PSAUMES 31 : 1 à 24 *** + PSALMS 31 : 1 to 24 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

31/01/2017 11:54

PSAUMES  31 : 1 à 24 *** +
 

1 ¶  (31-1) Au chef des chantres. Psaume de David. (31-2) Éternel ! je cherche en toi mon refuge : Que jamais je ne sois confondu ! Délivre-moi dans ta justice !

 

31:1-25

Comme d’autres, ce psaume relate des problèmes auxquels David était confronté, avec leur lot de prières et de louanges, et le passage de l’angoisse à l’assurance. Le #Ps 31 présente deux cadres ou contextes dans lesquels le psalmiste peut témoigner de la pleine suffisance de Dieu pour tous les besoins et le célébrer avec passion.

I. Cadre privé de départ (31:2-19)

A. Témoignage sur la sécurité et le salut (31:2-6)

B. Témoignage sur le discernement et la délivrance (31:7-9)

C. Témoignage sur les reproches et le soulagement (31:10-19)

II. Cadre public final (31:20-25)

A. Témoignage et exaltation de Dieu (31:20-23)

B. Témoignage et exhortation aux hommes (31:24-25)

 

2  (31-3) Incline vers moi ton oreille, hâte-toi de me secourir ! Sois pour moi un rocher protecteur, une forteresse, Où je trouve mon salut !

 

Incline vers moi ton oreille. Demande hardie, visant à attirer l’attention de Dieu sur le psalmiste (cf. #Ps 102:2).

 

3  (31-4) Car tu es mon rocher, ma forteresse ; Et à cause de ton nom tu me conduiras, tu me dirigeras.

 

Le langage ressemble à celui de #Ps 23:1-3, hormis le fait qu’il est intégré dans une prière.

 

4  (31-5) Tu me feras sortir du filet qu’ils m’ont tendu ; Car tu es mon protecteur.

5  (31-6) Je remets mon esprit entre tes mains ; Tu me délivreras, Éternel, Dieu de vérité !

 

entre tes mains. Réalité applicable autant au David humain qu’au grand David (#Lu 23: 46), avec un dénominateur commun: la confiance. Cette métaphore décrit la puissance et le contrôle exercés par Dieu (cf. v. #Ps 31:16a; contraster avec  vv. 9, 16b).

 

6  (31-7) Je hais ceux qui s’attachent à de vaines idoles, Et je me confie en l’Éternel.

 

Je hais. Cf. #Ps 26:5 sur le fondement approprié pour une telle haine (cf. #Ps 139:21).

de vaines idoles. Désignation courante des faux dieux (cf. #De 32:21 ; #1R 16: 13 ; #Jér 10:14-15 ; #Jér 14: 22 ; #Jér 16: 19 ; #Jér 18: 15 ; #Jon 2:9). Au sujet de la stupidité de l’idolâtrie, voir #Ha 2:18-20.

 

7  (31-8) Je serai par ta grâce dans l’allégresse et dans la joie ; Car tu vois ma misère, tu sais les angoisses de mon âme,

8  (31-9) Et tu ne me livreras pas aux mains de l’ennemi, Tu mettras mes pieds au large.

9 ¶  (31-10) Aie pitié de moi, Éternel ! car je suis dans la détresse ; J’ai le visage, l’âme et le corps usés par le chagrin.

 

31:10-11

Ces termes sont fréquemment employés de façon métaphorique pour évoquer l’impact non physique des épreuves et des tribulations.

 

10  (31-11) Ma vie se consume dans la douleur, Et mes années dans les soupirs ; Ma force est épuisée à cause de mon iniquité, Et mes os dépérissent.

11  (31-12) Tous mes adversaires m’ont rendu un objet d’opprobre, De grand opprobre pour mes voisins, et de terreur pour mes amis ; Ceux qui me voient dehors s’enfuient loin de moi.

 

David était un sujet de honte autant pour ses adversaires que pour ses connaissances, et c’était une aliénation très difficile à supporter (cf. #Ps 88:9, #Ps 88:18).

 

12  (31-13) Je suis oublié des cœurs comme un mort, Je suis comme un vase brisé.

13  (31-14) J’apprends les mauvais propos de plusieurs, L’épouvante qui règne à l’entour, Quand ils se concertent ensemble contre moi : Ils complotent de m’ôter la vie.

 

l’épouvante …  à l’entour. Cf. #Jér 6:25 ; #Jér 20: 3, #Jér 20: 10 ; #Jér 46:5 ; #Jér 49:29 ; #La 2:22.

ils complotent. Au sujet de ces complot pervers, cf. #Jér 11:19 ; #Jér 18: 23.

 

14  (31-15) Mais en toi je me confie, ô Éternel ! Je dis : Tu es mon Dieu !

15  (31-16) Mes destinées sont dans ta main ; Délivre-moi de mes ennemis et de mes persécuteurs !

16  (31-17) Fais luire ta face sur ton serviteur, Sauve-moi par ta grâce !

 

Par cette requête, le psalmiste demandait à jouir personnellement des bénédictions de #No 6:25 (cf. #Ps 4:7 ; #Ps 67:2 ; #Ps 80:4, #Ps 80:8, #Ps 80:19, #Ps 119:135).

 

17  (31-18) Éternel, que je ne sois pas confondu quand je t’invoque. Que les méchants soient confondus, Qu’ils descendent en silence au séjour des morts !

 

Au sujet de leur honte par opposition à celle du psalmiste, cf. #Ps 25:2-3, #Ps 25:20; #Jér 17: 18.

 

18  (31-19) Qu’elles deviennent muettes, les lèvres menteuses, Qui parlent avec audace contre le juste, Avec arrogance et dédain !

 

31:19, 21

Les ennemis présentaient tous les signes de la « maladie de la bouche »

 

19 ¶  (31-20) Oh ! combien est grande ta bonté, Que tu tiens en réserve pour ceux qui te craignent, Que tu témoignes à ceux qui cherchent en toi leur refuge, À la vue des fils de l’homme !

 

ta bonté. Comme pour ses autres attributs, la perfection de la bonté de Dieu est le fondement de ses actes de bonté (cf. #Ps 119:68).

 

20  (31-21) Tu les protèges sous l’abri de ta face contre ceux qui les persécutent, Tu les protèges dans ta tente contre les langues qui les attaquent.

21  (31-22) Béni soit l’Éternel ! Car il a signalé sa grâce envers moi, Comme si j’avais été dans une ville forte.

22  (31-23) Je disais dans ma précipitation: Je suis chassé loin de ton regard ! Mais tu as entendu la voix de mes supplications, Quand j’ai crié vers toi.

23  (31-24) Aimez l’Éternel, vous qui avez de la piété ! L’Éternel garde les fidèles, Et il punit sévèrement les orgueilleux.

 

Aimez l’Éternel. Dans la perspective biblique, l’amour implique une réponse qui se traduit par une attitude d’obéissance manifeste (cf. #De 6:4-5 ; #De 10:12 ; #Jn 14: 15, #Jn 14: 21 ; #Jn 15: 10 ; #2Jn 6). L’assurance d’une double rétribution (positive et négative) est biblique (p. ex. #De 7:9-10).

 

24  (31-25) Fortifiez-vous et que votre cœur s’affermisse, Vous tous qui espérez en l’Éternel !

 

Fortifiez-vous. Une forme singulier de cet impératif fut adressée à Josué en #Jos 1:7. Elle revient près de 20 fois dans l’A.T., en particulier face à l’imminence d’une bataille.

 

PSALMS 31 : 1 to 24 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (31-1) To the chief singer. Psalm of David. (31-2) O Lord! I seek in thee my refuge: Let me never be confounded. Deliver me in thy righteousness!

 

31: 1-25

Like others, this psalm tells of the problems to which David was confronted, with their share of prayers and praises, and the passage from anguish to assurance. The #Ps 31 presents two frames or contexts in which the psalmist can witness the full sufficiency of God for all needs and celebrate it with passion.

I. Private setting of departure (31: 2-19)

A. Testimony of safety and salvation (31: 2-6)

B. Testimony of Discernment and Rescue (31: 7-9)

C. Testimony of reproach and relief (31: 10-19)

II. Final public framework (31: 20-25)

A. Testimony and Exaltation of God (31: 20-23)

B. Testimony and Exhortation to Men (31: 24-25)

 

2 (31-3) Incline your ear to me, hasten to help me! Be for me a protective rock, a fortress, Where I find my salvation!

 

Incline your ear to me. Bold request, aimed at drawing the attention of God to the psalmist (cf #Ps 102: 2).

 

3 (31-4) For thou art my rock, my fortress; And for thy name's sake thou wilt guide me, thou wilt guide me.

 

The language resembles that of #Ps 23: 1-3, apart from the fact that it is integrated in a prayer.

 

4 (31-5) You will bring me out of the net they have handed me; For you are my protector.

5 (31-6) I put my spirit into your hands; Thou shalt deliver me, O LORD, the God of truth.

 

In your hands. Reality applicable to both the human David and the great David (#Lu 23:46), with a common denominator: trust. This metaphor describes the power and control exercised by God (see verses 31: 16a, contrast with verses 9, 16b).

 

6 (31-7) I hate those who cling to vain idols, and trust in the LORD.

 

I hate. Cf. #Ps 26: 5 on the proper foundation for such hatred (cf #Ps 139: 21).

Idle idols. Current designation of the false gods (cf. # 32:21, # 1R 16:13, # Jer 10: 14-15, # Jer 14:22, # Jer 16:19, # Jer 18:15, 9). About the stupidity of idolatry, see #Ha 2: 18-20.

 

7 (31-8) I will be by your grace in joy and joy; For you see my misery, you know the anguish of my soul,

8 And thou shalt not deliver me into the hand of the enemy, and thou shalt set my feet afar off.

9 ¶ (31-10) Have mercy on me, O LORD. For I am in distress; I have the face, the soul and the body worn out by grief.

 

31: 10-11

These terms are frequently used metaphorically to evoke the non-physical impact of trials and tribulations.

 

10 (31-11) My life is consumed in sorrow, And my years in sighs; My strength is exhausted because of my iniquity, and my bones are wasted.

11 (31-12) All my adversaries have made me an object of reproach, great reproach for my neighbors, and terror for my friends; Those who see me outside run away from me.

 

David was ashamed as much for his opponents as for his acquaintances, and it was an alienation very difficult to bear (see #Ps 88: 9, #Ps 88:18).

 

12 (31-13) I am forgotten of hearts as a dead, I am like a broken vessel.

13 (31-14) I learn the bad words of many, The terror that reigns around, When they concert together against me: They plot to take away my life.

 

The terror ... around. Cf. Jer. 6:25; # Jer 20: 3, # Jer 20:10; Jer. 46: 5; # Jer 49:29; #La 2:22.

They plot. Concerning these perverse plots, cf. Jer 11:19; Jeremiah 18:23.

 

14 (31-15) But in you I trust, O LORD! I say, You are my God!

15 (31-16) My destinies are in your hand; Deliver me from my enemies and from my persecutors!

16 (31-17) Make your face shine on your servant, save me by your grace!

 

By this request the psalmist asked to personally enjoy the blessings of #No 6:25 (see #Ps 4: 7, #Ps 67: 2, #Ps 80: 4, #Ps 80: 8, #Ps 80:19 , #Ps 119: 135).

 

17 (31-18) O LORD, let me not be ashamed when I call upon thee. Let the wicked be confounded, let them descend in silence to the abode of the dead.

 

Regarding their shame as opposed to that of the psalmist, cf. #Ps 25: 2-3, #Ps 25:20; Jeremiah 17:18.

 

18 (31-19) Let them become dumb, lips liar, Who speak with audacity against the righteous, With arrogance and disdain!

 

31:19, 21

The enemies showed all the signs of the "disease of the mouth"

 

19 ¶ (31-20) Oh! How great is thy goodness, that thou holdest in reserve for them that fear thee, that thou testify to them that seekest in thee their refuge, at the sight of the sons of man!

 

Your kindness. As with his other attributes, the perfection of the goodness of God is the foundation of his acts of goodness (cf. Ps 119: 68).

 

20 (31-21) You protect them under the cover of your face against those who persecute them. You protect them in your tent against the tongues that attack them.

21 (31-22) Blessed be the LORD! For he pointed out his grace to me, as if I had been in a strong city.

22 (31-23) I said in my haste: I am cast away from your gaze! But you heard the voice of my supplications, when I cried to you.

23 (31-24) Love the Lord, you who have godliness! The LORD preserves the faithful, and severely punishes the proud.

 

Love the Lord. From the biblical point of view, love implies a response that manifests itself in an attitude of manifest obedience (cf. # 6: 4-5; #De 10:12; #Jn 14:15, #Jn 14:21; #Jn 15:10; # 2Jn 6). The assurance of double reward (positive and negative) is biblical (eg, # 7: 9-10).

 

24 (31-25) Strengthen and strengthen your heart, all of you who hope in the Lord.

 

Fortify yourself. A singular form of this imperative was addressed to Joshua in #Jos 1: 7. She returned nearly 20 times in the A.T., Especially facing the imminence of a battle.

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