LÉVITIQUE 09 : 1 À 24 *** + LEVITICUS 09 : 1 à 24 NOTES TO JOHN MACARTHUR

18/09/2015 10:59

LÉVITIQUE 09 : 1 À 24 *** +

1 ¶  Le huitième jour, Moïse appela Aaron et ses fils, et les anciens d’Israël.

9:1-24 Puisque les sacrificateurs avaient été consacrés et les sacrifices appropriés offerts pour eux, ils étaient prêts à accomplir leurs devoirs sacerdotaux pour la communauté en accomplissant tous les sacrifices prescrits dans #Lé 1:1-7:2 et en les offrant à l’Éternel.

2  Il dit à Aaron : Prends un jeune veau pour le sacrifice d’expiation, et un bélier pour l’holocauste, l’un et l’autre sans défaut, et sacrifie-les devant l’Éternel.

9:2-4

expiation …  holocauste …  actions de grâces …  offrande pétrie. 4:1-5:26 Les sacrifices d’expiation (#Lé 4:1-5:13) et de culpabilité (#Lé 5:14-6:7) différaient des trois autres en ce que les premiers étaient volontaires, tandis que ceux-ci étaient obligatoires. La différence entre eux deux résidait dans le fait que le premier renvoyait à une faute où la restitution n’était pas possible, alors qu’elle était possible avec le second.

Voir les instructions relatives aux sacrificateurs en #Lé 6:17-23. Le sacrifice d’expiation couvrait les péchés commis par ignorance dans les cas où une restitution était impossible. C’était un sacrifice obligatoire, tout comme le sacrifice de culpabilité (#Lé 5:14-6:7). Certains péchés involontaires de commission (#Lé 4:1-35) et des péchés involontaires d’omission (#Lé 5:1-13) sont énumérés. #Lé 4:1-35 présente les différentes catégories de personnes pouvant commettre ces péchés:

1° le souverain sacrificateur (vv. #Lé 4:3-12);

2° l’assemblée (vv. #Lé 4:13-21);

3° un chef (vv. #Lé 4:22-26);

4° un individu (vv. #Lé 4:27-35).

Dans #Lé 5:1-13, il est question de ce qui était sacrifié:

1° brebis/chèvre (vv. #Lé 4:1-6);

2° oiseau (vv. #Lé 4:7-10);

3° farine (vv. #Lé 4:11-13).

Voir les instructions relatives aux sacrificateurs en #Lé 7:11-36. Le sacrifice d’actions de grâces symbolisait la paix et la communion entre l’adorateur sincère et Dieu (en tant qu’offrande volontaire). C’était le troisième sacrifice volontaire dont l’Éternel appréciait la fumée odorante (#Lé 3:5), et le corollaire approprié de l’holocauste d’expiation et de l’offrande végétale de consécration. Il symbolisait le fruit de la réconciliation rédemptrice entre un pécheur et Dieu (cf. #2Co 5:18).

Voir les instructions relatives aux sacrificateurs en #Lé 6:7-16. L’offrande végétale était synonyme d’hommage et de reconnaissance à Dieu, étant volontaire et offerte en même temps que l’holocauste et la libation lors des sacrifices prescrits (cf. #No 28:1-15). Elle prenait la forme de:

1° fleur de farine non cuite (vv. #Lé 2:1-3),

2° fleur de farine cuite (vv. #Lé 2:4-13) ou

3° prémices de la récolte (des épis rôtis, vv. 14-16).

Des cinq sacrifices prescrits, c’était le seul sans animaux. Il y avait donc place pour l’offrande de produits de la terre (comme dans le cas de Caïn dans #Ge 4).

3  Tu parleras aux enfants d’Israël, et tu diras : Prenez un bouc, pour le sacrifice d’expiation, un veau et un agneau, âgés d’un an et sans défaut, pour l’holocauste ;

4  un bœuf et un bélier, pour le sacrifice d’actions de grâces, afin de les sacrifier devant l’Éternel ; et une offrande pétrie à l’huile. Car aujourd’hui l’Éternel vous apparaîtra.

la gloire de l’Éternel. L’Éternel allait leur apparaître et manifester sa gloire, montrant ainsi qu’il acceptait les sacrifices. La Bible parle souvent de la gloire de Dieu, l’aspect visible de sa beauté et de sa perfection, réduites à une lumière éclatante. Elle apparut à Moïse dans le buisson ardent à Madian (#Ex 3:1-6), dans une nuée sur le mont Sinaï (#Ex 24:15-17) et sur un rocher de la même montagne (#Ex 33:18-23). Elle remplit le tabernacle (#Ex 40:34), conduisit le peuple sous la forme d’une colonne de feu et d’une nuée (#Ex 40:35-38) et remplit aussi le temple de Jérusalem (#1R 8:10-11). Lorsque Aaron, en qualité de sacrificateur, offrit le premier sacrifice dans le désert, « la gloire de l’Éternel apparut à tout le peuple ». Par ces manifestations, Dieu révélait sa justice, sa sainteté, sa vérité, sa sagesse et sa grâce, tout ce qu’il est. Toutefois, c’est dans son Fils, le Seigneur Jésus-Christ (#Jn 1:14), que la gloire de Dieu s’est exprimée de la manière la plus parfaite. Elle se manifestera à nouveau sur terre lorsque Jésus reviendra (#Mt 24:29-31 ; #Mt 25:31).

5  Ils amenèrent devant la tente d’assignation ce que Moïse avait ordonné ; et toute l’assemblée s’approcha, et se tint devant l’Éternel.

6  Moïse dit : Vous ferez ce que l’Éternel a ordonné ; et la gloire de l’Éternel vous apparaîtra.

7  Moïse dit à Aaron : Approche-toi de l’autel ; offre ton sacrifice d’expiation et ton holocauste, et fais l’expiation pour toi et pour le peuple ; offre aussi le sacrifice du peuple, et fais l’expiation pour lui, comme l’Éternel l’a ordonné.

8 ¶  Aaron s’approcha de l’autel, et il égorgea le veau pour son sacrifice d’expiation.

9:8-21 Aaron offrit les sacrifices pour lui-même (vv. #Lé 9:8-14) et pour le peuple (vv. #Lé 9:15-21).

9  Les fils d’Aaron lui présentèrent le sang ; il trempa son doigt dans le sang, en mit sur les cornes de l’autel, et répandit le sang au pied de l’autel.

10  Il brûla sur l’autel la graisse, les rognons, et le grand lobe du foie de la victime expiatoire, comme l’Éternel l’avait ordonné à Moïse.

11  Mais il brûla au feu hors du camp la chair et la peau.

12  Il égorgea l’holocauste. Les fils d’Aaron lui présentèrent le sang, et il le répandit sur l’autel tout autour.

13  Ils lui présentèrent l’holocauste coupé par morceaux, avec la tête, et il les brûla sur l’autel.

14  Il lava les entrailles et les jambes, et il les brûla sur l’autel, par-dessus l’holocauste.

15  Ensuite, il offrit le sacrifice du peuple. Il prit le bouc pour le sacrifice expiatoire du peuple, il l’égorgea, et l’offrit en expiation, comme la première victime.

16  Il offrit l’holocauste, et le sacrifia, d’après les règles établies.

17  Il présenta l’offrande, en prit une poignée, et la brûla sur l’autel, outre l’holocauste du matin.

la brûla …  matin. Voir #Ex 29:41 ; #No 28:4.

18  Il égorgea le bœuf et le bélier, en sacrifice d’actions de grâces pour le peuple. Les fils d’Aaron lui présentèrent le sang, et il le répandit sur l’autel tout autour.

19  Ils lui présentèrent la graisse du bœuf et du bélier, la queue, la graisse qui couvre les entrailles, les rognons, et le grand lobe du foie ;

20  ils mirent les graisses sur les poitrines, et il brûla les graisses sur l’autel.

21  Aaron agita de côté et d’autre devant l’Éternel les poitrines et l’épaule droite, comme Moïse l’avait ordonné.

agita. Il s’agissait de gestes rituels de présentation, d’actes symboliques indiquant que l’offrande était pour l’Éternel. Selon la tradition juive, on agitait généralement le pain (#Ex 29:23-24), la viande (#Ex 29:22-24), l’or (#Ex 38:24), l’huile (#Lé 14: 12) et la farine (#Lé 23: 11) dans un mouvement horizontal. Les offrandes par élévation étaient moins nombreuses (voir #Ex 29:27-28 et #De 12: 6, #De 12: 11, #De 12: 17) et étaient présentées dans un mouvement vertical (#Lé 10:15). #Lé 9:21 fait allusion aux deux comme à une offrande agitée.

22  Aaron leva ses mains vers le peuple, et il le bénit. Puis il descendit, après avoir offert le sacrifice d’expiation, l’holocauste et le sacrifice d’actions de grâces.

leva ses mains vers le peuple. Le sacrificateur fit un geste symbolique de bénédiction, en prononçant peut-être la bénédiction sacerdotale (#No 6:24-26 ; cf. #2Co 13: 13).

23 ¶  Moïse et Aaron entrèrent dans la tente d’assignation. Lorsqu’ils en sortirent, ils bénirent le peuple. Et la gloire de l’Éternel apparut à tout le peuple.

la gloire de l’Éternel apparut. La Bible parle souvent de la gloire de Dieu, l’aspect visible de sa beauté et de sa perfection, réduites à une lumière éclatante. Elle apparut à Moïse dans le buisson ardent à Madian (#Ex 3:1-6), dans une nuée sur le mont Sinaï (#Ex 24:15-17) et sur un rocher de la même montagne (#Ex 33:18-23). Elle remplit le tabernacle (#Ex 40:34), conduisit le peuple sous la forme d’une colonne de feu et d’une nuée (#Ex 40:35-38) et remplit aussi le temple de Jérusalem (#1R 8:10-11). Lorsque Aaron, en qualité de sacrificateur, offrit le premier sacrifice dans le désert, « la gloire de l’Éternel apparut à tout le peuple ». Par ces manifestations, Dieu révélait sa justice, sa sainteté, sa vérité, sa sagesse et sa grâce, tout ce qu’il est. Toutefois, c’est dans son Fils, le Seigneur Jésus-Christ (#Jn 1:14), que la gloire de Dieu s’est exprimée de la manière la plus parfaite. Elle se manifestera à nouveau sur terre lorsque Jésus reviendra (#Mt 24:29-31 ; #Mt 25:31).

24  Le feu sortit de devant l’Éternel, et consuma sur l’autel l’holocauste et les graisses. Tout le peuple le vit ; et ils poussèrent des cris de joie, et se jetèrent sur leur face.

 

Le feu sortit …  consuma. Ce feu miraculeux indiquait que Dieu avait accepté leur sacrifice (cf. #1R 18:38-39); le peuple s’en réjouit et adora l’Éternel.


 

 

LEVITICUS 09 : 1 à 24 NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

¶ 1 On the eighth day Moses called Aaron and his son, and the elders of Israel.

9: 1-24 Since the priests were consecrated and proper sacrifices for them, they were ready to perform their priestly duties to the community in accomplishing all the sacrifices prescribed in Lev # 1: 1-7: 2 and by offering to the Lord.

2 And he said unto Aaron, Take a young calf for a sin offering and a ram for a burnt offering, both without blemish, and offer them before the LORD.

9: 2-4

Atonement holocaust ... ... ... mingled thanksgiving offering. 4: 1-5: 26 The sin offerings (Lev # 4: 1-5: 13) and guilt (Lev # 5: 14-6: 7) differed from the other three in that first were voluntary, while that they were required. The difference between them was the fact that the first referred to a fault where restitution was not possible, as it was possible with the second.

See the instructions for priests in Lev # 6: 17-23. The sin offering covered the sins of ignorance in cases where restitution was impossible. It was an obligatory sacrifice, like the guilt offering (Lev # 5: 14-6: 7). Some involuntary sins of commission (# Lev 4: 1-35) and involuntary sins of omission (Lev # 5: 1-13) are listed. Lev # 4: 1-35 shows the different categories of people who can commit these sins:

1 the high priest (vv # Lev. 4: 3-12);

2nd meeting (vv # Lev. 4: 13-21);

3 ° a head (vv # Lev. 4: 22-26);

4. an individual (vv # Lev. 4: 27-35).

In Lev # 5: 1-13, discussed what was sacrificed:

1 sheep / goat (vv # Lev. 4: 1-6);

2 bird (Lev # vv. 4: 7-10);

3. Flour (vv # Lev. 4: 11-13).

See instructions to priests in Lev # 7: 11-36. The thanksgiving sacrifice symbolized peace and communion among the sincere worshiper and God (as an offering voluntary). It was the third voluntary sacrifice which the Lord appreciated the fragrant smoke (# Lev 3: 5), and the appropriate corollary to the holocaust of expiation and vegetable offering of consecration. It symbolized the fruit of the redemptive reconciliation between the sinner and God (cf. 2 Cor 5:18 #).

See the instructions for priests in Lev # 6: 7-16. The vegetable offering was synonymous with honor and gratitude to God, being voluntary and offered in conjunction with the holocaust and libations at the prescribed sacrifices (cf. #No 28: 1-15). It took the form of:

1 unbaked flour (Lev # 2 vv. 1-3)

2. cooked flour (vv # Lev. 2: 4-13) or

3. firstfruits of the harvest (roasted corn, vv. 14-16).

Of the five prescribed sacrifices was the only one without animals. So there was room for the offering of products of the land (as in the case of Cain in #Ge 4).

3 You shall speak to the Israelites and say: Take a male goat for a sin offering, a calf and a lamb, both a year old and without blemish, for a burnt offering;

4- an ox and a ram for the sacrifice of peace offerings, to sacrifice before the Lord; and an offering mixed with oil. For today the Lord will appear to you.

the glory of the Lord. The Lord was going to appear to them and manifest his glory, showing that he accepted the sacrifice. The Bible often speaks of God's glory, the visible aspect of its beauty and perfection, reduced to a bright light. She appeared to Moses in the burning bush in Midian (#Ex 3: 1-6), in a cloud on Mount Sinai (#Ex 24: 15-17) and a rock of the same mountain (33:18 #Ex -23). She filled the tabernacle (#Ex 40:34), led the people in the form of a pillar of fire and a cloud (#Ex 40: 35-38) and also filled the temple of Jerusalem (# 1R 8: 10-11). When Aaron as a priest, offered the first sacrifice in the wilderness, "the glory of the Lord appeared to all the people." For these events, God revealed His righteousness, holiness, truth, wisdom and grace, whatever it is. However, it is in His Son, the Lord Jesus Christ (#Jn 1:14), the glory of God is expressed in the most perfect manner. It will manifest again on earth when Jesus returns (#Mt 24: 29-31; 25:31 #Mt).

5 They brought him before the tabernacle that Moses commanded and all the congregation drew near and stood before the LORD.

6 Moses said, You will do as the LORD commanded; and the glory of the Lord will appear to you.

7 Moses said to Aaron, Go to the altar; offer your sin offering and your burnt offering, and make atonement for yourself and for the people; offer the offering of the people, and make atonement for him, as the Lord has commanded.

8 ¶ Aaron approached the altar, and slew the calf of his sin offering.

9: 8-21 Aaron offered sacrifices for himself (vv # Lev. 9: 8-14) and for the people (vv # Lev. 9: 15-21).

9 The son of Aaron brought the blood to him; he dipped his finger in the blood, put it on the horns of the altar, and poured the blood at the foot of the altar.

10 He burned on the altar the fat, the kidneys, and the large lobe of the liver of the sin offering, as the LORD commanded Moses.

11 But he burned with fire outside the camp flesh and skin.

12 He slaughtered the Holocaust. The son of Aaron gave him the blood and sprinkled it on the altar.

13 And they gave him the burnt offering piece by piece, with the head, and he burned them on the altar.

14 He washed the entrails and the legs, and burnt them on the altar on the burnt offering.

15 Then he offered the sacrifice of the people. He took the goat of the sin offering of the people, and slew it, and offered it for sin, as the first casualty.

16 He offered the burnt offering, and sacrificed, according to the established rules.

17 He presented the offering, took a handful and burned on the altar, besides the morning burnt.

... burned the morning. See #Ex 29:41; #no 28: 4.

18 He slaughtered the ox and the ram, a sacrifice of thanksgiving for the people. The son of Aaron gave him the blood and sprinkled it on the altar.

19 they gave him a fat ox and the ram, the tail, the fat that covers the entrails, and the kidneys, and the liver;

20 they put the fat upon the breasts, and he burnt the fat upon the altar.

21 Aaron waved for a wave offering before the Lord the breasts and the right shoulder, as Moses commanded.

waved. This was presentation ritual gestures, symbolic acts indicating that the offering was for the Lord. According to Jewish tradition, it is generally waved bread (#Ex 29: 23-24), meat (#Ex 29: 22-24), gold (#Ex 38:24), oil (Lev 14 # : 12) and flour (# 23: 11) in a horizontal motion. The heave offerings were fewer (see #Ex 29: # of 27-28 and 12: 6, # of 12: 11 # of 12: 17) and were presented in a vertical motion (# Lev 10:15). # Lev 9:21 refers to both as a wave offering.

22 Aaron raised his hands toward the people, and blessed him. And he went down, after offering the sin offering, the burnt offering and the sacrifice of thanksgiving.

his hands to the people. The priest made a symbolic gesture of blessing, uttering perhaps the priestly blessing (#No 6: 24-26; cf. # 2Co 13: 13).

23 ¶ Moses and Aaron went into the tent of meeting. And came out, and blessed the people. And the glory of the Lord appeared to all the people.

the glory of the LORD appeared. The Bible often speaks of God's glory, the visible aspect of its beauty and perfection, reduced to a bright light. She appeared to Moses in the burning bush in Midian (#Ex 3: 1-6), in a cloud on Mount Sinai (#Ex 24: 15-17) and a rock of the same mountain (33:18 #Ex -23). She filled the tabernacle (#Ex 40:34), led the people in the form of a pillar of fire and a cloud (#Ex 40: 35-38) and also filled the temple of Jerusalem (# 1R 8: 10-11). When Aaron as a priest, offered the first sacrifice in the wilderness, "the glory of the Lord appeared to all the people." For these events, God revealed His righteousness, holiness, truth, wisdom and grace, whatever it is. However, it is in His Son, the Lord Jesus Christ (#Jn 1:14), the glory of God is expressed in the most perfect manner. It will manifest again on earth when Jesus returns (#Mt 24: 29-31; 25:31 #Mt).

24 Fire came out from before the LORD, and consumed upon the altar the burnt offering and the fat. All the people saw him; and cried out with joy, and fell on their faces.

The fire went out ... consumed. This miraculous fire indicated that God had accepted their sacrifice (cf. # 1R 18: 38-39); the people rejoiced and worshiped the LORD.

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