l’espace-temps (voir la note sur 19: 20 {==> "Ap 19: 20"}).
pendant mille ans. Voir la note sur le v. 2 {==> "Ap 20: 2"}.
7 Quand les mille ans seront accomplis, Satan sera relâché de sa prison.
Satan sera relâché. Cette libération a pour but d’apporter direction et cohésion à tous les rebelles issus des croyants entrés dans le royaume au début. Elle révélera la nature de ceux qui devront faire face à l’ultime jugement: des pécheurs qui rejettent Christ.
8 Et il sortira pour séduire les nations qui sont aux quatre coins de la terre, Gog et Magog, afin de les rassembler pour la guerre ; leur nombre est comme le sable de la mer.
Gog et Magog. Nom donné à l’armée de rebelles et à son chef à la fin du millénium. C’était le nom d’anciens ennemis du Seigneur. Magog était le petit-fils de Noé (#Ge 10:2) et le fondateur d’un royaume localisé au nord de la mer Noire et de la mer Caspienne. Gog est apparemment le chef d’une armée rebelle, connue collectivement sous le nom de Magog. La bataille dépeinte aux vv. #Ap 20:8-9 ressemble à celle d’#Ez 38:1-39:2 ; la meilleure interprétation consiste à considérer qu’elle a lieu à la fin du millénium.
9 Et ils montèrent sur la surface de la terre, et ils investirent le camp des saints et la ville bien-aimée. Mais un feu descendit du ciel, et les dévora.
la ville bien-aimée. Jérusalem (cf. #Ps 78:68 ; #Ps 87:2), la capitale du royaume millénaire de Christ (#Jér 3:17). Les saints vivront aux alentours de la ville sur laquelle Christ régnera (cf. #Esa 24: 23, #Jér 3:17 ; #Za 14:9-11).
feu. Élément fréquemment associé, dans les Écritures, au jugement divin contre les méchants (#Ge 19: 24 ; #2R 1:10, #2R 1:12, #2R 1:14 ; #Lu 9:54 ; #Lu 17: 29).
10 Et le diable, qui les séduisait, fut jeté dans l’étang de feu et de soufre, où sont la bête et le faux prophète. Et ils seront tourmentés jour et nuit, aux siècles des siècles.
séduisait. Tout comme ses démons attireront les armées du monde dans la bataille d’Harmaguédon, Satan les entraînera dans une attaque suicidaire contre Christ et contre son peuple (#Ap 16:13-14).
l’étang de feu et de soufre. Voir la note sur 19: 20 {==> "Ap 19: 20"}.
tourmentés jour et nuit. Voir la note sur 14: 11 {==> "Ap 14: 11"}. Un tourment permanent et continu, tel est l’état final réservé à Satan, aux anges déchus et aux hommes non rachetés.
11 ¶ Puis je vis un grand trône blanc, et celui qui était assis dessus. La terre et le ciel s’enfuirent devant sa face, et il ne fut plus trouvé de place pour eux.
grand trône blanc. Il y a presque 50 mentions d’un trône dans l’Apocalypse. C’est un trône de jugement, élevé, pur et saint. Dieu y siège en qualité de juge (cf. #Ap 4:2-3, #Ap 4:9 ; #Ap 5:1, #Ap 5:7, #Ap 5:13 ; #Ap 6:16 ; #Ap 7:10, #Ap 7:15) dans la personne du Seigneur Jésus-Christ. Voir #Ap 21:5-6 ; #Jn 5:22-29 ; #Ac 17: 31.
La terre et le ciel s’enfuirent. Jean voit la disparition de l’univers corrompu. Pierre décrit ce moment en #2P 3:10-13 . Notre univers va « passer » (#Mt 24: 35).
20:11-15 Ces versets décrivent le jugement final de tous les incroyants de tous les temps (#Mt 10:15 ; #Mt 11:22, #Mt 11:24 ; #Mt 12:36, #Mt 12:41-42 ; #Lu 10:14 ; #Jn 12:48 ; #Ac 17: 31 ; #Ac 24: 25 ; #Ro 2:5, #Ro 2:16 ; #Hé 9:27 ; #2P 2:9 ; #2P 3:7 ; #Jude 6). Notre Seigneur a fait allusion à cet événement en parlant de résurrection « pour le jugement » (#Jn 5:29). Ce jugement se déroule dans le vide indescriptible entre la fin de l’univers actuel (v. #Ap 20: 11) et la création de nouveaux cieux et d’une nouvelle terre (#Ap 21: 1).
12 Et je vis les morts, les grands et les petits, qui se tenaient devant le trône. Des livres furent ouverts. Et un autre livre fut ouvert, celui qui est le livre de vie. Et les morts furent jugés selon leurs œuvres, d’après ce qui était écrit dans ces livres.
se tenaient devant le trône. Il s’agit d’une comparution au sens judiciaire: ils sont là en tant que prisonniers coupables et condamnés par la justice divine. Il ne reste plus de pécheurs à détruire, puisque tous ont déjà été tués et que tous les croyants ont été glorifiés.
livres. Ces livres contiennent toutes les pensées, les actions et les paroles des pécheurs; tout y est enregistré par l’omniscience divine, passage à la source de ce texte). Ils fourniront les preuves nécessaires pour la condamnation éternelle. Cf. #Ap 18:6-7.
livre de vie. Il contient le nom de chaque racheté (#Da 12:1 ; voir la note sur 3:5 {==> "Ap 3:5"}).
jugés selon leurs œuvres. Leurs pensées (#Lu 8:17 ; #Ro 2:16), leur paroles (#Mt 12:37), et leurs actions (#Mt 16: 27) seront comparées à la norme sainte et parfaite de Dieu (#Mt 5:48 ; #1Pi 1:15-16), et elles seront trouvées légères (#Ro 3:23). Cette expression indique aussi qu’il y aura des degrés de punition différents en enfer (cf. #Mt 10:14-15 ; #Mt 11:22 ; #Mr 12:38-40 ; #Lu 12:47-48 ; #Hé 10:29).
13 La mer rendit les morts qui étaient en elle, la mort et le séjour des morts rendirent les morts qui étaient en eux ; et chacun fut jugé selon ses œuvres.
la mort et le séjour des morts. Voir la note sur 1:18 {==> "Ap 1:18"}. Ces deux termes décrivent l’état de mort. Tous les morts qui n’auront pas passé par la justification comparaîtront devant le grand trône blanc; aucun ne pourra y échapper. Tous les lieux qui recèlent le cadavre de tels morts rendront des corps nouveaux, conçus pour l’enfer.
14 Et la mort et le séjour des morts furent jetés dans l’étang de feu. C’est la seconde mort, l’étang de feu.
la seconde mort. Voir la note sur le v. 6 {==> "Ap 20: 6"}.
15 Quiconque ne fut pas trouvé écrit dans le livre de vie fut jeté dans l’étang de feu.
l’étang de feu. Voir la note sur 19: 20 {==> "Ap 19: 20"}.
Revelation 20 : 1 TO 15
1 ¶ And I saw an angel come down from heaven, having the key of the abyss and a great chain in his hand.
the abyss. The place of incarceration demons, pending their final sentence, where they will be cast into the lake of fire.
20: 1-22: 21 c. #Ap 19 ended with the battle of Armageddon and the Second Coming of Christ, events to mark the end of the tribulation. The events of ch. #Ap 20 Satan bound, the kingdom of Christ a thousand years on earth, the rebellion of Satan and start the judgment of the great white throne - take place between the end of the tribulation and the creation of the new heavens and the new earth, described in ch. #Ap 21: 1-22: 2.
2 He seized the dragon, that ancient serpent, who is the devil and Satan, and bound him for a thousand years.
He catches. This act applies not only Satan but also the demons. Their imprisonment dramatically change the face of the world for the Kingdom, since their destructive influence in all areas of human life will be canceled.
dragon. The comparison of Satan with a dragon underlines its ferocity and cruelty (see Note 12: 3 {==> "Rev 12: 3"}).
the old serpent. Referring to the first appearance of Satan in the Garden of Eden (#Ge 3: 1), where he managed to deceive Eve (see # 2 Corinthians 11: 3; 1 Tim 2:14 #).
the devil and Satan. See note on 12: 9 {==> "Rev 12: 9"}.
a thousand years. This is the first of six references to the duration of the millennial kingdom (cf. vv #Ap. 20: 3-7). There are three main interpretations regarding the duration and nature of this period.
1. The premillennialists see it as a period of 1000 years literally, during which Christ will reign on earth, fulfilling many prophecies of the OT (eg 2S # 7:.. 12-16; #PS 2; #Esa 11: 6-12; #Esa 24: 23; #Os 3: 4-5; #Joe 3: 9-21; 9 #AM : 8-15; #Mi 4: 1-8; 3:14 #Sop; #Za 14: 1-11; #Mt 24: 29-31, #Mt 24: 36-44). Employing the same general principles of interpretation for all passages, prophetic or not, naturally leads to premillennialism. Also another argument in favor of this interpretation - many Bible prophecies have already been fulfilled literally, so that one can expect the same type of achievement for the prophecies relating to the future.
2. The postmillénaristes believe that this period of 1000 years is only a symbolic representation of a golden age, a time of justice and spiritual prosperity. Begun with the expansion of the Gospel during the Church Age, it will end when Jesus returns. Under this interpretation, the allusions to the reign of Christ on earth especially designate his spiritual kingdom in the heart of believers in the Church.
3. The AMILLENNIALISM includes this period of 1000 years as merely symbolizing a long time. According to this view, the prophecies of the OT on the millennium is already doing today spiritually in the church (whether on earth or in heaven) or are related to the eternal state.
As already stated, the systematic use of the principles of literal, historical, grammatical, such as to determine the normal sense of language, leads to the inescapable conclusion that Christ will return and reign in a concrete kingdom upon the earth 1000 years. In my view, nothing in the text supports the conclusion that these 1000 years are symbolic. In the scriptures there is no case where the word "year" used with a number should not be taken in a literal sense.
3 He threw him into the abyss, and shut it and sealed it over him, that he no longer deceive the nations until the thousand years were finished. After that he must be loosed for a little time.
the abyss. The 7 time this term appears in the Apocalypse, it refers to the place where the fallen angels and evil spirits are kept prisoners waiting to be thrown into the lake of fire, the ultimate hell prepared for them (# Mt 25: 41).
loosed a little time. Satan will be released for God to put a definitive end to sin before establishing the new heavens and the new earth. All those who have survived the tribulation and will enter the millennial kingdom will be the believers. Despite this and despite the presence and the Government of the Lord Jesus Christ, many of their descendants refuse to believe. These unbelievers Satan will gather around him in a last attempt of rebellion against God. It will quickly and permanently crushed, and followed by the judgment of the great white throne and the establishment of the eternal state.
4 And I saw thrones, and they sat on them were given authority to judge. And I saw the souls of them that were beheaded for the witness of Jesus and because of the word of God, and those who had not worshiped the beast or his image and had not received his mark on their foreheads or their hands. They came to life and reigned with Christ a thousand years.
the souls of them that were beheaded. They are the martyrs of the tribulation (cf. #Ap 6: 9; #Ap 18: 24; #Ap 19: 2). The Greek word translated "beheaded" became a general term for all forms of execution, not necessarily refer to a particular mode.
the brand. See note on 13: 16 {==> "Rev 13: 16"}. The martyrs of the tribulation will be executed for refusing to wear the mark of the beast.
reigned. The believers in the tribulation, as the redeemed of the time of the AT as the NT, will reign with Christ (1Cor 6 # 2, # 2Ti 2:12) during the millennium.
5 The other dead did not come to life until the thousand years were finished. This is the first resurrection.
The other dead. The body of unbelievers of all times will not raise before the great white throne judgment (vv #Ap. 20: 12-13).
first resurrection. Scripture teaches that there are two kinds of resurrection: the resurrection "for life" and Resurrection "for the judgment" (#Jn 5:29; cf. #Da 12: 2; #AC 24: 15). We describe the first resurrection as "fair" (#Lu 14: 14), of those who "are Christ's at his coming" (# 1 Cor 15: 23), and as a "better resurrection" (Hey # 11:35). It concerns only the redeemed of the ages of the Church (# 1 Thessalonians 4: 13-18), OT (#Da 12: 2) and the tribulation (v #Ap. 20: 4). They enter the kingdom with a resurrection body, in the company of believers who have survived the tribulation. The second resurrection will be the unbelievers; they then receive their final body, designed to withstand the torments of hell.
6 Blessed and holy is he that hath part in the first resurrection! The second death has no power over them; but they shall be priests of God and of Christ, and shall reign with him a thousand years.
Happy. Those who die in the Lord (#Ap 14: 13) will have the privilege to enter his kingdom (see note on 1: 3 {==> "Rev 1: 3"}).
The second death. The first death is only physical, the second is spiritual and eternal, and takes place in the lake of fire, hell and eternal final (v #Ap. 20: 14). Perhaps he is already, for the moment unoccupied, apart from the created universe we know, outside of space-time (see note on 19: 20 {==> "Rev 19: 20 "}).
a thousand years. See note on v. 2 {==> "Rev 20: 2"}.
7 And when the thousand years are expired, Satan shall be loosed out of his prison.
Satan will be released. This release is intended to provide leadership and cohesion at all rebels from the believers entered the kingdom at the beginning. It will reveal the nature of those who will face the ultimate judgment of sinners who reject Christ.
8 And shall go out to deceive the nations which are in the four corners of the earth, Gog and Magog, to gather them to the war; their number is like the sand of the sea.
Gog and Magog. Name given to the rebel army and its leader at the end of the millennium. It was the name of former enemies of the Lord. Magog was the grand-son of Noah (#Ge 10: 2) and the founder of a kingdom located north of the Black Sea and Caspian Sea. Gog is apparently the leader of a rebel army, known collectively as the Magog. The battle depicted in vv. #Ap 20: 8-9 resembles that of # Ez 38: 1-39: 2; the best interpretation is to consider it at the end of the millennium.
9 And they went up on the surface of the earth and surrounded the camp of the saints and the beloved city. Fire came down from heaven, and devoured them.
the beloved city. Jerusalem (cf. #PS 78:68; #PS 87: 2), the capital of the millennial kingdom of Christ (# Jer 3:17). The saints will live around the city which Christ will reign (see #Esa 24: 23, # Jer 3:17; #Za 14: 9-11).
fire. Element frequently associated, in Scripture, the divine judgment against the wicked (#Ge 19: 24; # 2R 1:10 # 2R 1:12, # 2R 1:14; 9:54 #Lu; #Lu 17: 29 ).
10 And the devil that deceived them was cast into the lake of fire and brimstone, where the beast and the false prophet. And they will be tormented day and night forever and ever.
deceives. Like his demons will attract the world's armies in the battle of Armageddon, Satan will lead them into a suicidal attack against Christ and against its people (#Ap 16: 13-14).
the lake of fire and brimstone. See note on 19: 20 {==> "Rev 19: 20"}.
tormented day and night. See note on 14: 11 {==> "Rev 14: 11"}. A permanent and continuous torment, this is the final state reserved for Satan, the fallen angels and unredeemed men.
11 ¶ And I saw a great white throne, and him that sat on it. The earth and the heaven fled away; and there was found no place for them.
great white throne. There are almost 50 references to a throne in the Apocalypse. It's a judgment seat, high, pure and holy. God will seat as judge (cf. #Ap 4: 2-3, #Ap 4: 9; #Ap 5: 1, #Ap 5: 7, 5:13 #Ap; #Ap 6:16; #Ap 7:10, #Ap 7:15) in the person of the Lord Jesus Christ. See #Ap 21: 5-6; #Jn 5: 22-29; #AC 17: 31.
The earth and the heaven fled away. John sees the demise of the corrupt world. Peter describes this time in # 2P 3: 10-13. Our universe will "pass" (#Mt 24: 35).
20: 11-15 These verses describe the final judgment of all unbelievers of all time (#Mt 10:15; 11:22 #Mt, #Mt 11:24; 12:36 #Mt, #Mt 12: 41- 42; #Lu 10:14; 12:48 #Jn; #AC 17: 31; #AC 24: 25; #Ro 2: 5, #Ro 2:16; Heb 9:27 #; # 2P 2: 9; # 2P 3: 7; #Jude 6). Our Lord alluded to this event speaking of resurrection "to judgment" (#Jn 5:29). This judgment takes place in the indescribable void between the end of the present universe (v #Ap. 20: 11) and the creation of new heavens and a new earth (#Ap 21: 1).
12 And I saw the dead, great and small, standing before the throne. And books were opened. And another book was opened, which is the book of life. And the dead were judged according to their works, according to what was written in these books.
standing before the throne. This is an appearance in the judicial sense: they are there as guilty and sentenced by the divine justice prisoners. It remains to destroy sinners, since all have been killed and that all believers have been glorified.
books. These books contain all the thoughts, actions and words of sinners; everything is saved by divine omniscience, crossing the source of the text). They will provide the evidence needed to eternal condemnation. #Ap Cf. 18: 6-7.
book of life. It contains the name of each redeemed (#Da 12: 1; see note on 3: 5 {==> "Rev 3: 5"}).
judged according to their works. Their thoughts (#Lu 8:17; #Ro 2:16), their words (#Mt 12:37), and actions (#Mt 16: 27) will be compared to the holy and perfect standard of God (5 #Mt : 48; # 1 Peter 1: 15-16), and will be found light (#Ro 3:23). This term also indicates that there will be different degrees of punishment in hell (cf. #Mt 10: 14-15; 11:22 #Mt; #Mr 12: 38-40; #Lu 12: 47-48; # Hey 10:29).
13 The sea gave up the dead which were in it, and death and Hades gave up the dead which were in them; and all were judged according to their works.
Death and Hades. See note on 1:18 {==> "Revelation 1:18"}. Both terms describe the state of death. All the dead who have not gone through the justification will appear before the great white throne; none can escape. All places that contain the bodies of the dead will make such new body, designed to hell.
14 And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death, the lake of fire.
the second death. See note on v. 6 {==> "Rev 20: 6"}.
15 And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire.
fire pond. See note on 19: 20 {==> "Rev 19: 20"}.
—————