JÉRÉMIE 11 : 1 à 23 *** + JEREMIAH 11 : 1 to 23 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

23/11/2016 07:04

JÉRÉMIE 11 : 1 à 23 *** +
 

1 ¶  La parole qui fut adressée à Jérémie de la part de l’Éternel, en ces mots:

2  Écoutez les paroles de cette alliance, Et parlez aux hommes de Juda et aux habitants de Jérusalem !

 

cette alliance. Allusion à l’alliance conclue par Dieu, résumée aux vv. #Jér 11:3-5, qui promettait la malédiction en cas de désobéissance et la bénédiction dans le cas contraire (cf. #De 27:26-28:68).

 

3  Dis-leur : Ainsi parle l’Éternel, le Dieu d’Israël : Maudit soit l’homme qui n’écoute point les paroles de cette alliance,

4  Que j’ai prescrite à vos pères, Le jour où je les ai fait sortir du pays d’Égypte, De la fournaise de fer, en disant : Écoutez ma voix, et faites tout ce que je vous ordonnerai ; Alors vous serez mon peuple, Je serai votre Dieu,

 

la fournaise de fer. Métaphore illustrant la dureté de l’esclavage connu, des siècles plus tôt, en Égypte (cf. #Ex 1:8-14).

 

5  Et j’accomplirai le serment que j’ai fait à vos pères, De leur donner un pays où coulent le lait et le miel, Comme vous le voyez aujourd’hui. — Et je répondis : Amen, Éternel !

6  L’Éternel me dit : Publie toutes ces paroles dans les villes de Juda Et dans les rues de Jérusalem, en disant : Écoutez les paroles de cette alliance, Et mettez-les en pratique !

7  Car j’ai averti vos pères, Depuis le jour où je les ai fait monter du pays d’Égypte Jusqu’à ce jour, Je les ai avertis tous les matins, en disant : Écoutez ma voix !

8  Mais ils n’ont pas écouté, ils n’ont pas prêté l’oreille, Ils ont suivi chacun les penchants de leur mauvais cœur ; Alors j’ai accompli sur eux toutes les paroles de cette alliance, Que je leur avais ordonné d’observer et qu’ils n’ont point observée.

9  L’Éternel me dit : Il y a une conjuration entre les hommes de Juda Et les habitants de Jérusalem.

 

une conjuration. Il y avait en Juda une résistance délibérée aux appels pressants de Dieu à la repentance, doublée d’une obstination à faire confiance aux idoles et au message de paix.

 

10  Ils sont retournés aux iniquités de leurs premiers pères, Qui ont refusé d’écouter mes paroles, Et ils sont allés après d’autres dieux, pour les servir. La maison d’Israël et la maison de Juda ont violé mon alliance, Que j’avais faite avec leurs pères.

11 ¶  C’est pourquoi ainsi parle l’Éternel : Voici, je vais faire venir sur eux des malheurs Dont ils ne pourront se délivrer. Ils crieront vers moi, Et je ne les écouterai pas.

12  Les villes de Juda et les habitants de Jérusalem Iront invoquer les dieux auxquels ils offrent de l’encens, Mais ils ne les sauveront pas au temps de leur malheur.

13  Car tu as autant de dieux que de villes, ô Juda ! Et autant Jérusalem a de rues, Autant vous avez dressé d’autels aux idoles, D’autels pour offrir de l’encens à Baal … 

 

Juda était plongé dans l’idolâtrie à un point tel qu’il existait de fausses divinités pour chaque ville et un autel aux faux dieux à tous les coins de rue.

 

14  Et toi, n’intercède pas en faveur de ce peuple, N’élève pour eux ni supplications ni prières ; Car je ne les écouterai pas, Quand ils m’invoqueront à cause de leur malheur.

 

n’intercède pas. Cf. #Jér 7:16 Dès lors qu’ils rejetaient Dieu, les propres prières des Judéens ne pouvaient recevoir la réponse désirée (v. #Jér 11:11 ; #Ps 66:18), et il en allait de même pour celles d’autrui en leur faveur.

 

15  Que ferait mon bien-aimé dans ma maison ? Il s’y commet une foule de crimes. La chair sacrée disparaîtra devant toi. Quand tu fais le mal, c’est alors que tu triomphes !

 

mon bien-aimé. Expression démontrant la tendresse de Dieu dans ses relations avec Israël en tant que nation (cf. #Jér 2:2 ; #Jér 12: 7). Cela n’implique pas, cependant, que chacun de ses membres soit sauvé spirituellement (cf. #Jér 5:10).

foule de crimes. Une honteuse idolâtrie entachait tout ce qui correspondait à un culte authentique dans le temple (voir les exemples d’#Ez 8:6-13). Il s’agissait de violations grossières des trois premiers commandements (cf. #Ex 20:2-7).

chair sacrée. D’une certaine façon, les Judéens corrompaient les sacrifices d’animaux en commettant le péché et en y prenant plaisir (cf. #Jér 7:10).

 

16  Olivier verdoyant, remarquable par la beauté de son fruit, Tel est le nom que t’avait donné l’Éternel ; Au bruit d’un grand fracas, il l’embrase par le feu, Et ses rameaux sont brisés.

 

11:16-17

Olivier verdoyant. Israël a été décrit comme une vigne (#Jér 2:21), il l’est ici comme un olivier censé porter beaucoup de fruit. En réalité, les Judéens produisaient des fruits qui ne méritaient que le feu du jugement (voir #Jér 5:10).

 

17  L’Éternel des armées, qui t’a planté, Appelle sur toi le malheur, À cause de la méchanceté de la maison d’Israël et de la maison de Juda, Qui ont agi pour m’irriter, en offrant de l’encens à Baal.

18 ¶  L’Éternel m’en a informé, et je l’ai su ; Alors tu m’as fait voir leurs œuvres.

 

11:18-23

tu m’as fait voir. Les concitoyens de Jérémie à Anathoth, l’une des 48 villes attribuées aux Lévites, complotaient contre sa vie. Leurs paroles (« Détruisons l’arbre … ») indiquaient leur désir de réduire le prophète au silence en l’assassinant.

 Les épreuves de Jérémie

       Jérémie dut affronter plusieurs situations difficiles qui auraient pu lui coûter la vie, tout au long de son ministère de prophète de l’Éternel.

Les menaces de mort (#Jér 11:18-23)

L’isolement (#Jér 15:15-21)

La détention (#Jér 19:14-20: 18)

L’arrestation (#Jér 26:7-24)

La mise au défi (#Jér 28:10-16)

La destruction de son œuvre (#Jér 36:1-32)

Les mauvais traitements et l’emprisonnement (#Jér 37:15)

La faim (#Jér 38:1-6)

Les chaînes (#Jér 40:1)

Le rejet (#Jér 42:1-43:4)

 

19  J’étais comme un agneau familier qu’on mène à la boucherie, Et j’ignorais les mauvais desseins qu’ils méditaient contre moi : Détruisons l’arbre avec son fruit ! Retranchons-le de la terre des vivants, Et qu’on ne se souvienne plus de son nom ! — 

20  Mais l’Éternel des armées est un juste juge, Qui sonde les reins et les cœurs. Je verrai ta vengeance s’exercer contre eux, Car c’est à toi que je confie ma cause.

 

Je verrai ta vengeance. Jérémie implora la protection divine en sa propre faveur, protection qui lui avait été garantie en #Jér 1:8, #Jér 1:18-19.

 

21  C’est pourquoi ainsi parle l’Éternel contre les gens d’Anathoth, Qui en veulent à ta vie, et qui disent : Ne prophétise pas au nom de l’Éternel, Ou tu mourras de notre main !

22  C’est pourquoi ainsi parle l’Éternel des armées : Voici, je vais les châtier ; Les jeunes hommes mourront par l’épée, Leurs fils et leurs filles mourront par la famine.

23  Aucun d’eux n’échappera ; Car je ferai venir le malheur sur les gens d’Anathoth, L’année où je les châtierai.

 

JEREMIAH 11 : 1 to 23 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ The word that came to Jeremiah from the LORD, saying,

2 Hear the words of this covenant, and speak unto the men of Judah and to the inhabitants of Jerusalem.

 

This alliance. Allusion to the covenant concluded by God, summarized in vv. # Jer 11: 3-5, who promised the curse in case of disobedience and blessing in the opposite case (cf # 27: 26-28: 68).

 

3 Say unto them, Thus saith the LORD God of Israel: Cursed be the man that heareth not the words of this covenant,

4 That which I commanded your fathers, the day that I brought them out of the land of Egypt, out of the iron furnace, saying, Hear my voice, and do all that I command you; Then you will be my people, I will be your God,

 

The iron furnace. Metaphor illustrating the hardness of slavery known centuries earlier in Egypt (see #Ex 1: 8-14).

 

5 And I will fulfill the oath which I have made to your fathers, to give them a land flowing with milk and honey, as ye see it to-day. And I said, Amen, O LORD.

6 And the LORD said unto me, Publish all these words in the cities of Judah, and in the streets of Jerusalem, saying, Hear ye the words of this covenant, and put them into practice.

7 For I have warned your fathers, from the day that I brought them up out of the land of Egypt. To this day I have warned them every morning, saying, Hear my voice.

8 But they have not hearkened; they have not listened; they have followed the inclinations of their evil heart; Then I have fulfilled upon them all the words of this covenant, which I commanded them to observe, and which they did not observe.

9 And the LORD said unto me, There is a conspiracy between the men of Judah, and the inhabitants of Jerusalem.

 

A conspiracy. There was in Judah a deliberate resistance to God's urgent appeals to repentance, coupled with an obstinacy in trusting idols and a message of peace.

 

10 They returned to the iniquities of their first fathers, who refused to listen to my words, and went after other gods to serve them. The house of Israel and the house of Judah have broken my covenant, which I made with their fathers.

11 ¶ So thus saith the LORD, Behold, I will bring upon them evil that they can not deliver. They will cry to me, and I will not listen to them.

12 The cities of Judah and the inhabitants of Jerusalem shall invoke the gods to whom they offer incense, but they will not save them in the time of their misfortune.

13 For thou hast as many gods as cities, O Judah! And as many as Jerusalem have streets, As many as you have set up altars to idols, And altars to offer incense to Baal ...

 

Judah was plunged in idolatry to the extent that there were false divinities for every city and an altar to the false gods on every street corner.

 

14 And you, do not intercede in behalf of this people, lift up for them neither prayers nor prayers; For I will not listen to them, when they call upon me because of their misfortune.

 

Does not intercede. Cf. # Jer 7:16 As soon as they rejected God, the own prayers of the Judaeans could not receive the desired response (v. # Jer 11:11; #Ps 66:18), and so did those Of others in their favor.

 

15 What would my beloved in my house do? He commits a multitude of crimes. The sacred flesh will disappear before you. When you do evil, then you triumph!

 

my beloved. Expression demonstrating God's tenderness in his dealings with Israel as a nation (cf. Jeremiah 2: 2; Jer. 12: 7). This does not imply, however, that each of its members be saved spiritually (cf. Jer. 5:10).

Crowd of crimes. A shameful idolatry tainted everything that corresponded to an authentic worship in the temple (see examples in # Ezra 8: 6-13). These were gross violations of the first three commandments (see #Ex 20: 2-7).

Sacred flesh. In a way, the Judaeans corrupted the sacrifices of animals by committing sin and taking pleasure in it (cf. Jer. 7:10).

 

16 A verdant olive tree, remarkable for the beauty of its fruit, This is the name which the LORD had given you; At the sound of a great noise, he burns it with fire, And his branches are broken.

 

11: 16-17

Green olive tree. Israel was described as a vineyard (# 2:21), it is here as an olive tree supposed to bear much fruit. In reality, the Judaeans produced fruits that merited only the fire of judgment (see # Jer. 5:10).

 

17 The LORD of hosts, who hath planted thee, call unto thee unhappiness, because of the wickedness of the house of Israel, and of the house of Judah, which have acted to provoke me to anger, Incense to Baal.

18 And the LORD told me, and I knew it; Then you showed me their works.

 

11: 18-23

You made me see. The fellow-citizens of Jeremiah in Anathoth, one of the 48 cities attributed to the Levites, plotted against his life. Their words ( "Let's destroy the tree ...") indicated their desire to reduce the Prophet to silence by murdering him.

 The trials of Jeremiah

       Jeremiah had to face several difficult situations that might have cost him his life, throughout his ministry as a prophet of the Lord.

Threats of death (# Jer 11: 18-23)

The isolation (# 15: 15-21)

The detention (# Jerusalem 19: 14-20: 18)

The arrest (# 26: 7-24)

The challenge (# 28: 10-16)

The destruction of his work (# 36: 1-32)

Ill-treatment and imprisonment (# Jer. 37:15)

Hunger (# Jer. 38: 1-6)

The chains (# Jer 40: 1)

Rejection (# Jer 42: 1-43: 4)

 

19 I was like a familiar lamb to be slaughtered, and I was ignorant of the evil designs they were meditating against me: Let us destroy the tree with its fruit! Let us remove him from the land of the living, and remember his name no more. -

20 But the LORD of hosts is a righteous judge, Who searches the loins and the hearts. I will see your vengeance against them, for I entrust my cause to you.

 

I will see your vengeance. Jeremiah implored the divine protection in his own favor, which protection had been secured to him in Jerusalem 1: 8, # Jer 1: 18-19.

 

21 Therefore thus saith Jehovah against the men of Anathoth, who are angry with your life, and say, Prophesy not in the name of the LORD, but death with our hand.

22 Therefore thus saith the LORD of hosts: Behold, I will chastise them; The young men shall die by the sword, and their sons and their daughters shall die by famine.

23 None of them shall escape; For I will bring misfortune upon the people of Anathoth, the year in which I will chastise them.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/