PSAUMES 36 : 1 à 12 *** + PSALMS 36 : 1 to 12 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

05/02/2017 01:35

PSAUMES  36 : 1 à 12 *** +
 

1 ¶  (36-1) Au chef des chantres. Du serviteur de l’Éternel, de David. (36-2) La parole impie du méchant est au fond de son cœur ; La crainte de Dieu n’est pas devant ses yeux.

 

36:1-13

On peut distinguer au moins trois thématiques dans ce psaume:

1° sagesse (vv. #Ps 36:2-5);

2° louange (vv. #Ps 36:6-10);

3° prière (vv. #Ps 36:11-12).

Le #Ps 36 a ceci de commun avec le #Ps 14 qu’il fournit une description de la dépravation humaine; il rappelle aussi la confession personnelle de David au #Ps 32. Paul se servit du v. 2 pour résumer sa liste de quatorze chefs d’accusation contre l’humanité en #Ro 3:10-18. En ce qui concerne la structure générale de ce psaume, les deux humeurs opposées qui le caractérisent illustrent la quête perpétuelle, par David, d’un équilibre à propos des deux facettes de la réalité: la méchanceté humaine et la bienveillance divine.

I. Humeur aux délibérations (36:2-10)

A. Sur l’infidélité humaine (36:2-5)

B. Sur la fidélité divine (36:6-10)

II. Humeur à la dépendance (36:11-13)

A. Mise en œuvre grâce à la prière (36:11-12)

B. Suggérée par une nouvelle perspective (36:13)

Le terme de « serviteur », déjà présent en #Ps 35:27, apparaît dans ce titre. En rapport avec la relation d’alliance, il met l’accent sur la soumission à Dieu et le service qui lui est dû. Pour son application à David dans le cadre des Psaumes, voir #Ps 78:70 ; #Ps 89:4.

 

2  (36-3) Car il se flatte à ses propres yeux, Pour consommer son iniquité, pour assouvir sa haine.

 

C’est-à-dire qu’il se flatte tellement qu’il est incapable d’avoir suffisamment de discernement pour détester sa propre iniquité.

 

3  (36-4) Les paroles de sa bouche sont fausses et trompeuses ; Il renonce à agir avec sagesse, à faire le bien.

 

36:4-5

Bien que Paul ne cite que le v. 2 en #Ro 3, les mêmes catégories de péchés apparaissent dans ce contexte. Pour le caractère, #Ps 36:3 avec #Ro 3:10-12 ; les communications, #Ps 36:4 avec #Ro 3:13-14 ; la conduite: cf. vv. #Ps 36:4-5 avec #Ro 3:15-17.

 

4  (36-5) Il médite l’injustice sur sa couche, Il se tient sur une voie qui n’est pas bonne, Il ne repousse pas le mal.

5 ¶  (36-6) Éternel ! ta bonté atteint jusqu’aux cieux, Ta fidélité jusqu’aux nues.

 

36:6-7

Ces attributs divins sont incommensurables.

 

6  (36-7) Ta justice est comme les montagnes de Dieu, Tes jugements sont comme le grand abîme. Éternel ! tu soutiens les hommes et les bêtes.

7  (36-8) Combien est précieuse ta bonté, ô Dieu ! À l’ombre de tes ailes les fils de l’homme cherchent un refuge.

 

À l’ombre de tes ailes. Certains y voient une allusion aux ailes des chérubins au-dessus de l’arche; c’est sans doute, plus généralement, une évocation des soins et de la protection qu’un oiseau adulte offre à ses petits (#Ps 17: 8 ; #Ps 91:4 ; #De 32:11 ; #Ru 2:12 ; cf. le recours de Jésus à cette image en #Mt 23: 37).

 

8  (36-9) Ils se rassasient de l’abondance de ta maison, Et tu les abreuves au torrent de tes délices.

9  (36-10) Car auprès de toi est la source de la vie ; Par ta lumière nous voyons la lumière.

 

par ta lumière nous voyons la lumière. Il est probable que cette formulation ait une signification autant littérale que figurée: Dieu est à la source de toute vie physique autant que spirituelle. Le Seigneur est la source de toute vie et de toute lumière; c’est par lui que leur existence même est soutenue.

 

10  (36-11) Étends ta bonté sur ceux qui te connaissent, Et ta justice sur ceux dont le cœur est droit !

11  (36-12) Que le pied de l’orgueil ne m’atteigne pas, Et que la main des méchants ne me fasse pas fuir !

 

le pied de l’orgueil. C’est probablement une image militaire renvoyant à une pratique symbolique du général-roi victorieux: il plaçait son pied sur le cou du général ennemi, vaincu et prostré à ses pieds.

 

12  (36-13) Déjà tombent ceux qui commettent l’iniquité ; Ils sont renversés, et ils ne peuvent se relever.

 

Cf. #Ps 14: 5 ; #Ps 18: 39 ; #Pr 24: 16.

 

 

PSALMS 36 : 1 to 12 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (36-1) To the chief singer. The servant of the Lord, of David. (36-2) The impious word of the wicked is at the bottom of his heart; The fear of God is not before his eyes.

 

36: 1-13

We can distinguish at least three themes in this psalm:

1 ° wisdom (vv. Ps 36: 2-5);

2 ° praise (vv. Ps 36: 6-10);

3rd prayer (vv. Ps 36: 11-12).

The #Ps 36 has this in common with #Ps 14 that it provides a description of human depravity; He also recalls the personal confession of David at #Ps 32. Paul used v. 2 to summarize his list of fourteen counts against humanity in #Ro 3: 10-18. As for the general structure of this psalm, the two opposing moods that characterize it illustrate David's perpetual quest for an equilibrium about the two facets of reality: human wickedness and divine benevolence.

I. Mood in the deliberations (36: 2-10)

A. On human infidelity (36: 2-5)

B. On the divine fidelity (36: 6-10)

II. Mood in addiction (36: 11-13)

A. Implementation through prayer (36: 11-12)

B. Suggested by a New Perspective (36:13)

The term "servant", already present in #Ps 35:27, appears in this title. In relation to the relationship of covenant, he emphasizes submission to God and the service due to him. For its application to David in the context of the Psalms, see #Ps 78:70; #Ps 89: 4.

 

2 (36-3) For he flattered himself in his own eyes, to consume his iniquity, to satisfy his hatred.

 

That is to say, he flatter himself so much that he is incapable of having sufficient discernment to detest his own iniquity.

 

3 (36-4) The words of his mouth are false and deceitful; He renounces to act wisely, to do good.

 

36: 4-5

Although Paul quotes only v. 2 in #Ro 3, the same categories of sins appear in this context. For the character, #Ps 36: 3 with #Ro 3: 10-12; Communications, #Ps 36: 4 with #Ro 3: 13-14; The conduct: cf. Vv. #Ps 36: 4-5 with #Ro 3: 15-17.

 

4 (36-5) He meditates injustice on his couch, He stands on a path that is not good, He does not repel evil.

5 ¶ (36-6) O LORD! Your goodness reaches to the heavens, your faithfulness to the clouds.

 

36: 6-7

These divine attributes are incommensurable.

 

6 (36-7) Your righteousness is like the mountains of God; Your judgments are like the great abyss. O Lord! You support men and beasts.

7 (36-8) How precious is thy goodness, O God! In the shadow of your wings the sons of man seek refuge.

 

In the shadow of your wings. Some see in it an allusion to the wings of the cherubim above the ark; It is, more generally, an evocation of the care and protection that an adult bird offers to its young (#Ps 17: 8; #Ps 91: 4; #De 32:11; #Ru 2:12 See Jesus' use of this image in #Mt 23:37).

 

8 (36-9) They are filled with the abundance of thy house, and thou drinkest them to the torrent of thy delight.

9 (36-10) For with you is the source of life; Through your light we see the light.

 

By your light we see the light. It is probable that this formulation has both literal and figurative meaning: God is at the source of all physical as well as spiritual life. The Lord is the source of all life and all light; It is through him that their very existence is sustained.

 

10 (36-11) Stretch forth your kindness on those who know you, and your righteousness on those whose hearts are upright.

11 (36-12) Let not the foot of pride reach me, and let not the hand of the wicked make me flee.

 

The foot of pride. It is probably a military image referring to a symbolic practice of the victorious general-king: he placed his foot on the neck of the enemy general, defeated and prostrate at his feet.

 

12 (36-13) Those who commit iniquity already fall; They are overthrown, and they can not get up.

 

Cf. #Ps 14: 5; #Ps 18:39; #Pr 24:16.

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