PSAUMES 23 : 1 à 06 *** + PSALMS 23 : 1 to 06 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

23/01/2017 14:13

PSAUMES  23 : 1 à 06 *** +
 

1 ¶  Cantique de David. L’Éternel est mon berger : je ne manquerai de rien.

 

23:1-6

Ce psaume est sans doute le plus célèbre de tout l’A.T. David y rend un vibrant témoignage à la fidélité du Seigneur tout au long de sa vie. C’est un hymne de confiance, qui présente le Seigneur tout à la fois comme l’armée, le roi et le berger du disciple. Dans le #Ps 23, David utilise plusieurs images courantes dans le Proche-Orient ancien pour dévoiler progressivement, en trois étapes, sa relation personnelle avec le Seigneur.

I. Exclamation de David: « L’Éternel est mon berger » (23: 1)

II. Attentes de David (23:1-5)

A. « Je ne manquerai de rien » (23:1-3)

B. « Je ne crains aucun mal » (23:4-5)

III. Exultation de David: « Ma coupe déborde » (23:5-6)

L’Éternel est mon berger. Cf. #Ps 28:9 ; #Ps 74:1, #Ps 77:20, #Ps 78:52 ; #Ps 79:13 ; #Ps 80:2 ; #Ps 95:7 ; #Ps 100:3 ; #Ge 48:15 ; #Ge 49:24 ; #De 32:6-12 ; #Esa 40:11 ; #Jér 23: 3 ; #Ez 34 ; #Os 4:16 ; #Mi 7:14 ; #Za 9:16 pour la présentation du Seigneur comme berger. Cette image était régulièrement utilisée en rapport avec le roi, et elle est fréquemment appliquée à Jésus dans le N.T. (par exemple #Jn 10 ; #Hé 13:20 ; #1Pi 2:25 ; #1Pi 5:4).

 

2  Il me fait reposer dans de verts pâturages, Il me dirige près des eaux paisibles.

 

23:2-3

Ces quatre activités caractéristiques du Seigneur en tant que berger (qui mettent l’accent sur sa bienveillance et sur la manière dont il nous conduit) sont suivies de la mention du fondement ultime de sa bonté: « son nom » (cf. #Ps 25:11 ; #Ps 31:4 ; #Ps 106:8 ; #Esa 43:25 ; #Esa 48:9 ; #Ez 36:22-32).

 

3  Il restaure mon âme, Il me conduit dans les sentiers de la justice, À cause de son nom.

4  Quand je marche dans la vallée de l’ombre de la mort, Je ne crains aucun mal, car tu es avec moi : Ta houlette et ton bâton me rassurent.

 

la vallée de l’ombre de la mort. Expression utilisée pour évoquer un environnement menaçant et périlleux (cf. #Ps 44:20 ; #Ps 107:10 ; #Job 10:21-22 ; #Job 38:17 ; #Jér 2:6 ; #Lu 1:79).

ta houlette et ton bâton. Le bâton et la houlette du berger sont considérés comme des instruments réconfortants, assurant respectivement protection et direction.

5  Tu dresses devant moi une table, En face de mes adversaires ; Tu oins d’huile ma tête, Et ma coupe déborde.

 

23:5-6

Le divin protecteur (v. #Ps 23: 4) est aussi celui qui prodigue d’abondantes ressources.

tu oins. L’image biblique de l’onction est fréquemment associée à la bénédiction (#Ps 45:8 ; #Ps 92:11 ; #Ps 104:15 ; #Ps 133:2 ; #Ec 9:8 ; #Am 6:6 ; #Lu 7:46).

 

6  Oui, le bonheur et la grâce m’accompagneront Tous les jours de ma vie, Et j’habiterai dans la maison de l’Éternel Jusqu’à la fin de mes jours.

 

j’habiterai. Quelques inconnues subsistent au sujet de la forme employée dans le texte hébreu (cf. aussi 27:4). Doit-on traduire par « j’habiterai » ou « je reviendrai »? Quelle que soit l’interprétation, il est clair que David s’attendait à de nouvelles occasions de vivre une communion intime avec le Seigneur, par sa grâce.

 

PSALMS 23 : 1 to 06 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Song of David. The LORD is my shepherd: I will not lack anything.

 

23: 1-6

This psalm is probably the most famous of all A.T. David gives a vibrant testimony to the Lord's fidelity throughout his life. It is a hymn of confidence, which presents the Lord at once as the disciple's army, king and shepherd. In #Ps 23, David uses several common images in the ancient Near East to gradually unfold, in three stages, his personal relationship with the Lord.

I. David's Exclamation: "The Lord is my shepherd" (23: 1)

II. Expectations of David (23: 1-5)

A. "I will not lack anything" (23: 1-3)

B. "I fear no evil" (23: 4-5)

III. Exultation of David: "My cup overflows" (23: 5-6)

The eternal is my shepherd. Cf. #Ps 28: 9; #Ps 74: 1, #Ps 77:20, #Ps 78:52; #Ps 79:13; #Ps 80: 2; #Ps 95: 7; #Ps 100: 3; Genesis 48:15; Gen 49:24; # 32: 6-12; #Esa 40:11; Jer. 23: 3; #Ez 34; #Os 4:16; #Mi 7:14; #Za 9:16 for the presentation of the Lord as a shepherd. This image was regularly used in connection with the king, and is frequently applied to Jesus in the N.T. (eg #Jn 10; # Hey 13:20; # 1Pi 2:25; # 1Pi 5: 4).

 

2 He causes me to rest in green pastures, He leads me near the peaceful waters.

 

23: 2-3

These four characteristic activities of the Lord as a shepherd (who emphasize his benevolence and how he leads us) are followed by the mention of the ultimate foundation of his goodness: "his name" (see #Ps 25 11: #Ps 31: 4; #Ps 106: 8; #Esa 43:25; #Esa 48: 9; #Ez 36: 22-32).

 

3 He restoreth my soul, and leadeth me in the paths of righteousness, because of his name.

4 When I walk in the valley of the shadow of death, I fear no evil, for thou art with me: Thy staff and thy staff reassure me.

 

The valley of the shadow of death. Expression used to evoke a threatening and perilous environment (see #Ps 44:20, #Ps 107: 10, #Job 10: 21-22, #Job 38:17, # Jer 2: 6, #Lu 1:79) .

Your staff and your stick. The stick and the shepherd's staff are considered as comforting instruments, providing protection and direction respectively.

5 You set before me a table before my adversaries; You anoint my head with oil, and my cup overflows.

 

23: 5-6

The Divine Protector (v. #Ps 23: 4) is also the one who lavishes abundant resources.

You anoint. The biblical image of the anointing is frequently associated with the blessing (#Ps 45: 8, #Ps 92:11, #Ps 104: 15, #Ps 133: 2, #Ec 9: 8, #Am 6: 6 ; #Lu 7:46).

 

6 Yes, happiness and grace will accompany me All the days of my life, And I will dwell in the house of the Lord unto the end of my days.

 

I will live. Some unknowns remain about the form used in the Hebrew text (see also 27: 4). Should we translate "I will live" or "I will return"? Whatever the interpretation, it is clear that David expected new opportunities to live an intimate communion with the Lord through His grace.

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/

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