PSAUMES 47 : 1 à 9 *** + PSALMS 47 : 1 to 9 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

16/02/2017 09:49

PSAUMES  47 : 1 à 9 *** +
 

1 ¶  (47-1) Au chef des chantres. Des fils de Koré. Psaume. (47-2) Vous tous, peuples, battez des mains ! Poussez vers Dieu des cris de joie !

 

47:1-10

Les principaux concepts du #Ps 47 se développent autour de mots clés et d’expressions, par exemple, « peuples » et « nations » (vv. #Ps 47:2, #Ps 47:4, #Ps 47:8-9); « la terre » et « toute la terre » (vv. #Ps 47:3, #Ps 47:8, #Ps 47:9); « roi » et « régner » (vv. #Ps 47:3, #Ps 47:7-9). Le principal message de ce psaume, c’est que Dieu est le seul souverain au-dessus de tout. D’un point de vue structurel, deux strophes remplies d’adoration célèbrent la royauté universelle de l’Éternel, le Dieu Très-Haut.

I. 1ère strophe: Dieu comme roi-guerrier victorieux (47:2-6)

A. Appel à l’adoration (47:2)

B. Raisons d’adorer (47:3-6)

II. 2e strophe: Dieu comme roi-gouverneur souverain (47:7-10)

A. Appel à l’adoration (47:7)

B. Raisons d’adorer (47:8-10b)

C. Code d’adoration (47:10c)

Vous tous, peuples. L’appel à l’adoration est universel.

 

2  (47-3) Car l’Éternel, le Très-Haut, est redoutable, Il est un grand roi sur toute la terre.

3  (47-4) Il nous assujettit des peuples, Il met des nations sous nos pieds ;

 

Il nous assujettit. Axiome valable pour le passé, le présent et l’avenir.

 

4  (47-5) Il nous choisit notre héritage, La gloire de Jacob qu’il aime. — Pause.

 

il nous choisit. Nouvelle vérité éternelle. Cf. l’élection d’Israël en #De 7:6ss; #Ps 135:4. Au sujet de la terre promise comme « héritage », cf. #De 32:8-9 ; #Ps 105:11. Voir la note sur Ep 1:4 {==> "Ep 1:4"}; 1 Pi 1:2 {==> "1P 1:2"} pour la doctrine de l’élection.

Ep 1:4   https://www.chercherjesus-christ.com/news/ephesiens-1-01-a-23-ephesians-1-01-to-23-notes-john-macarthur/

1P 1:2   https://www.chercherjesus-christ.com/news/a1-pierre-1-01-a-25-1-peter-1-01-to-25-notes-john-macarthur/

 

la gloire de Jacob qu’il aime. La « gloire » ou « l’orgueil » de Jacob renvoie aussi au pays de Canaan (cf. le terme utilisé comme illustration en #Esa 13:  19 ; puis en #Esa 60:15 ; #Na 2:3 ; etc.). « Qu’il aime » est typique de l’amour divin, particulier et privilégié, pour le peuple élu dans le cadre de l’alliance (cf. p. ex. #Mal 1:2ss). L’accent mis sur l’alliance de Dieu avec Israël ne remet pas en question le tableau plus large, englobant toutes les nations, dessiné dans l’alliance abrahamique en #Ge 12:1-3.

 

5 ¶  (47-6) Dieu monte au milieu des cris de triomphe, L’Éternel s’avance au son de la trompette.

 

Dieu monte au milieu des cris. Image de la présence de Dieu: après avoir livré bataille avec son peuple, il effectuait son ascension victorieuse en direction de sa résidence « immanente » sur la montagne de Sion et de sa résidence « transcendante » dans les cieux. Cette procession de l’arche de l’alliance était accompagnée de grands cris et de bruits de célébration (vv. #Ps 47:6-7).

 

6  (47-7) Chantez à Dieu, chantez ! Chantez à notre roi, chantez !

7  (47-8) Car Dieu est roi de toute la terre: Chantez un cantique !

8  (47-9) Dieu règne sur les nations, Dieu a pour siège son saint trône.

9  (47-10) Les princes des peuples se réunissent Au peuple du Dieu d’Abraham ; Car à Dieu sont les boucliers de la terre : Il est souverainement élevé.

 

les boucliers de la terre. Image parallèle aux « princes des peuples ». On peut y voir une analogie avec les dirigeants humains établis par le Dieu souverain (cf. #Ro 13:1-7) pour protéger les masses.

 

 

PSALMS 47 : 1 to 9 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (47-1) To the chief singer. Of the sons of Korah. Psalm. (47-2) All ye peoples, clap your hands. Push God to shouts of joy!

 

47: 1-10

The main concepts of #Ps 47 develop around keywords and phrases, eg "peoples" and "nations" (vv. #Ps 47: 2, #Ps 47: 4, #Ps 47: 8-9 ); "The earth" and "all the earth" (vv. 47: 3, #Ps 47: 8, #Ps 47: 9); "" King "and" to reign "(vv. #Ps 47: 3, #Ps 47: 7-9). The main message of this psalm is that God is the only ruler over all. From a structural point of view, two strophes full of adoration celebrate the universal kingship of the Eternal God, the Most High God.

I. 1st stanza: God as the victorious warrior (47: 2-6)

A. Call to Worship (47: 2)

B. Reasons to Worship (47: 3-6)

II. 2nd stanza: God as king-sovereign governor (47: 7-10)

A. Call to Worship (47: 7)

B. Reasons to Worship (47: 8-10b)

C. Code of worship (47: 10c)

You all, peoples. The call to worship is universal.

 

2 (47-3) For the LORD, the Most High, is fearful; He is a great King over all the earth.

3 (47-4) He subdues us nations, He puts nations under our feet;

 

He subjected us. Axiom for the past, present and future.

 

4 (47-5) He chooses us our inheritance, The glory of Jacob that he loves. - Pause.

 

He chooses us. New eternal truth. Cf. the election of Israel in # 7: 6ff; #Ps 135: 4. On the promised land as "inheritance", cf. # 32: 8-9; #Ps 105: 11. See the note on Ep 1: 4 {==> "Ep 1: 4"}; 1 Pi 1: 2 {==> "1P 1: 2"} for the doctrine of the election.

Ep 1: 4 4   https://www.chercherjesus-christ.com/news/ephesiens-1-01-a-23-ephesians-1-01-to-23-notes-john-macarthur/

1P 1: 2 https://www.chercherjesus-christ.com/news/a1-pierre-1-01-a-25-1-peter-1-01-to-25-notes-john-macarthur/

 

The glory of Jacob whom he loves. The "glory" or "pride" of Jacob also refers to the land of Canaan (cf. the term used as illustration in #Esa 13:19, then in #Esa 60:15, #Na 2: 3, etc.) . "What He Loves" is typical of divine, special and privileged love for the chosen people in the covenant (see #Mal 1: 2ss). The emphasis on God's covenant with Israel does not call into question the broader picture, encompassing all nations, drawn in the Abrahamic covenant in Gen. 12: 1-3.

 

5 ¶ (47-6) God ascended in the midst of the cry of triumph, and the LORD came forward to the sound of the trumpet.

 

God ascended amid shouts. Image of the presence of God: after having fought with his people, he made his victorious ascent towards his "immanent" residence on Mount Zion and his "transcendent" residence in heaven. This procession of the ark of the covenant was accompanied by loud cries and sounds of celebration (vv. 47: 6-7).

 

6 (47-7) Sing to God, sing! Sing to our king, sing!

7 (47-8) For God is king over all the earth: Sing a song!

8 (47-9) God reigns over the nations, God has for his holy throne seat.

9 (47-10) The rulers of the people shall gather themselves unto the people of the God of Abraham; For to God are the shields of the earth: He is loftily exalted.

 

The shields of the earth. Image parallel to the "princes of the peoples". An analogy can be seen with the human rulers established by the sovereign God (cf #Ro 13: 1-7) to protect the masses

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