ÉSAÏE 40 : 1 À 14 ***ISAIAH 40 : 1 TO 14 ***
04/11/2014 16:18ÉSAÏE 40 : 1 À 14 ***
1 ¶ Consolez, consolez mon peuple, Dit votre Dieu.
2 Parlez au cœur de Jérusalem, et criez lui Que sa servitude est finie, Que son iniquité est expiée, Qu’elle a reçu de la main de l’Éternel Au double de tous ses péchés.
3 ¶ Une voix crie : Préparez au désert le chemin de l’Éternel, Aplanissez dans les lieux arides Une route pour notre Dieu.
4 Que toute vallée soit exhaussée, Que toute montagne et toute colline soient abaissées ! Que les coteaux se changent en plaines, Et les défilés étroits en vallons !
5 Alors la gloire de l’Éternel sera révélée, Et au même instant toute chair la verra ; Car la bouche de l’Éternel a parlé.
6 Une voix dit : Crie ! — Et il répond : Que crierai-je ? Toute chair est comme l’herbe, Et tout son éclat comme la fleur des champs.
7 L’herbe sèche, la fleur tombe, Quand le vent de l’Éternel souffle dessus. — Certainement le peuple est comme l’herbe:
8 L’herbe sèche, la fleur tombe ; Mais la parole de notre Dieu subsiste éternellement.
9 ¶ Monte sur une haute montagne, Sion, pour publier la bonne nouvelle ; Élève avec force ta voix, Jérusalem, pour publier la bonne nouvelle ; Élève ta voix, ne crains point, Dis aux villes de Juda: Voici votre Dieu !
10 Voici, le Seigneur, l’Éternel vient avec puissance, Et de son bras il commande ; Voici, le salaire est avec lui, Et les rétributions le précèdent.
11 Comme un berger, il paîtra son troupeau, Il prendra les agneaux dans ses bras, Et les portera dans son sein ; Il conduira les brebis qui allaitent.
12 ¶ Qui a mesuré les eaux dans le creux de sa main, Pris les dimensions des cieux avec la paume, Et ramassé la poussière de la terre dans un tiers de mesure ? Qui a pesé les montagnes au crochet, Et les collines à la balance ?
13 Qui a sondé l’esprit de l’Éternel, Et qui l’a éclairé de ses conseils ?
14 Avec qui a-t-il délibéré pour en recevoir de l’instruction ? Qui lui a appris le sentier de la justice ? Qui lui a enseigné la sagesse, Et fait connaître le chemin de l’intelligence ?
NOTES DE JOHN MACARTHUR
40:1-66:24 Les prophéties des ch. #Esa 1:1-39:2 s’adressaient à Juda dans la situation qui était la sienne pendant le ministère d’Esaïe (entre 739 et environ 686 av. J.-C.). Les prophéties des ch. #Esa 40:1-66:2 s’adressaient aussi à Juda, mais comme si la prophétie de la déportation à Babylone (#Esa 39:5-7) devenait déjà réalité, alors que ce ne devait être le cas qu’entre 605 et 586 av. J.-C. Les mots « point de paix pour les méchants » (#Esa 48:22 ; #Esa 57:21) divisent cette section en trois parties: ch. #Esa 40:1-48:2 ; ch. #Esa 49:1-57:2 ; ch. #Esa 58:1-66:2.
40:1-48:22 Cette section annonce, en guise d’espérance et de réconfort, un avenir béni après le jugement divin que constituait la déportation à Babylone.
40:1-2
Consolez, consolez. Cette prophétie s’adressait aux prophètes de Dieu, les invitant à mettre l’accent sur le réconfort nécessaire à un peuple exilé en terre étrangère, à des milliers de kilomètres de sa patrie, Jérusalem. Dieu gardait de grandes bénédictions en réserve pour Israël, car c’était le peuple qu’il avait choisi. Il ne sera jamais rejeté définitivement (cf. #Ro 11:2).
40:2
son iniquité est expiée … au double de tous ses péchés. La cruauté du massacre et la déportation, œuvres des Babyloniens, représentaient une rançon suffisante pour les péchés passés. Par conséquent, après sa dispersion sur toute la surface de la terre, Israël retrouvera un territoire pacifié, dans la gloire du royaume messianique.
40:3-5 Exhortation prophétique demandant à Israël de se préparer à recevoir révélation de la gloire du Seigneur lors de la venue du Messie. Dans l’Écriture, c’est Jean-Baptiste qui assume ce rôle (#Mt 3:3 ; #Mr 1:3 ; #Lu 3:4-6 ; #Jn 1:23). De la même façon, un futur précurseur agira à la ressemblance d’Elie pour préparer la seconde venue de Christ (#Mal 3:1 ; #Mal 4:5-6).
40:3-4
Préparez au désert le chemin. Le reste d’Israël pourrait retirer les obstacles placés sur le chemin du Messie en se repentant de ses péchés. Jean-Baptiste rappela cette nécessité à ses auditeurs (#Mt 3:2), tout comme Jésus (#Mt 4:17 ; #Mr 1:15). Ces vv. reflètent une coutume en vigueur chez les monarques orientaux: ils envoyaient devant eux des hérauts chargés de faire lever les obstacles, construire des routes, redresser les voies et les vallées tortueuses et aplanir les montagnes (cf. #Esa 45:1-2). Jean-Baptiste eut pour tâche de préparer le peuple à la venue du Messie.
40:5
la gloire de l’Éternel sera révélée. Le malheur de Jérusalem était sur le point de prendre fin, et la gloire du Seigneur allait revenir: la ville allait donc bientôt recevoir sa consolation (v. #Esa 40:2), et tous verraient le salut glorieux de Dieu (cf. #Esa 52:10). Cela concerne le futur royaume du Messie (#Ha 2:14 ; #Ap 21: 23 ; cf. #Esa 11: 9).
la bouche de l’Éternel a parlé. Expression utilisée à des fins de confirmation aussi en #Esa 1:20 ; #Esa 58:14 ; #Esa 62:2.
40:6-8
Toute chair … la fleur tombe. Esaïe développa le thème du caractère éphémère de l’humanité: présent aujourd’hui, un homme est absent le lendemain. Les hommes disparaissent comme des plantes sous le vent brûlant. Jacques utilisa cette illustration pour enseigner à quel point il est insensé de s’appuyer sur la richesse matérielle (#Ja 1:10-11), Pierre pour souligner la nature transitoire de tout ce qui a trait à l’humanité (#1Pi 1:24-25).
40:8
la parole de notre Dieu subsiste éternellement. La permanence de la parole de Dieu garantit qu’il n’y aura aucune déviation par rapport au plan divin (#Esa 55:11). Il a promis la délivrance de Jérusalem (v. #Esa 40:2) à travers sa venue (vv. #Esa 40:3-5), et il est donc certain que les choses se dérouleront de cette façon (cf. #Mt 5:18 ; #Lu 16: 17).
40:9
Sion … Jérusalem … bonne nouvelle. Tel un messager qui, sur la montagne, est vu et entendu par tous, le prophète appela Jérusalem à proclamer aux autres villes de Juda la bonne nouvelle de la présence de Dieu en leur sein (cf. #Esa 2:3).
Voici votre Dieu! La restauration d’Israël, son retour sur sa terre, inclura le retour de la présence de Dieu à Jérusalem, après de nombreux siècles (#Ez 43:1-7 ; #Ap 21:22-23 ; cf. #Ez 11:22-23).
40:10
le Seigneur, l’Éternel vient avec puissance. Lors de sa seconde venue, Christ se manifestera avec puissance pour vaincre ses ennemis et rassembler sur sa terre l’Israël dispersé (#Mt 24: 31 ; #Ap 19:11-21).
40:11
ses bras. Image de l’omnipotence de Dieu. Le bras qui dispersa puissamment les Juifs sur toute la terre en guise de jugement est aussi celui qui vaincra leurs oppresseurs (v. #Esa 40:10), et il a promis de nourrir tendrement son peuple tout en le guidant (#Ps 23:1-2 ; #Jér 31:10 ; #Ez 34:11-16 ; #Mi 2:12).
40:12-14 Par une série de questions dont la réponse sous-entendue est « personne », le prophète mit l’accent sur l’omnipotence et l’omniscience de Dieu, le Dieu dont la venue apportera le réconfort à Israël selon les vv. #Esa 40:1-11.
40:12
Qui a mesuré … à la balance? Dieu seul possédait le pouvoir de créer l’univers physique et la terre dans un équilibre parfait, avec une répartition harmonieuse des montagnes et des mers, de façon à ce que la terre se déplace avec une parfaite précision dans l’univers. La discipline scientifique traitant de l’extraordinaire équilibre qui règne sur notre planète est l’isostasie.
40:13-14
a sondé l’Esprit de l’Éternel. Esaïe souligna l’incomparable sagesse de Dieu. Paul cita ce v. en rapport avec la sagesse de Dieu dans sa manière de traiter les Juifs et les païens (#Ro 11:34) et d’accorder la sagesse au croyant (#1Co 2:16).
ISAIAH 40 : 1 TO 14 ***
¶ 1 Comfort, comfort my people, says your God.
2 Speak to the heart of Jerusalem, and cry to her that her warfare is accomplished, that her iniquity is pardoned: for she hath received of the LORD's hand double for all her sins.
¶ 3 A voice cries in the wilderness Prepare the way of the Lord, make straight in the arid places a highway for our God.
4 Every valley shall be exalted, and every mountain and hill made low; And the crooked shall be made straight, and the rough places plain:
5 And the glory of the Lord shall be revealed, and all flesh shall see it; For the mouth of the LORD has spoken.
6 The voice said, Cry! - And he said, What shall I cry? All flesh is as grass, and all its glory like the flower of the field.
7 The grass withers, the flower fades, when the wind of the LORD blows on them. - Surely the people is grass:
8 The grass withers, the flower fades; But the word of our God stands forever.
¶ 9 up on a high mountain, Zion, good tidings; Student thy voice with strength, O Jerusalem, to proclaim the good news; Raise your voice, be not afraid; say unto the cities of Judah, Behold your God!
10 Behold, the Lord GOD comes with might, and his arm shall control; Behold, his reward is with him, and his recompense before him.
11 As a shepherd, he shall feed his flock, he will gather the lambs in his arms, and carry them in his bosom; He will lead the ewes.
12 ¶ Who hath measured the waters in the hollow of his hand, Taken out heaven with the span, and comprehended the dust of the earth in a measure? Who has weighed the mountains in scales, and the hills in a balance?
13 Who hath directed the Spirit of the Lord, and who his counselor?
14 With that he intentionally to receive instruction? Who taught him the path of justice? Who taught him wisdom, and made known the way of understanding?
NOTES JOHN MACARTHUR
40: 1-66: 24 Prophecies c. #Esa 1: 1-39: 2 were directed at Judah in the situation that was hers for the ministry of Isaiah (between about 739 and 686 BC.). Prophecies c. #Esa 40: 1-66: 2 also addressed to Judah, but as if the prophecy of the exile to Babylon (#Esa 39: 5-7) already becoming reality, while it should be the case between 605 and 586 BC. AD The words "no peace for the wicked" (#Esa 48:22; 57:21 #Esa) divide this section into three parts: c. #Esa 40: 1-48: 2; c. #Esa 49: 1-57: 2; c. #Esa 58: 1-66: 2.
40: 1-48: 22 This ad section, by way of hope and comfort, after a blessed divine judgment that was to Babylon future.
40: 1-2
Comfort, comfort. This prophecy was addressed to the prophets of God, inviting them to focus on the comfort necessary for an exiled people in a foreign land, thousands of miles from his homeland, Jerusalem. God kept great blessings in store for Israel, because it was the people he had chosen. It will never be definitively rejected (see #Ro 11: 2).
40: 2
her iniquity is pardoned ... double for all her sins. The cruelty of the massacre and deportation works Babylonians represented a sufficient ransom for past sins. Therefore, after being scattered over the entire surface of the earth, Israel will find a peaceful area in the glory of the Messianic kingdom.
40: 3-5 prophetic exhortation asking Israel to prepare to receive revelation of the glory of God at the coming of the Messiah. In Scripture, Jean-Baptiste who assumes this role (#Mt 3: 3; #Mr 1: 3; #Lu 3: 4-6; 1:23 #Jn). Similarly, a future precursor act likeness of Elijah to prepare for the second coming of Christ (#Mal 3: 1; #Mal 4: 5-6).
40: 3-4
Prepare in the wilderness the way. The rest of Israel could remove the obstacles placed in the way of the Messiah by repenting of his sins. Jean-Baptiste reminded his listeners that need (#Mt 3: 2), just as Jesus (#Mt 4:17 #Mr 1:15). These vv. reflect a custom among Oriental monarchs before them, they sent heralds responsible to remove barriers, build roads, ways and straighten crooked valleys and flatten mountains (cf. #Esa 45: 1-2). Jean-Baptiste was responsible for preparing the people for the coming of the Messiah.
40: 5
the glory of the Lord shall be revealed. The misfortune of Jerusalem was about to expire, and the glory of the Lord would come back: the city so soon to receive his consolation (#Esa v. 40: 2), and all would see the glorious salvation of God (see # Isa 52:10). This relates to the future kingdom of the Messiah (2:14 #Ha; #Ap 21: 23; cf. #Esa 11: 9).
the mouth of the LORD has spoken. Expression used for confirmation also #Esa 1:20; #Esa 58:14; #Esa 62: 2.
40: 6-8
All flesh ... the flower fades. Isaiah developed the theme of the ephemeral nature of humanity: here today, a man is missing the next day. Men disappear as plants in the hot wind. Jacques used this illustration to teach how foolish it is to rely on material wealth (#Ja 1: 10-11), Pierre to emphasize the transitory nature of everything that relates to humanity (# 1 Peter 1 : 24-25).
40: 8
the word of our God stands forever. The permanence of the word of God guarantees that there will be no deviation from the divine plan (#Esa 55:11). He promised the deliverance of Jerusalem (v #Esa. 40: 2) through his coming (vv #Esa. 40: 3-5), and it is certain that things will go that way (cf. #Mt 5:18; #Lu 16: 17).
40: 9
Zion ... Jerusalem ... good news. As a messenger, mountain, is seen and heard by all, the prophet called to proclaim Jerusalem to other cities of Judah the good news of God's presence in their midst (cf. #Esa 2: 3).
Behold your God! The restoration of Israel, he returned to his land, will include the return of the presence of God in Jerusalem, after many centuries (#Ez 43: 1-7; #Ap 21: 22-23; cf. 11 #Ez: 22-23).
40:10
the Lord God comes with power. In his second coming, Christ will manifest with power to defeat his enemies and collect on his land scattered Israel (#Mt 24: 31; #Ap 19: 11-21).
40:11
arms. Image of the omnipotence of God. The arm powerfully Jews scattered all over the earth as a judgment is he who overcomes their oppressors (v #Esa 40:10.), And he promised to feed its people while tenderly guiding (#PS 23: 1-2; Jer 31:10 #; #Ez 34: 11-16; 2:12 #Mi).
40: 12-14 In a series of issues including the implied answer is "no", the Prophet emphasized the omnipotence and omniscience of God, the God whose coming will bring comfort to Israel as vv. #Esa 40: 1-11.
40:12
That measured in the balance ...? God alone had the power to create the physical universe and the earth in perfect balance, with a harmonious distribution of mountains and seas, so that the earth moves with perfect accuracy in the universe. The scientific discipline dealing with the extraordinary balance that exists on our planet is isostasy.
40: 13-14
probed the Spirit of the Lord. Isaiah stressed the incomparable wisdom of God. Paul quoted this verse. in connection with the wisdom of God in his way of dealing with Jews and Gentiles (#Ro 11:34) and to give wisdom to the believer (1 Cor 2:16 #).
—————