ESDRAS 6 : 1 à 22 *** + EZRA 6 : 1 to 22 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

08/05/2017 04:32

ESDRAS  6 : 1 à 22 *** +
 

 1 ¶  Alors, sur l’ordre du roi Darius, on fit des recherches dans les trésors où étaient déposées les archives à Babylone,

 

le roi Darius donna l’ordre. Il ne s’agissait pas d’un décret, mais d’un simple ordre donné à un petit groupe de fonctionnaires.

6:1-2

Babylone …  Achmetha. Achmetha était un autre nom de la capitale perse d’Ecbatane, à moins de 500 km au nord-est de Babylone, dans les collines. Cyrus et d’autres y avaient leur résidence d’été.

 

2  et l’on trouva à Ecbatane, la forteresse sise dans la province des Mèdes, un rouleau dont voici la teneur : « Mémorandum.

 

un rouleau sur lequel était écrit. Genre particulier de document appelé mémorandum (#Esd 4:15 ; #Mal 3:16). Les fonctionnaires conservaient souvent les documents relatifs aux décisions administratives prises, aux problèmes à régler, pour pouvoir s’y référer plus tard.

 

3  La première année du roi Cyrus, le roi Cyrus a ordonné : Temple de Dieu à Jérusalem. Le Temple sera rebâti comme lieu où l’on offre des sacrifices et ses fondations seront préservées. Sa hauteur sera de soixante coudées, sa largeur de soixante coudées.

 

première année. Vers 538 av. J.-C. (cf. #Esd 1:2-4).

soixante coudées …  soixante coudées. Ces dimensions dépassaient celles du temple de Salomon (cf. #1R 6:2).

 

4  Il y aura trois assises de blocs de pierres et une assise de bois. La dépense sera couverte par la maison du roi.

5  En sus, les ustensiles d’or et d’argent du Temple de Dieu que Nabuchodonosor enleva au sanctuaire de Jérusalem et emporta à Babylone, on les restituera, pour que tout reprenne sa place au sanctuaire de Jérusalem et soit déposé dans le Temple de Dieu. »

6  « Maintenant donc, Tattenaï, gouverneur de Transeuphratène, Shetar-Boznaï, et vous leurs collègues, les autorités en Transeuphratène, écartez-vous de là ;

 

6:6-7

Dieu veillait si bien sur les Juifs (cf. #Esd 5:5) que, par l’intermédiaire de Darius, il interdit aux fonctionnaires d’entraver la construction.

 

7  laissez travailler à ce Temple de Dieu le gouverneur de Juda et les anciens des Juifs : ils peuvent rebâtir ce Temple de Dieu sur son emplacement.

8  Voici mes ordres concernant votre ligne de conduite vis-à-vis de ces anciens des Juifs pour la reconstruction de ce Temple de Dieu : c’est sur les fonds royaux, c’est-à-dire sur l’impôt de Transeuphratène-que les dépenses de ces gens leur seront exactement, et sans interruption, remboursées.

 

6:8-10

Non seulement les fonctionnaires ne purent pas interrompre la reconstruction, mais ils durent aussi soutenir financièrement les Juifs en leur donnant une partie des impôts prélevés pour le roi perse. Les Juifs pouvaient se servir dans le trésor de la province!

 

9  Ce qu’il leur faut pour les holocaustes du Dieu du ciel : jeunes taureaux, béliers et agneaux, et aussi blé, sel, vin et huile, leur sera, sans négligence, quotidiennement fourni suivant les indications des prêtres de Jérusalem,

10  pour qu’on offre au Dieu du ciel des sacrifices d’agréable odeur et qu’on prie pour la vie du roi et de ses fils.

 

prient pour la vie du roi et de ses fils. C’était une motivation intéressée, semblable à celle qui avait poussé Cyrus à promulguer un édit stipulant que tous les peuples déportés devaient retourner dans leur pays pour reconstruire les temples que Nébucadnetsar et les autres avaient détruits, et apaiser ainsi les divinités offensées. Il voulait tous les dieux de son côté, y compris le Dieu d’Israël.

 

11  J’ordonne encore ceci : quiconque transgressera cet édit, on arrachera de sa maison une poutre : elle sera dressée et il y sera empalé ; quant à sa maison, on en fera, pour ce forfait, un bourbier.

 

arrachera …  dressera …  attaché …  un tas d’immondices. Punition typique en cas de grave infraction (cf. #Ap 22:18-19). Cette déclaration visait directement les Samaritains hostiles.

 

12  Que le Dieu qui fait résider là son Nom renverse tout roi ou peuple qui entreprendraient de passer outre en détruisant ce Temple de Dieu à Jérusalem ! Moi Darius, j’ai donné cet ordre. Qu’il soit ponctuellement exécuté ! »

13 ¶  Alors Tattenaï, gouverneur de Transeuphratène, Shetar-Boznaï et leurs collègues exécutèrent ponctuellement les instructions envoyées par le roi Darius.

14  Quant aux anciens des Juifs, ils continuèrent à bâtir, avec succès, sous l’inspiration d’Aggée le prophète et de Zacharie, fils d’Iddo. Ils achevèrent la construction conformément à l’ordre du Dieu d’Israël et à l’ordre de Cyrus et de Darius.

 

avec succès. Cf. #Ag 1:7-11.

 

l’ordre du Dieu d’Israël …  l’ordre de Cyrus. Ce n’est pas le terme habituel pour un ordre qui est employé, mais le mot qui désignait un décret. Le message était puissant: c’était le décret de Dieu, le souverain de l’univers, qui autorisait les Juifs à reconstruire le temple. Le décret (même mot) promulgué par trois des plus grands monarques de l’histoire du Proche-Orient ancien n’était que secondaire. Dieu dirige l’univers et élève des rois, puis il les détrône lorsqu’ils ont servi ses projets.

Artaxerxès. Sa contribution au projet n’intervint pas à l’époque de Zorobabel, mais à celle d’Esdras (cf. #Esd 7:11-26)

 

15  Ce Temple fut terminé le vingt-troisième jour du mois d’Adar c’était la sixième année du règne du roi Darius.

 

Adar …  sixième année. C’est-à-dire le douzième mois (février/mars), en 516 av. J.-C.

 

16  Les Israélites, les prêtres, les lévites et le reste des exilés, firent avec joie la dédicace de ce Temple de Dieu ;

17  ils offrirent, pour la dédicace de ce Temple de Dieu, cent taureaux, deux cents béliers, quatre cents agneaux et, en sacrifice pour le péché de tout Israël, douze boucs suivant le nombre des tribus d’Israël.

18  Puis ils installèrent les prêtres selon leurs catégories et les lévites selon leurs classes au service du Temple de Dieu, à Jérusalem, comme il est écrit dans le livre de Moïse.

 

divisions. Cf. #1Ch 24, où les classes sacerdotales sont présentées en détails. Bien que David ait organisé les sacrificateurs et les Lévites d’après leurs familles, c’était Moïse qui avait fixé leurs droits, privilèges et fonctions.

le livre de Moïse. C’est-à-dire le Pentateuque.

 

19  Les exilés célébrèrent la Pâque le quatorze du premier mois.

 

Pâque. Cf. #Lé 23:4-8. Ézéchias (#2Ch 30:1-22) et Josias (#2Ch 35:1-19) avaient aussi organisé des Pâques remarquables.

premier mois. Mars/avril.

 

20  Les lévites, comme un seul homme, s’étaient purifiés : tous étaient purs ; ils immolèrent donc la pâque pour tous les exilés, pour leurs frères les prêtres et pour eux-mêmes.

21  Mangèrent la pâque : les Israélites qui étaient revenus d’exil et tous ceux qui, ayant rompu avec l’impureté des nations du pays, s’étaient joints à eux pour chercher Yahvé, le Dieu d’Israël.

 

ceux qui s’étaient éloignés de l’impureté des nations. Il s’agissait de personnes qui s’étaient converties au judaïsme, avaient confessé leur impureté spirituelle devant l’Éternel, renoncé à l’idolâtrie pour respecter la Pâque (v. #Esd 6:22) et avaient été circoncises.

 

22  Ils célébrèrent avec joie pendant sept jours la fête des Azymes, car Yahvé les avait remplis de joie, ayant incliné vers eux le cœur du roi d’Assur, pour qu’il fortifiât leurs mains dans les travaux du Temple de Dieu, le Dieu d’Israël.

 

en disposant le roi d’Assyrie à les soutenir. Dieu avait encouragé son peuple en influençant positivement le roi pour qu’il leur permette d’achever les travaux. Au travers de cette épreuve, ils avaient mieux compris ce que signifiait le v.: « Le cœur du roi est un courant d’eau dans la main de l’Éternel » (#Pr 21: 1). Le titre « roi d’Assyrie » était porté par tous les rois qui régnaient sur le grand Empire néo assyrien, quel que soit leur pays d’origine.

6:22-7:1

L’histoire d’Esther s’insère dans cet intervalle de 59 ans entre l’achèvement du temple (vers 516 av. J.-C.) sous l’égide de Zorobabel (#Esd 1:1-6:) et la deuxième série de retours (vers 458 av. J.-C.) avec Esdras (#Esd 7:1-10:2). Le v. 4:6 donne aussi un aperçu de cette période.

 

 

EZRA  6 : 1 to 22 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Then at the command of King Darius, searches were made of the treasures where the archives were deposited in Babylon,

 

King Darius gave the order. It was not a decree, but a simple order given to a small group of officials.

6: 1-2

Babylon ... Achmetha. Achmetha was another name of the Persian capital of Ecbatane, less than 500 km northeast of Babylon, in the hills. Cyrus and others had their summer residence here.

 

2 and a scroll was found at Ecbatana, the fortress in the province of the Medes, which reads as follows: "Memorandum.

 

A roll on which was written. Specific type of document called memorandum (#Esd 4:15; #Mal 3:16). Officials often kept records of administrative decisions taken, issues to be addressed, for later reference.

 

3 In the first year of King Cyrus, King Cyrus commanded: Temple of God in Jerusalem. The Temple will be rebuilt as a place where sacrifices are offered and its foundations will be preserved. Its height shall be sixty cubits, its breadth sixty cubits.

 

first year. About 538 av. J.-C. (see #Esd 1: 2-4).

Sixty cubits ... sixty cubits. These dimensions exceeded those of the temple of Solomon (cf. # 1R 6: 2).

 

4 There shall be three foundations of blocks of stones, and a seat of wood. The expense will be covered by the king's house.

5 And the gold and silver vessels of the temple of God which Nebuchadnezzar took away from the sanctuary of Jerusalem, and carried away to Babylon, shall be restored, that every thing shall be restored to the sanctuary of Jerusalem, God. "

6 "Now therefore, Tattenai, governor of Transeuphrathene, Shetar-Boznai, and you and their colleagues, the authorities in Transeuphrathen, set aside from there;

 

6: 6-7

God watched over the Jews so well (cf. Ezra 5: 5) that, through Darius, he forbade the officials to hinder construction.

 

7 Let this temple of God be governed by the governor of Judah and the elders of the Jews. They can rebuild this Temple of God on its site.

8 These are my commands concerning your line of conduct with regard to these elders of the Jews for the rebuilding of this Temple of God: it is on the royal funds, that is, on the tax of Transeuphrathene- That the expenses of these people will be exactly and uninterruptedly repaid to them.

 

6: 8-10

Not only did the civil servants not interrupt the reconstruction, they also had to financially support the Jews by giving them some of the taxes levied for the Persian king. The Jews could serve in the treasury of the province!

 

9 For the burnt offerings of the God of heaven, young bulls, rams, and lambs, and also corn, salt, wine, and oil, shall be given unto them daily, according to the instructions of the priests of Jerusalem,

10 that they may offer to the God of heaven sacrifices of pleasant odor, and pray for the life of the king and his sons.

 

Pray for the life of the king and his sons. It was an interested motive, similar to that which had prompted Cyrus to promulgate an edict stipulating that all the deported peoples should return to their country to rebuild the temples which Nebuchadnezzar and others had destroyed, and so appease the offended deities. He wanted all the gods on his side, including the God of Israel.

 

11 And I command this also, Whosoever transgresseth this decree, a beam shall be plucked out of his house: it shall be set up, and it shall be impaled. As to his house, a mire will be made for this crime.

 

Will tear up ... tie up ... a pile of rubbish. Typical punishment in case of serious offense (see #Ap 22: 18-19). This statement directly targeted the hostile Samaritans.

 

12 Let the God who causes his name to dwell there, overthrow any king or people who would undertake to pass by destroying this Temple of God in Jerusalem! I, Darius, have given this order. Let it be punctually executed! "

13 ¶ Then Tattenai, governor of Transeuphrathene, Shetar-Boznai and their colleagues punctually executed the instructions sent by King Darius.

14 As for the elders of the Jews, they continued to build successfully under the inspiration of Haggai the prophet and Zechariah the son of Iddo. They completed the construction according to the order of the God of Israel and the order of Cyrus and Darius.

 

with success. See #Ag 1: 7-11.

The order of the God of Israel ... the order of Cyrus. This is not the usual term for an order that is used, but the word that designates a decree. The message was powerful: it was the decree of God, the ruler of the universe, that authorized the Jews to rebuild the temple. The decree (the same word) promulgated by three of the greatest monarchs in the history of the ancient Near East was only secondary. God directs the universe and raises kings, then dethrone them when they have served his purposes.

Artaxerxes. His contribution to the project did not come at the time of Zerubbabel, but at that of Ezra (see #Esd 7: 11-26)

 

15 This Temple was completed on the twenty-third day of the month of Adar, and it was the sixth year of the reign of King Darius.

 

Adar ... sixth year. That is, the twelfth month (February / March), in 516 BC. AD

 

16 The Israelites, the priests, the Levites, and the rest of the exiles, joyfully made the dedication of this Temple of God;

17 For the dedication of this Temple of God they offered a hundred bullocks, two hundred rams, and four hundred lambs, and as a sin-offering for all Israel, twelve he-goats according to the number of the tribes of Israel.

18 Then they installed the priests according to their classes, and the Levites according to their classes in the service of the Temple of God in Jerusalem, as it is written in the book of Moses.

 

divisions. Cf. # 1Ch 24, where the priestly classes are presented in detail. Although David organized the priests and Levites after their families, it was Moses who had fixed their rights, privileges and functions.

The book of Moses. That is to say, the Pentateuch.

 

19 The exiles celebrated the Passover on the fourteenth of the first month.

Easter. Cf. Lev. 23: 4-8. Hezekiah (# 2Ch 30: 1-22) and Josiah (# 2Ch 35: 1-19) had also organized remarkable Easter.

First month. March April.

 

20 The Levites, as one man, had cleansed themselves: all were clean; They therefore sacrificed the passover for all the exiles, for their brethren the priests and for themselves.

21 And they ate the passover: the Israelites who had returned from exile, and all those who had broken with the impurity of the nations of the land, joined them to seek Yahweh, the God of Israel.

 

Those who had fled from the impurity of the nations. These were people who had converted to Judaism, confessed their spiritual impurity before the Lord, renounced idolatry to keep the Passover (see Ezra 6:22), and had been circumcised.

 

22 They celebrated with joy the feast of the unleavened bread for seven days, for Yahweh had filled them with joy, having bowed down to them the heart of the king of Assyria, that he might strengthen their hands in the works of the temple of God, Israel.

 

By disposing the King of Assyria to support them. God had encouraged His people by positively influencing the King to allow them to complete the work. Through this ordeal, they had better understood what was meant by v. "The heart of the king is a current of water in the hand of the Lord" (# 21: 1). The title "King of Assyria" was carried by all the kings who reigned over the great Neo-Assyrian Empire, whatever their country of origin.

6: 22-7: 1

The story of Esther takes place in this 59-year interval between the completion of the temple (around 516 BC) under the aegis of Zorobabel (#Esd 1: 1-6 :) and the Second series of returns (around 458 BC) with Esdras (#Esd 7: 1-10: 2). The v. 4: 6 also gives an overview of this period.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

—————

Précédent