HÉBREUX 11 : 01 À 40** + HEBREWS 11 : 01 to 40 + NOTES : JOHN MACARTHUR

10/05/2016 16:40

HÉBREUX 11 : 01 À 40** +
 

1 ¶  Or la foi est une ferme assurance des choses qu’on espère, une démonstration de celles qu’on ne voit pas.

 

Ce verset est rédigé selon un mode courant dans la poésie hébraïque (notamment dans les Psaumes): on juxtapose deux expressions parallèles et presque identiques pour exprimer le même concept. Cf. #1Pi 1:7: Dieu éprouve la foi en la plaçant dans le creuset.

 

ferme assurance. Vient du mot grec traduit par « personne » en #Hé 1:3 et « assurance » en #Hé 3:14. La foi dont il s’agit ici inclut la conviction la plus solide qui soit, l’assurance présente, accordée par Dieu, de la réalité future.

 

démonstration de celles qu’on ne voit pas. La vraie foi ne se fonde pas sur des preuves tangibles mais sur une assurance divine, et elle est une grâce accordée par Dieu (#Ep 2:8).

11:1-40 Le ch. #Hé 11 est une évocation émouvante des saints de l’A.T. qui furent fidèles, et il a parfois été intitulé « galerie des héros de la foi ». Tous ces hommes et femmes attestent de la valeur que représente la vie par la foi. Ils composent la « nuée de témoins » (#Hé 12:1) qui atteste puissamment aux Hébreux qu’eux aussi devraient embrasser la foi dans la vérité divine révélée en Christ.

 

2  Pour l’avoir possédée, les anciens ont obtenu un témoignage favorable.

 

les anciens. Dans ce contexte, le terme renvoie aux saints, hommes et femmes, de l’ancienne alliance. Quelques-uns sont décrits dans les versets #Hé 11:4-40.

 

ont obtenu un témoignage favorable. Cf. versets  #Hé 11:4, #Hé 11:39. Dieu atteste que ces saints ont vécu par la foi et que son approbation leur est donc acquise.

 

3  C’est par la foi que nous reconnaissons que le monde a été formé par la parole de Dieu, en sorte que ce qu’on voit n’a pas été fait de choses visibles.

 

par la foi. Chaque exemple de foi des versets  3-31 est introduit par cette expression. La véritable foi qui sauve se traduit par l’obéissance à Dieu.

 

nous. Pronom qui renvoie à l’auteur et aux autres croyants, présents et passés.

 

l’univers. L’univers physique lui-même, ainsi que son fonctionnement et son administration.

 

a été formé. Le concept impliqué par ce verbe (employé aussi en #Hé 13: 21) est celui d’équiper quelque chose pour le rendre capable de remplir sa fonction.

 

la parole de Dieu. Les paroles prononcées par Dieu (voir par ex. #Ge 1:3, #Ge 1:6, #Ge 1:9, #Ge 1:11, #Ge 1:14).

 

n’a pas été fait. Dieu a créé l’univers à partir de choses invisibles. Il s’agissait peut-être de sa propre énergie, de sa propre puissance.

 

4 ¶  C’est par la foi qu’Abel offrit à Dieu un sacrifice plus excellent que celui de Caïn ; c’est par elle qu’il fut déclaré juste, Dieu approuvant ses offrandes ; et c’est par elle qu’il parle encore, quoique mort.

 

Abel. Voir #Ge 4:1-15.

 

plus excellent. La raison de l’excellence du sacrifice d’Abel n’est pas décrite spécifiquement par l’auteur de l’épître, mais elle est suggérée par #Hé 12:24. Ce qui l’intéresse ici, c’est la foi d’Abel. Les deux frères agirent en sachant ce que Dieu exigeait. Abel obéit, mais pas Caïn. Abel agit donc par la foi, au contraire de son frère.

 

c’est par elle. « Elle » représente la foi d’Abel, non son offrande. Par elle, Abel a démontré à toutes les générations suivantes que l’on vient à Dieu par la foi, pour recevoir de lui la justice.

 

juste. Grâce à sa foi, prouvée par son obéissance aux exigences de Dieu concernant le sacrifice, Abel fut compté pour juste par Dieu (cf. #Ro 4:4-8). Quant au sacrifice de Caïn, il démontra que celui-ci n’accomplissait qu’un acte rituel, avec un cœur désobéissant et sans foi authentique. Sans la foi, personne ne peut recevoir la justice (cf. #Ge 15: 6).

 

approuvant ses offrandes. Les offrandes d’Abel démontraient quelque chose, quant à sa foi, que ne démontraient pas celles de Caïn.

11:4-40 Adam et Ève ne sont pas mentionnés car ils avaient vu Dieu, avaient été en communion avec lui et lui avaient même parlé. Leurs enfants furent les premiers à devoir exercer la foi en un Dieu invisible.

 

5  C’est par la foi qu’Énoch fut enlevé pour qu’il ne vît point la mort, et qu’il ne parut plus parce que Dieu l’avait enlevé ; car, avant son enlèvement, il avait reçu le témoignage qu’il était agréable à Dieu.

 

Citation de #Ge 5:24.

 

Hénoc. La répétition du constat « puis il mourut » est interrompue pour Hénoc. Cf. #Ge 4:17-18 ; #1Ch 1:3 ; #Lu 3:37 ; #Hé 11:5 ; #Jude 14. Hénoc fut enlevé par Dieu et ne mourut pas, comme plus tard Elie (#2R 2:1-12). Noé est le seul autre homme dont l’intimité de relation avec Dieu soit mentionnée (#Ge 6:9).

La LXX traduit l’expression idiomatique hébraïque « marcher avec Dieu » par « être agréable à Dieu ». L’auteur combine les deux. Hénoc fut enlevé mystérieusement au ciel, sans mourir (cf. #1Th 4:17).

 

6  Or sans la foi il est impossible de lui être agréable ; car il faut que celui qui s’approche de Dieu croie que Dieu existe, et qu’il est le rémunérateur de ceux qui le cherchent.

 

impossible de lui être agréable. Hénoc plut à Dieu en raison de sa foi. Sans cette foi, il est impossible à qui que ce soit de marcher avec Dieu et de lui être agréable (cf. #Hé 10:38).

 

Dieu existe. L’accent est placé sur le vrai Dieu. La foi véritable ne croit pas seulement qu’un être divin existe, mais que le Dieu des Écritures est le seul vrai Dieu qui existe. Ne pas croire en l’existence de ce Dieu, c’est faire de lui un menteur (cf. #1Jn 5:10).

 

le rémunérateur. Il faut non seulement croire que Dieu existe, mais aussi qu’il récompensera la foi des hommes en lui, en leur accordant son pardon et en leur imputant sa justice, parce qu’il a promis de le faire (cf. #Hé 10:35 ; #Ge 15: 1 ; #De 4:29 ; #1Ch 28:9 ; #Ps 58:11 ; #Esa 40:10).

 

7  C’est par la foi que Noé, divinement averti des choses qu’on ne voyait pas encore, et saisi d’une crainte respectueuse, construisit une arche pour sauver sa famille ; c’est par elle qu’il condamna le monde, et devint héritier de la justice qui s’obtient par la foi.

 

Noé. Voir #Ge 5:28-9:29 ; #Ez 14: 14.

 

choses qu’on ne voyait pas encore. Le monde n’avait jamais rien connu de semblable au déluge (même pas la pluie); et pourtant Noé passa 120 ans (#Ge 6:3) à exécuter l’ordre, donné par Dieu, de construire un énorme bateau (#Ge 6:13-22).

 

crainte respectueuse. Noé reçut le message divin avec grand respect et une crainte pleine de révérence (cf. #Hé 5:7). Sa foi s’exprima par son obéissance (cf. #Ge 6:22 ; #Ge 7:5).

 

condamna. Noé avertit les hommes de son temps de l’imminence du jugement de Dieu (cf. #1Pi 3:20), c’est pourquoi il est appelé « prédicateur de la justice » (#2P 2:5).

 

héritier de la justice. Celui qui était un prédicateur de la justice (#2P 2:5) devint aussi un héritier de la justice. Il croyait au message qu’il prêchait. Comme Hénoc avant lui, Noé marcha avec Dieu dans la foi et l’obéissance (#Ge 6:9).

 

8  C’est par la foi qu’Abraham, lors de sa vocation, obéit et partit pour un lieu qu’il devait recevoir en héritage, et qu’il partit sans savoir où il allait.

11:8-19

Abraham. Voir #Ge 11:27-25:11.

 

lieu …  en héritage. Le pays de Canaan, loin de son lieu de résidence habituel, Ur en Chaldée (#Ge 11:31). Il partit par la foi.

 

9  C’est par la foi qu’il vint s’établir dans la terre promise comme dans une terre étrangère, habitant sous des tentes, ainsi qu’Isaac et Jacob, les cohéritiers de la même promesse.

 

promesse. Ni Abraham, ni Isaac, ni Jacob ne purent s’installer en permanence dans la terre promise par Dieu ni la posséder (verset #Hé 11:10). Abraham partit pour la terre promise par la foi, et tous y vécurent par la foi. Ils croyaient à la promesse qu’ils en seraient un jour propriétaires, promesse qui ne s’accomplit que de nombreuses générations après la leur (#Ge 12:7).

 

10  Car il attendait la cité qui a de solides fondements, celle dont Dieu est l’architecte et le constructeur.

 

cité. Le pays promis ultime et permanent, c’était le ciel, et par la foi Abraham sut toujours qu’il finirait par en hériter. Cette ville est de nouveau mentionnée au versets #Hé 11:16 ; #Hé 12:22 ; #Hé 13: 14.

 

11  C’est par la foi que Sara elle-même, malgré son âge avancé, fut rendue capable d’avoir une postérité, parce qu’elle crut à la fidélité de celui qui avait fait la promesse.

 

11:11-12

Sara. Voir #Ge 11:27-23:2 ; #1Pi 3:5-6.

son âge avancé. À 90 ans (#Ge 17: 17), elle avait effectivement largement dépassé l’âge de procréer, et ce couple n’avait jamais réussi à concevoir d’enfant. Dieu le leur permit cependant, à cause de leur foi en sa promesse (#Ge 21:1-3).

 

12  C’est pourquoi d’un seul homme, déjà usé de corps, naquit une postérité nombreuse comme les étoiles du ciel, comme le sable qui est sur le bord de la mer et qu’on ne peut compter.

 

déjà usé de corps. À 99 ans, Abraham avait lui aussi dépassé l’âge de procréer, si ce n’est par l’intervention de Dieu (#Ge 17: 1, #Ge 17:15-17 ; #Ge 21:1-5).

 

étoiles …  sable. L’hyperbole souligne la nombreuse descendance qui serait issue d’Abraham (voir #Ge 15:4-5 ; #Ge 22: 17).

 

13  C’est dans la foi qu’ils sont tous morts, sans avoir obtenu les choses promises ; mais ils les ont vues et saluées de loin, reconnaissant qu’ils étaient étrangers et voyageurs sur la terre.

 

tous. Allusion aux patriarches seuls (Abraham, Isaac et Jacob). Cette interprétation est étayée par le fait que les promesses commencèrent à être données à Abraham (cf. #Ac 7:17 ; #Ro 4:13 ; #Ga 3:14-18) et furent transmises à Isaac (#Ge 26:2-5, #Ge 26:24) et à Jacob (#Ge 28:10-15). En outre, eux seuls correspondent à la description du verset 15, et Hénoc ne connut pas la mort. Ces hommes de foi ne savaient pas quand ils hériteraient des biens promis. Ils vécurent un temps sur cette terre, mais ils n’en eurent jamais la possession.

 

11:13-16

étrangers et voyageurs sur la terre. Voir #Ge 23:4. Leur foi patiente endura de nombreuses épreuves car ils avaient la certitude que Dieu avait le meilleur en réserve pour eux. Ils n’éprouvaient aucune nostalgie pour Ur, mais languissaient après le ciel (#Job 19:25-26 ; #Ps 27:4).

 

14  Ceux qui parlent ainsi montrent qu’ils cherchent une patrie.

15  S’ils avaient eu en vue celle d’où ils étaient sortis, ils auraient eu le temps d’y retourner.

16  Mais maintenant ils en désirent une meilleure, c’est-à-dire une céleste. C’est pourquoi Dieu n’a pas honte d’être appelé leur Dieu, car il leur a préparé une cité.

 

leur Dieu. Dieu se désignait lui-même comme le « Dieu d’Abraham, d’Isaac et de Jacob » (#Ex 3:6 ; cf. #Ge 28:13 ; #Mt 22: 32). C’est une formule d’alliance significative, par laquelle un individu ou un peuple s’identifiait à Dieu et Dieu à eux (cf. #Lé 26:12).

 

17  C’est par la foi qu’Abraham offrit Isaac, lorsqu’il fut mis à l’épreuve, et qu’il offrit son fils unique, lui qui avait reçu les promesses,

 

11:17-19 Voir #Ge 22:1-18. Abraham prouva de nouveau sa foi lorsqu’il se montra prêt à rendre à Dieu le fils de la promesse, Isaac, qui lui avait été donné miraculeusement à cause de sa foi. Il aurait fallu un miracle bien plus grand encore pour remplacer Isaac par les moyens naturels. Il avait donc confiance que Dieu le ressusciterait. Cf. #Ro 4:16-21.

 

11:17-18

fils unique. Isaac n’était pas le seul fils d’Abraham. Il y avait aussi Ismaël, engendré avec Agar (#Ge 16:1-16). Le terme désigne quelqu’un de spécial, un être unique (cf. #Jn 1:14). Isaac était le seul fils né selon la promesse de Dieu et le seul héritier de la promesse. La citation de #Ge 21: 12 prouve ce dernier point.

 

18  et à qui il avait été dit : En Isaac sera nommée pour toi une postérité.

19  Il pensait que Dieu est puissant, même pour ressusciter les morts ; aussi le recouvra-t-il par une sorte de résurrection.

 

même pour ressusciter les morts. Considérant la promesse de Dieu comme inconditionnelle, Abraham était arrivé à la conclusion que Dieu tiendrait sa promesse, même si cela impliquait de ressusciter Isaac (cf. #Ge 22: 5).

 

une préfiguration. C’est le même mot grec qu’en #Hé 9:9 (où il est traduit « symbole »), d’où est tiré le mot français « parabole ». Abraham reçut Isaac comme s’il lui revenait, pour ainsi dire, de la mort, même s’il n’avait pas vraiment été sacrifié.

 

20  C’est par la foi qu’Isaac bénit Jacob et Ésaü, en vue des choses à venir.

 

Isaac. Voir #Ge 27:1-28:5.

 

21  C’est par la foi que Jacob mourant bénit chacun des fils de Joseph, et qu’il adora, appuyé sur l’extrémité de son bâton.

 

Jacob. Voir #Ge 47:28-49:33.

 

chacun des fils. Les deux fils de Joseph, Éphraïm et Manassé, reçurent chacun une bénédiction de la bouche de Jacob. Par conséquent, deux tribus descendaient de Joseph, alors qu’une seule tribu descendait de chacun de ses frères (voir #Ge 47:31 ; #Ge 48:1, #Ge 48:5, #Ge 48:16).

 

l’extrémité de son bâton. Selon #Ge 47:31, Jacob s’appuyait sur « le chevet de son lit ». Les deux mots (bâton et lit) ont exactement les mêmes consonnes en hébreu, et les manuscrits hébreux de l’A.T. étaient copiés sans les voyelles. Plus tard, entre le VIe et le VIIIe siècle apr. J.-C., on introduisit les voyelles du mot « lit ». La LXX, au IIIe siècle av. J.-C., a lu le mot « bâton », ce qui semble le plus vraisemblable, même si les deux sont possibles.

 

22  C’est par la foi que Joseph mourant fit mention de la sortie des fils d’Israël, et qu’il donna des ordres au sujet de ses os.

 

Joseph. Voir #Ge 37:1-50:26. Joseph passa toute sa vie adulte en Égypte et, même s’il appartenait à la quatrième génération d’héritiers de la promesse faite à Abraham, jamais il ne retourna en Canaan de son vivant. Cependant, face à la mort, il gardait la foi que Dieu tiendrait promesse, et il donna la preuve de cette confiance lorsqu’il demanda à ses frères de lui jurer qu’ils ramèneraient ses ossements en Canaan pour que sa sépulture y soit (#Ge 50:24-25 ; cf. #Ex 13: 19 ; #Jos 24: 32).

 

23  C’est par la foi que Moïse, à sa naissance, fut caché pendant trois mois par ses parents, parce qu’ils virent que l’enfant était beau, et qu’ils ne craignirent pas l’ordre du roi.

 

l’enfant était beau. Le terme « beau » signifie ici que l’enfant bénéficiait de la faveur divine (#Ac 7:20 ; cf. #Ex 2:2). La foi dont il est question était en fait celle des parents de Moïse, pourtant il n’est pas sûr qu’ils aient compris quels étaient les plans de Dieu pour leur fils.

11:23-29

Moïse. Voir #Ex 1:1-15:2 ; #Ac 7:17-36.

 

24  C’est par la foi que Moïse, devenu grand, refusa d’être appelé fils de la fille de Pharaon,

 

Moïse rejeta la célébrité dont il aurait pu jouir en Égypte, s’il avait profité de sa position: fils adoptif de la fille du Pharaon (cf. #Ex 2:10).

 

25  aimant mieux être maltraité avec le peuple de Dieu que d’avoir pour un temps la jouissance du péché,

 

avec le peuple de Dieu. Moïse aurait péché s’il avait refusé d’assumer les responsabilités que Dieu lui confiait envers Israël, et il avait une conviction claire que Dieu délivrerait le peuple « par sa main » (#Ac 7:25). Il repoussa donc les plaisirs de l’Égypte.

 

26  regardant l’opprobre de Christ comme une richesse plus grande que les trésors de l’Égypte, car il avait les yeux fixés sur la rémunération.

 

l’opprobre de Christ. Moïse supporta l’opprobre de Christ dans le sens où il s’identifia au peuple du Messie alors que celui-ci vivait sous l’opprobre et dans la souffrance (verset #Hé 11:25). De plus, il s’identifia au Messie du fait de son propre rôle de chef et de prophète (cf. #Hé 12:2 ; #De 18: 15 ; #Ps 69:10 ; #Ps 89:52). Il eut une certaine connaissance des souffrances et de la gloire du Messie (cf. #Jn 5:46 ; #Ac 26:22-23 ; #1Pi 1:10-12). Toute personne qui souffre en raison d’une foi authentique en Dieu et de l’Évangile de la rédemption souffre pour Christ (cf. #Hé 13:12-13 ; #1Pi 4:14).

 

27  C’est par la foi qu’il quitta l’Égypte, sans être effrayé de la colère du roi ; car il se montra ferme, comme voyant celui qui est invisible.

 

il quitta l’Égypte. Moïse quitta l’Égypte pour la première fois quand il s’enfuit pour sauver sa vie après avoir tué le maître de corvées égyptien (#Ex 2:14-15). Cette fois-là, il eut peur de la colère de Pharaon. La seconde fois, il tourna le dos à l’Égypte et à tout ce qu’elle représentait. Il n’agit plus par crainte du roi, et c’est donc à cet épisode qu’il est fait allusion.

 

voyant celui qui est invisible. La foi de Moïse était si grande qu’il répondait aux ordres de Dieu comme si celui-ci se tenait devant lui de façon visible. C’était le fondement de sa fidélité envers Dieu, et cela devrait servir de modèle de fidélité pour tous les croyants (cf. #2Co 4:16-18).

 

28  C’est par la foi qu’il fit la Pâque et l’aspersion du sang, afin que l’exterminateur ne touchât pas aux premiers-nés des Israélites.

 

la Pâque. Voir #Ex 12.

 

29  C’est par la foi qu’ils traversèrent la mer Rouge comme un lieu sec, tandis que les Égyptiens qui en firent la tentative furent engloutis.

 

mer Rouge. Voir #Ex 14:1-15:2. Quand ils abordèrent le rivage de la mer Rouge, les Hébreux se mirent à craindre pour leur vie (#Ex 14: 11, #Ex 14: 21). Mais en entendant les déclarations de Moïse qui leur promettait la protection de Dieu (#Ex 14:13-14), ils allèrent de l’avant par la foi.

 

30  C’est par la foi que les murailles de Jéricho tombèrent, après qu’on en eut fait le tour pendant sept jours.

 

Jéricho. Voir #Jos 6. Les Hébreux n’eurent rien à faire, militairement parlant, pour vaincre Jéricho; ils n’eurent qu’à suivre les instructions de Dieu par la foi. Cf. #2Co 10:4.

 

31  C’est par la foi que Rahab la prostituée ne périt pas avec les rebelles, parce qu’elle avait reçu les espions avec bienveillance.

 

Rahab. Voir #Jos 2:1-24 ; #Jos 6:22-25 ; #Mt 1:5 ; #Ja 2:25.

 

32 ¶  Et que dirai-je encore ? Car le temps me manquerait pour parler de Gédéon, de Barak, de Samson, de Jephthé, de David, de Samuel, et des prophètes,

 

Tous les hommes qui figurent sur cette liste occupaient une position de pouvoir ou d’autorité, mais aucun d’eux n’est loué pour son statut ni pour ses capacités personnelles. Ce qui les distingue, c’est ce qu’ils ont accompli par la foi en Dieu. La liste ne correspond pas à l’ordre chronologique; ils sont cités deux par deux, le plus important étant mentionné le premier (cf. #1S 12:11). Voir #Jug 6:1-9:2 (Gédéon); 4-5 (Barak); 13-16 (Samson); 11-12 (Jephthé).

 

David. C’est le seul roi cité dans ce verset. Tous les autres sont des juges et des prophètes. David pouvait aussi être appelé prophète (voir #Hé 4:7 ; #2S 23:1-3 ; #Mr 12:36). Cf. #1S 13: 14 ; #1S 16: 1, #1S 16: 12 ; #Ac 13: 22.

 

Samuel …  prophètes. Samuel fut le dernier des juges et le premier des prophètes (cf. #1S 7:15 ; #Ac 3:24 ; #Ac 13: 20). Il oignit David pour roi (#1S 16: 13) et avait la réputation d’être un puissant intercesseur dans la prière (#1S 12:19, #1S 12:23 ; #Jér 15: 1).

 

33  qui, par la foi, vainquirent des royaumes, exercèrent la justice, obtinrent des promesses, fermèrent la gueule des lions,

 

vainquirent des royaumes. Josué, les juges, David et d’autres.

 

exercèrent la justice. Des rois justes comme David, Salomon, Asa, Josaphat, Joas, Ézéchias et Josias.

 

obtinrent des promesses. Abraham, Moïse, David et Salomon.

 

fermèrent la gueule des lions. Samson (#Jug 14:5-6), David (#1S 17:34-35), Daniel (#Da 6:22).

11:33-38 Les grandes œuvres et souffrances décrites dans ces versets s’appliquent de façon générale à tous ces saints fidèles. Certains connurent de grandes victoires alors que d’autres endurèrent de grandes afflictions. L’important ici, c’est que tous suivirent Dieu sans compromis et courageusement, sans considérer les conséquences terrestres de leur fidélité à Dieu. Ils plaçaient leur confiance en lui et en ses promesses (cf. #Hé 6:12 ; #2Ti 3:12).

 

34  éteignirent la puissance du feu, échappèrent au tranchant de l’épée, guérirent de leurs maladies, furent vaillants à la guerre, mirent en fuite des armées étrangères.

 

éteignirent la puissance du feu. Schadrac, Méschac et Abed-Nego (#Da 3:19-30).

 

échappèrent au tranchant de l’épée. David (#1S 18: 4, #1S 18: 11 ; #1S 19: 9-10), Elie (#1R 19:1-3, #1R 19: 10) et Élisée (#2R 6:15-19).

 

guérirent de leurs maladies. Ou « furent forts, de faibles qu’ils étaient ». Ehud (#Jug 3:12-30), Jaël (#Jug 4:17-24), Gédéon (#Jug 6:15-16 ; #Jug 7:1-25), Samson (#Jug 16:21-30), et Ézéchias (#Esa 38:1-6). Cf. #1Co 1:27 ; #2Co 12:10.

 

35  Des femmes recouvrèrent leurs morts par la résurrection ; d’autres furent livrés aux tourments, et n’acceptèrent point de délivrance, afin d’obtenir une meilleure résurrection ;

 

Des femmes recouvrèrent leurs morts. La veuve de Sarepta (#1R 17: 22) et la Sunamite (#2R 4:34).

 

livrés aux tourments. Le terme grec indique qu’ils furent attachés à un instrument de torture et battus à mort (cf. #2Macc 6-7 au sujet d’Eléazar et des sept frères martyrs).

 

meilleure résurrection. Être délivré d’une mort certaine ou imminente pouvait ressembler à un retour du séjour des morts, mais cela ne constituait pas la résurrection promise. C’était aussi vrai de ceux qui moururent et ressuscitèrent: la première fois qu’ils furent arrachés à la mort, ils ne connurent qu’une simple résurrection qui n’a rien à voir avec la vraie résurrection, ultime et glorieuse (#Da 12:2 ; cf. #Mt 5:10 ; #Ja 1:12).

 

36  d’autres subirent les moqueries et le fouet, les chaînes et la prison ;

d’autres. Joseph (#Ge 39:20), Michée (#1R 22: 27), Élisée (#2R 2:23), Hanani (#2Ch 16:7-10), Jérémie (#Jér 20:1-6 ; #Jér 37:15) et d’autres encore (#2Ch 36:16).

 

37  ils furent lapidés, sciés, torturés, ils moururent tués par l’épée, ils allèrent çà et là vêtus de peaux de brebis et de peaux de chèvres, dénués de tout, persécutés, maltraités,

 

lapidés. Le prophète Zacharie (fils de Jehojada) fut tué de cette façon.

 

sciés. Selon la tradition, c’est la torture qu’inventa le roi Manassé pour exécuter Esaïe.

 

tués par l’épée. Le prophète Urie mourut de cette façon (#Jér 26:23 ; cf. #1R 19: 10). L’expression peut aussi évoquer les exécutions de masse subies par le peuple de Dieu; plusieurs incidents de ce genre arrivèrent à l’époque des Maccabées, au cours des 400 années entre l’A.T. et le N.T.

Livres apocryphes

Maccabées 1 = https://www.chercherjesus-christ.com/news/premier-livre-des-macchabees/

Maccabées 2 = https://www.chercherjesus-christ.com/revelation-de-la-bible/les-livres-apocryphes/le-second-livre-des-macchabees-/

 

ils allèrent çà et là. Nombre de serviteurs de Dieu souffrirent de la pauvreté et de la persécution (cf. #Ps 107:4-9).

 

38  eux dont le monde n’était pas digne, errants dans les déserts et les montagnes, dans les cavernes et les antres de la terre.

 

Voir #1R 18: 4, #1R 18: 13 ; #1R 19: 9.

 

39  Tous ceux-là, à la foi desquels il a été rendu témoignage, n’ont pas obtenu ce qui leur était promis,

 

11:39-40

quelque chose de meilleur. Ils avaient foi en l’accomplissement final des promesses éternelles contenues dans l’alliance (verset #Hé 11:13).

 

40  Dieu ayant en vue quelque chose de meilleur pour nous, afin qu’ils ne parvinssent pas sans nous à la perfection.

 

sans nous. La foi des saints de l’A.T. se portait en avant vers la promesse du salut, alors que la foi de ceux qui viennent après Christ contemple, en regardant en arrière, l’accomplissement de la promesse en Christ. Ces deux groupes se caractérisent par une foi authentique, et tous sont sauvés par Christ et par son œuvre rédemptrice sur la croix (cf. #Ep 2:8-9).

 

 

HEBREWS 11 : 01 to 40 + NOTES : JOHN MACARTHUR

 

 

1 ¶ Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen.

 

This verse is written as a current mode in Hebrew poetry (especially in the Psalms): juxtaposed two parallel and almost identical terms to express the same concept. See # 1 Peter 1: 7: God tests faith by placing it in the crucible.

 

farm insurance. Comes from the Greek word for "person" Hey # 1: 3 and "insurance" in # Heb 3:14. The faith in question here include the strongest conviction that is, the present insurance, granted by God with the future reality.

 

evidence of things not seen. True faith is not based on evidence, but on a divine assurance, and it is a grace granted by God (#EP 2: 8).

11: 1-40 The ch. Hey # 11 is a moving evocation of the saints of the A.T. who were faithful, and it was sometimes called "gallery of heroes of faith." All these men and women attest to the value that represents life by faith. They make up the "cloud of witnesses" (# Heb 12: 1) that powerfully testifies to the Hebrews they too should embrace the faith in the divine truth revealed in Christ.

 

2 For by it the elders obtained a good report.

 

the elders. In this context, the term refers to the saints, men and women of the Old Covenant. Some are described in verses # Heb 11: 4-40.

 

obtained a good testimony. Cf. verses # Heb 11: 4, # Heb 11:39. God bears witness that these saints lived by faith and that approval is gained them.

 

3 Through faith we understand that the worlds were framed by the word of God, so that what is seen was not made of things which do appear.

 

by faith. Each example of faith of verses 3-31 is introduced by this expression. True saving faith leads to obedience to God.

 

we. Pronoun that refers to the author and to other believers, present and past.

 

the universe. The physical universe itself and its operation and administration.

 

was formed. The concept implied by the verb (used also in # Heb 13: 21) is the one to equip something to make it capable of fulfilling its function.

 

the Word of God. The words of God (see eg #Ge. 1: 3, #Ge 1: 6, #Ge 1: 9, 1:11 #Ge, #Ge 1:14).

 

was not done. God created the universe from unseen. This perhaps was his own energy, its own power.

 

4 ¶ It was by faith Abel offered to God a more excellent sacrifice than Cain; it is through her that he was righteous, God testifying of his gifts: and by it he yet speaketh death.

 

Abel. See #Ge 4: 1-15.

 

more excellent. The reason for the excellence of Abel's sacrifice is not specifically described by the author of the letter, but it is suggested by # Heb 12:24. What interests here is the faith of Abel. The brothers acted in the knowledge that God required. Abel obeyed, but not Cain. Abel therefore by faith, unlike his brother.

 

it is through it. "It" is the faith of Abel, not his offering. For her, Abel demonstrated to all generations that one comes to God by faith, receive him justice.

 

just. Through his faith, evidenced by his obedience to God's requirements regarding sacrifice, Abel was accounted for just by God (cf. #Ro 4: 4-8). As for the sacrifice of Cain, he showed that it otherwise performing a ritual act with a heart disobedient and not genuine faith. Without faith, no one can receive justice (cf. #Ge 15: 6).

 

his gifts. The offerings of Abel showed something about his faith, that did not prove Cain's.

11: 4-40 Adam and Eve are not mentioned because they had seen God, were in communion with him and had even spoken to him. Their children were the first to have to exercise faith in an invisible God.

 

5 It is by faith Enoch was translated that he should not see death; and was not found, because God had translated him; for before his translation he had this testimony, that he pleased God.

 

Quote #Ge 5:24.

 

Enoch. Repeating the observation "and he died" is interrupted for Enoch. #Ge Cf. 4: 17-18; # 1Ch 1: 3; #Lu 3:37; # Heb 11: 5; #Jude 14. Enoch was taken by God and did not die, as later Elijah (# 2R 2: 1-12). Noah is the only other man whose intimate relationship with God is mentioned (#Ge 6: 9).

The LXX translates the Hebrew idiomatic expression "walking with God" to "please God." The author combines both. Enoch was mysteriously taken up to heaven without dying (see # 1 Thessalonians 4:17).

 

6 But without faith it is impossible to please him; because it requires that anyone who comes to God must believe that he exists and that he rewards those who seek him.

 

impossible to please him. Enoch pleased God because of his faith. Without this faith, it is impossible for anyone to walk with God and to please Him (cf. Heb 10:38 #).

 

God exists. The focus is on the true God. True faith not only believes that a divine being exists, but that the God of Scripture is the one true God exists. Do not believe in the existence of what God is doing him a liar (cf. 1 Jn 5:10 #).

 

rewarder. We must not only believe that God exists, but also that he will reward the faith of men in him, granting them pardon and their imputing his righteousness, because he promised to do so (see # Heb 10: 35; #Ge 15: 1; # of 4:29; # 1Ch 28: 9; 58:11 #PS; #Esa 40:10).

 

7 By faith Noah, being warned of God of things not seen as yet, moved with fear, prepared an ark to save his family; by the which he condemned the world and became heir of the righteousness which is by faith.

 

Noah. See #Ge 5: 28-9: 29; #Ez 14: 14.

 

things not seen as yet. The world had never experienced anything like the flood (not even the rain); yet Noah spent 120 years (#Ge 6: 3) to execute the order given by God to build a huge boat (#Ge 6: 13-22).

 

awe. Noah received the divine message with great respect and reverence full of fear (see # Heb 5: 7). His faith is expressed through obedience (see #Ge 6:22; #Ge 7: 5).

 

sentenced. Noah warned the men of his time of the impending judgment of God (cf. 1 Peter 3:20 #), which is why it is called "a preacher of righteousness" (2P # 2: 5).

 

heir of justice. He who was a preacher of righteousness (# 2P 2: 5) also became an heir of justice. He believed the message he preached. Like Enoch before him, Noah walked with God in faith and obedience (#Ge 6: 9).

 

8 By faith Abraham, when he was called, obeyed and went to a place he was to receive for an inheritance, and he went out not knowing where he was going.

11: 8-19

Abraham. See #Ge 11: 27-25: 11.

 

place ... an inheritance. Canaan, from his place of habitual residence, Ur of the Chaldeans (#Ge 11:31). He went by faith.

 

9 By faith he sojourned in the land of promise as in a strange country, dwelling in tabernacles with Isaac and Jacob, the heirs with him of the same promise.

 

promise. Neither Abraham nor Isaac nor Jacob could not settle permanently in the land promised by God or possess (verse # Heb 11:10). Abraham went to the promised land by faith, and lived there all by faith. They believed in the promise that they would be in a day owners promise that accomplishes many generations after them (#Ge 12: 7).

 

10 For he looked for a city which hath foundations, whose God is the architect and builder.

 

city. The ultimate and permanent promised land, it was the sky, and by faith Abraham always knew he would eventually inherit. This city is again mentioned in verses # Hey 11:16; # Hey 12:22; Hey # 13: 14.

 

11 It was by faith Sarah herself, despite his advanced age, was delivered of a seed, because she believed the faithful who had promised.

 

11: 11-12

Sara. See #Ge 11: 27-23: 2; # 1 Peter 3: 5-6.

his advanced age. At age 90 (#Ge 17: 17), it was actually well past childbearing age, and the couple had never managed to conceive a child. God gave them, however, because of their faith in his promise (#Ge 21: 1-3).

 

12 Therefore from one man as dead, was born descendants as numerous as the stars of heaven, as the sand which is on the edge of the sea and can not be numbered.

 

as dead. At 99 years, Abraham had also passed the age of childbearing, if not by the intervention of God (#Ge 17: 1, #Ge 17: 15-17; #Ge 21: 1-5).

 

star ... sand. Hyperbole highlights the many descendants who would be after Abraham (see #Ge 15: 4-5; #Ge 22: 17).

 

13 In faith they all died without having received the promises; but having seen them and greeted far confessed that they were strangers and pilgrims on the earth.

 

all. Referring only to the patriarchs (Abraham, Isaac and Jacob). This interpretation is supported by the fact that the promises began to be given to Abraham (cf. #AC 7:17; #Ro 4:13; #Ga 3: 14-18) and were passed to Isaac (#Ge 26: 2 -5, #Ge 26:24) and Jacob (#Ge 28: 10-15). In addition, alone fit the description of verse 15, and Enoch did not experience death. These men of faith do not know when they would inherit the promised goods. They lived a time on this earth, but they never had in possession.

 

11: 13-16

strangers and pilgrims on the earth. See #Ge 23: 4. Their patient faith endured many hardships because they were certain that God had the best in store for them. They felt no nostalgia for Ur, but languished after the sky (#Job 19: 25-26; #PS 27: 4).

 

14 Those who speak so that they seek a homeland.

15 If they had been mindful of that from whence they went out, they would have had opportunity to return.

16 But now they desire a better, that is, a heavenly one. Therefore God is not ashamed to be called their God, for he has prepared a city for them.

 

their God. God referred to himself as the "God of Abraham, Isaac and Jacob" (#Ex 3: 6; cf. #Ge 28:13; #Mt 22: 32). It is a formula of significant alliance, by which an individual or a people identified with God and God in them (cf. Lev 26:12 #).

 

17 By faith Abraham offered Isaac when he was tested, and he offered his only son, who had received the promises,

 

11: 17-19 See #Ge 22: 1-18. Abraham proved his faith again when he appeared ready to give God the son of promise, Isaac, who had been miraculously given him because of his faith. It would have taken a far greater miracle yet to replace Isaac by natural means. So he had confidence that God would raise him. #Ro Cf. 4: 16-21.

 

11: 17-18

only son. Isaac was not the only son of Abraham. There were Ishmael generated with Hagar (#Ge 16: 1-16). The term refers to someone special, a unique being (cf. #Jn 1:14). Isaac was the only son born according to the promise of God and the only heir of the promise. Citing #Ge 21: 12 proves this point.

 

18 and to whom it was said: In Isaac shall thy seed named.

19 He thought that God is able even to raise the dead; also he received him in a resurrection.

 

even to raise the dead. Considering the promise of God as unconditional, Abraham came to the conclusion that God would keep his promise, even if it meant to resurrect Isaac (cf. #Ge 22: 5).

 

a foreshadowing. This is the same Greek word that Hey # 9: 9 (where it is translated "token"), which is from the French word "parable." Abraham received Isaac as if he came back to him, so to speak, of death, even if he had not really been sacrificed.

 

20 By faith Isaac blessed Jacob and Esau concerning things to come.

 

Isaac. See #Ge 27: 1-28: 5.

 

21 By faith Jacob dying, blessed each of the son of Joseph, and worshiped, leaning on the end of his stick.

 

Jacob. See #Ge 47: 28-49: 33.

 

each son. Both son of Joseph, Ephraim and Manasseh, each received a blessing from the mouth of Jacob. Therefore, two tribes descended from Joseph, then only one tribe descending from each of his brothers (see #Ge 47:31; #Ge 48: 1, #Ge 48: 5, 48:16 #Ge).

 

the end of his stick. According #Ge 47:31, Jacob was based on "the head of his bed." The two words (and stick bed) have the exact same consonants in Hebrew, and Hebrew manuscripts of A.T. were copied without vowels. Later, between the sixth and eighth century AD. AD, we introduced the vowels of the word "bed". The LXX, the third century BC. AD, read the word "stick", which seems the most likely, although both are possible.

 

22 It is by faith that Joseph dying made mention of the departure of Israel's son, and he gave orders concerning his bones.

 

Joseph. See #Ge 37: 1-50: 26. Joseph spent his entire adult life in Egypt and, even if it belonged to the fourth generation of heirs of the promise made to Abraham, he never returned to Canaan in his lifetime. However, facing death, he kept faith that God would promise, and gave proof of that trust when he asked his brothers to swear that they would bring his bones to Canaan for his burial there is (# Ge 50: 24-25; cf. #Ex 13: 19; #Jos 24: 32).

 

23 It is by faith that Moses, when he was born, was hid three months by his parents, because they saw he was a beautiful child, and they were not afraid of the king's order.

 

was a beautiful child. The term "good" means that the child enjoyed divine favor (#AC 7:20; cf. #Ex 2: 2). The faith in question was in fact the parents of Moses, yet he is not sure they understood what the plans of God for their son.

11: 23-29

Moses. See #Ex 1: 1-15: 2; #AC 7: 17-36.

 

24 It is by faith that Moses had grown up, refused to be called the son of Pharaoh's daughter,

 

Moses rejected the celebrity which he could enjoy in Egypt, he had taken advantage of its position adopted son of Pharaoh's daughter (cf. #Ex 2:10).

 

25 choosing rather to suffer affliction with the people of God than to have for a time the pleasures of sin,

 

with God's people. Moses would sin if he had refused to assume the responsibilities that God entrusted him to Israel, and had a clear conviction that God would deliver the people "with his hand" (#AC 7:25). It therefore rejected the pleasures of Egypt.

 

26 esteeming the reproach of Christ as greater riches than the treasures of Egypt, because he had his eyes fixed on earnings.

 

the reproach of Christ. Moses endured the reproach of Christ in the sense that he identified himself to the people of the Messiah when it lived under reproach and suffering (verse # Heb 11:25). In addition, he identified the Messiah because of his role of leader and prophet (see # Heb 12: 2; # of 18: 15; #PS 69:10; #PS 89:52). He had some knowledge of the suffering and the glory of the Messiah (cf. 5:46 #Jn; #AC 26: 22-23; 1 Peter # 1: 10-12). Anyone who suffers because of an authentic faith in God and the gospel of redemption suffer for Christ (cf. Heb # 13: 12-13; 1 Peter 4:14 #).

 

27 By faith he forsook Egypt, not fearing the wrath of the king; because it closes showed, as seeing him who is invisible.

 

he left Egypt. Moses left Egypt for the first time when he fled for his life after killing the Egyptian master of chores (#Ex 2: 14-15). This time, he was afraid of the wrath of Pharaoh. The second time, he turned his back to Egypt and all that it represented. He no longer afraid of the king, and so it is in this episode that is referred.

 

seeing him who is invisible. Moses' faith was so great that responding to God's commands as if it stood before him visibly. That was the basis of his loyalty to God, and it should serve as a model of fidelity to all believers (cf. 2 Cor # 4: 16-18).

 

28 By faith he kept the Passover and the sprinkling of blood, that the destroyer might not touch the firstborn of Israel.

 

Passover. See #Ex 12.

 

29 By faith they passed through the Red Sea as by dry land, whereas the Egyptians assaying to do were drowned.

 

Red Sea. See #Ex 14: 1-15: 2. When they approached the shore of the Red Sea, the Hebrews began to fear for their lives (#Ex 14: 11 #Ex 14: 21). But hearing the statements of Moses that promised God's protection (#Ex 14: 13-14), they went ahead by faith.

 

30 It is by faith the walls of Jericho fell down after they had been encircled for seven days.

 

Jericho. See #Jos 6. The Hebrews had nothing to do militarily to defeat Jericho; they had only to follow the instructions of God by faith. See # 2 Corinthians 10: 4.

 

31 It was by faith Rahab the prostitute did not perish with the rebels, because she had received the spies with peace.

 

Rahab. See #Jos 2: 1-24; #Jos 6: 22-25; #Mt 1: 5; #Ja 2:25.

 

32 ¶ And what shall I say? For time would fail me to tell of Gideon, Barak, Samson, Jephthah, David, Samuel and the prophets,

 

All the men on this list occupied a position of power or authority, but none of them is praised for his status nor his personal capacity. What distinguishes them is that they have accomplished through faith in God. The list does not reflect the chronological order; they are quoted in pairs, the most important being mentioned first (cf. # 1S 12:11). See #Jug 6: 1-9: 2 (Gideon); 4-5 (Barak); 13-16 (Samson); 11-12 (Jephthah).

 

David. This is the only king mentioned in this verse. All others are judges and prophets. David could also be called a prophet (see Hey # 4: 7; # 2S 23: 1-3; 24:36 #Mr). See # 1S 13: 14; # 1S 16: 1, # 1S 16: 12; #AC 13: 22.

 

Samuel ... prophets. Samuel was the last of the judges and the first of the prophets (cf. 7:15 # 1S; #AC 3:24; #AC 13: 20). Anointed David king (# 1S 16: 13) and had a reputation as a powerful intercessor in prayer (# 1S 12:19, 12:23 # 1S; # Jer 15: 1).

 

33 who, through faith subdued kingdoms, wrought righteousness, obtained promises, stopped the mouths of lions,

 

subdued kingdoms. Joshua, Judges, David and others.

 

wrought righteousness. Righteous kings such as David, Solomon, Asa, Jehoshaphat, Joash, Hezekiah and Josiah.

 

obtained promises. Abraham, Moses, David and Solomon.

 

stopped the mouths of lions. Samson (#Jug 14: 5-6), David (# 1S 17: 34-35), Daniel (#Da 6:22).

11: 33-38 Great works and suffering described in these verses apply generally to all those faithful saints. Some experienced big wins while others endured great afflictions. The important thing here is that all followed God without compromise and courageously, without considering the earthly consequences of their loyalty to God. They placed their trust in Him and His promises (cf. Heb 6:12 #; # 2 Timothy 3:12).

 

34 quenched the violence of fire, escaped the edge of the sword, out of weakness, waxed valiant in fight, turned to flight armies of aliens.

 

quenched the power of fire. Shadrach, Meshach and Abednego (#Da 3: 19-30).

 

escaped the edge of the sword. David (# 1S 18: 4, # 1S 18: 11; # 1S 19: 9-10), Elijah (# 1R 19: 1-3, # 1R 19: 10) and Elisha (# 2R 6: 15-19) .

 

of weakness. Or "were strong, they were weak." Ehud (#Jug 3: 12-30) Jael (#Jug 4: 17-24), Gideon (#Jug 6: 15-16; #Jug 7: 1-25), Samson (#Jug 16: 21-30 ), and Hezekiah (#Esa 38: 1-6). See # 1 Cor 1:27; # 2Co 12:10.

 

35 Women received their dead by resurrection; others were tortured, not accepting deliverance, in order to obtain a better resurrection;

 

Women received their dead. The widow of Zarephath (# 1R 17: 22) and the Shunammite (# 2R 4:34).

 

delivered to torment. The Greek word indicates that they were tied to an instrument of torture and beaten to death (see # 6-7 2Macc about Eleazar and the seven brothers martyrs).

 

better resurrection. Be issued a certain or imminent death could resemble a return of Hades, but this was not the promised resurrection. This was also true of those who died and rose again: the first time they were torn to death, they knew that a simple resurrection that has nothing to do with the true resurrection, the ultimate and glorious (#Da 12: 2; cf. 5:10 #Mt; #Ja 1:12).

 

36 others had trial of mocking and scourging, chains and imprisonment

 

others. Joseph (#Ge 39:20), Micah (# 1R 22: 27), Elisha (# 2R 2:23), Hanani (# 2Ch 16: 7-10), Jeremiah (# Jer 20: 1-6; Jer # 37:15) and others (# 2Ch 36:16).

 

37 they were stoned, sawn asunder, were slain with the sword, they went to and fro clad in sheepskins and goatskins, destitute, afflicted, tormented;

 

stoned. The prophet Zechariah (son of Jehoiada) was killed in this way.

 

sawn. According to tradition, this is torture invented by King Manasseh to run Isaiah.

 

killed by the sword. Uriah the prophet died in this way (# Jer 26:23; cf. # 1R 19: 10). The term can also evoke mass executions suffered by the people of God; several such incidents came at the time of the Maccabees, over the 400 years between A.T. and the N.T.

 

apocryphal books

 

Maccabees 1 = https://www.chercherjesus-christ.com/news/premier-livre-des-macchabees/

 

Maccabees 2 = https://www.chercherjesus-christ.com/revelation-de-la-bible/les-livres-apocryphes/le-second-livre-des-macchabees-/

 

 

they went here and there. Many servants of God suffered from poverty and persecution (cf. #PS 107: 4-9).

 

38 of whom the world was not worthy, wandering in deserts and mountains, and in dens and caves of the earth.

 

See # 1R 18: 4, # 1R 18: 13; # 1R 19: 9.

 

39 All these, faith which it was testified, did not receive what was promised,

 

11: 39-40

something better. They had faith in the final fulfillment of the eternal promises in the covenant (verse # Heb 11:13).

 

40 God having provided some better thing for us, that they without us should not be made to perfection.

 

without us. The faith of the saints of the A.T. be carried forward to the promise of salvation, so that the faith of those who come after Christ contemplates, looking back, the fulfillment of the promise in Christ. Both groups are characterized by a genuine faith, and all are saved by Christ and his redemptive work on the cross (cf. #EP 2: 8-9).

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