SOPHONIE 03: 1 à 20 *** + ZEPHANIAH 03: 1 to 20 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

20/09/2016 13:08

SOPHONIE 03: 1 à 20 *** +
 

1 ¶  Malheur à la ville rebelle et souillée, À la ville pleine d’oppresseurs !

 

3:1-7 Après les jugements contre les nations, le prophète revint au malheur qui attendait Jérusalem. Étant donné le statut privilégié dont elle jouissait au sein des nations (cf. #Ex 19: 5), on était en droit d’attendre plus de cette ville.

 

2  Elle n’écoute aucune voix, Elle n’a point égard à la correction, Elle ne se confie pas en l’Éternel, Elle ne s’approche pas de son Dieu.

 

elle n’a point égard à la correction. Jérusalem n’allait pas tarder à comprendre que rejeter la discipline exercée par l’Éternel ne pouvait conduire qu’à la ruine (#Pr 5:23).

elle ne s’approche pas de son Dieu. L’Éternel avait établi sa résidence à Jérusalem, s’y rendant donc accessible (#De 4:7). Pourtant, ses habitants avaient refusé de s’approcher de lui en lui rendant un culte approprié.

 

3  Ses chefs au milieu d’elle sont des lions rugissants ; Ses juges sont des loups du soir qui ne gardent rien pour le matin.

 

3:3-5 Quatre sortes de dirigeants sont condamnés:

1° les « chefs » et

2° les « juges », c’est-à-dire les autorités politiques, assimilées à des animaux voraces sans cesse en quête de proies (cf. #Sop 1:8-9);

3° les « prophètes » et

4° les « sacrificateurs », c’est-à-dire les autorités spirituelles, qui avaient fait preuve d’infidélité envers le Dieu qu’elles étaient supposées représenter sur la terre.

 

Contrairement à ces dirigeants, Dieu n’avait jamais cessé de respecter les normes de la justice et de la loyauté.

 

4  Ses prophètes sont téméraires, infidèles ; Ses sacrificateurs profanent les choses saintes, violent la loi.

5  L’Éternel est juste au milieu d’elle, Il ne commet point d’iniquité ; Chaque matin il produit à la lumière ses jugements, Sans jamais y manquer ; Mais celui qui est inique ne connaît pas la honte.

6  J’ai exterminé des nations ; leurs tours sont détruites ; J’ai dévasté leurs rues, plus de passants ! Leurs villes sont ravagées, plus d’hommes, plus d’habitants !

 

3:6-7 Les désolations que l’Éternel faisait subir aux nations environnantes devaient servir d’avertissement à Juda; elles auraient dû ramener son peuple vers lui. Au lieu de cela, séduits par les fruits de la corruption, les habitants n’étaient jamais en retard pour commettre le péché, avec zèle et de façon délibérée.

 

7  Je disais : Si du moins tu voulais me craindre, Avoir égard à la correction, Ta demeure ne serait pas détruite, Tous les châtiments dont je t’ai menacée n’arriveraient pas ; Mais ils se sont hâtés de pervertir toutes leurs actions.

8 ¶  Attendez-moi donc, dit l’Éternel, Au jour où je me lèverai pour le butin, Car j’ai résolu de rassembler les nations, De rassembler les royaumes, Pour répandre sur eux ma fureur, Toute l’ardeur de ma colère ; Car par le feu de ma jalousie tout le pays sera consumé.

 

Le prophète passe ici du jour de l’Éternel historique, avec l’invasion de Juda par Babylone, au futur jour de l’Éternel. Il évoque la grande tribulation, où le Seigneur rassemblera les nations pour le jugement (cf. #Joe 3:1-2, #Joe 3:12-17 ; #Za 12:2-3 ; #Za 14: 2 ; #Mt 24: 21). Le reste des fidèles, probablement les « humbles » de #Sop 2:1-3, est exhorté à attendre avec foi qu’il accomplisse ses jugements.

 

9  Alors je donnerai aux peuples des lèvres pures, Afin qu’ils invoquent tous le nom de l’Éternel, Pour le servir d’un commun accord.

 

des lèvres pures. Un reste issu des nations, converti à l’Éternel, l’adorera en justice et en vérité (#Za 8:20-23 ; #Za 14: 16). Des paroles pures jaillissent d’un cœur purifié (cf. #Lu 6:45).

3:9-20 Cette section finale annonce la restauration et ses bénédictions pour le peuple de Dieu et pour les nations.

 

10  D’au-delà des fleuves de l’Éthiopie Mes adorateurs, mes dispersés, m’apporteront des offrandes.

 

Ils reviendront de lieux éloignés (cf. #Esa 11:11, #Esa 11:15-16 ; #Esa 27:13).

 

11  En ce jour-là, tu n’auras plus à rougir de toutes tes actions Par lesquelles tu as péché contre moi ; Car alors j’ôterai du milieu de toi ceux qui triomphaient avec arrogance, Et tu ne t’enorgueilliras plus sur ma montagne sainte.

 

3:11-13 Le Seigneur extirpera les orgueilleux et les impies (#Za 13:1-6) pour ne laisser que les hommes doux et humbles. La paix et la prospérité matérielle seront aussi leur lot, et ils jouiront tranquillement des riches bénédictions divines (#Joe 3:18-20 ; #Mi 4:4).

 

12  Je laisserai au milieu de toi un peuple humble et petit, Qui trouvera son refuge dans le nom de l’Éternel.

13  Les restes d’Israël ne commettront point d’iniquité, Ils ne diront point de mensonges, Et il ne se trouvera pas dans leur bouche une langue trompeuse ; Mais ils paîtront, ils se reposeront, et personne ne les troublera.

14 ¶  Pousse des cris de joie, fille de Sion ! Pousse des cris d’allégresse, Israël ! Réjouis-toi et triomphe de tout ton cœur, fille de Jérusalem !

 

3:14-20 Description de l’ère messianique, avec les bénédictions du millénium et la restauration.

 

15  L’Éternel a détourné tes châtiments, Il a éloigné ton ennemi ; Le roi d’Israël, l’Éternel, est au milieu de toi ; Tu n’as plus de malheur à éprouver.

 

3:15-17 Indication des raisons de se réjouir (v. #Sop 3:14): le jour du jugement d’Israël est derrière lui et le divin roi habite parmi son peuple. Le départ de l’Éternel, juste avant la destruction du temple par Nébucadnetsar, est décrit de façon frappante en #Ez 8:1-11:2 ; cependant, il reviendra pour régner en Seigneur et Messie, perspective si glorieuse qu’elle est répétée au v. 17.

 

16  En ce jour-là, on dira à Jérusalem : Ne crains rien ! Sion, que tes mains ne s’affaiblissent pas !

17  L’Éternel, ton Dieu, est au milieu de toi, comme un héros qui sauve ; Il fera de toi sa plus grande joie ; Il gardera le silence dans son amour ; Il aura pour toi des transports d’allégresse.

 

De même qu’un jeune marié prend plaisir en son épouse (cf. #Esa 62:4), de même le Seigneur prendra plaisir en son peuple, en qui il place toute sa joie (cf. #De 30:9 ; #Esa 54).

 

18  Je rassemblerai ceux qui sont dans la tristesse, loin des fêtes solennelles, Ceux qui sont sortis de ton sein ; L’opprobre pèse sur eux.

 

dans la tristesse, loin des fêtes solennelles. Incapable, en exil, de célébrer les fêtes traditionnelles (cf. #Ex 23:14-17), le reste pieux s’en désolera. Mais le Seigneur mettra fin à sa tristesse en lui faisant connaître la louange et la célébrité (v. #Sop 3:19).

 Les actes de restauration de Dieu

Sophonie 3:18-20

1. Je rassemblerai 3:18

2. J’agirai contre 3:19

3. Je délivrerai 3:19

4. Je recueillerai 3:19

5. Je ramènerai 3:20

6. Je ferai un sujet de louange 3:20

 

19  Voici, en ce temps-là, j’agirai contre tous tes oppresseurs ; Je délivrerai les boiteux et je recueillerai ceux qui ont été chassés, Je ferai d’eux un sujet de louange et de gloire Dans tous les pays où ils sont en opprobre.

 

3:19-20

en ce temps-là. C’est-à-dire lors du retour du divin roi, le Messie. Les Juifs seront alors rassemblés et deviendront une source de bénédiction pour le monde, remplissant ainsi leur destinée originelle (#De 26:18-19 ; #Esa 62:7).

 

20  En ce temps-là, je vous ramènerai ; En ce temps-là, je vous rassemblerai ; Car je ferai de vous un sujet de gloire et de louange Parmi tous les peuples de la terre, Quand je ramènerai vos captifs sous vos yeux, Dit l’Éternel.

 

ZEPHANIAH 03: 1 to 20 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Woe to the rebellious and polluted city, At the city full of oppressors!

 

3: 1-7 After judgments against nations, the Prophet returned to the misfortune that awaited Jerusalem. Given the privileged status it enjoyed in the nations (cf. #Ex 19: 5), we were entitled to expect more of this city.

 

2 She obeyed not the voice; she received not correction; she trusted not in the LORD, she drew not near to her God.

 

she received not correction. Jerusalem was soon to realize that reject the discipline exerted by the Lord could only lead to the ruin (#Pr 5:23).

it is not near to her God. The Lord had established his residence in Jerusalem, making it therefore accessible (# of 4: 7). Still, its inhabitants had refused to approach him by making him an appropriate worship.

 

3 Her princes within her are roaring lions; Her judges are evening wolves that leave nothing for the morning.

 

3: 3-5 Four kinds of leaders are condemned:

1 "leaders" and

2. "judges", that is to say the political, regarded as voracious animals constantly in search of prey (see #Sop 1: 8-9);

3. the "prophets" and

4. the "priests", that is to say, the spiritual authorities, which had shown disloyalty to the God they were supposed to represent on earth.

 

Unlike these leaders, God had never ceased to respect the norms of justice and loyalty.

 

4 Her prophets are light and treacherous Her priests have polluted the sanctuary, violate the law.

5 The LORD is righteous in her midst, He does no wrong; Every morning he forth to light his judgments, he faileth not; But the unjust knows no shame.

6 I have cut off nations; their towers are destroyed; I devastated their streets, most passersby! Their cities are destroyed, more men, more people!

 

3: 6-7 The desolation that the Lord had subjected the surrounding nations were to serve as a warning to Judah; they should have lead his people back to him. Instead, seduced by the fruits of corruption, the people were never late to commit sin, diligently and deliberately.

 

7 I said, If only you wanted fear me, Having regard to correction, thy dwelling would not be destroyed, and all the punishment that I threatened you would not arrive; But they rose early and corrupted all their doings.

8 ¶ Wait for me, saith the LORD in the day that I rise up to the prey: for my determination is to gather the nations, assemble the kingdoms, to pour on them my indignation, All my fierce anger; For by the fire of my jealousy all the earth shall be devoured.

 

The prophet going on here the day of the historic Lord, with the invasion of Judah by Babylon, the future day of the Lord. It evokes the great tribulation when the Lord will gather the nations for judgment (cf. #Joe 3: 1-2, #Joe 3: 12-17; #Za 12: 2-3; #Za 14: 2; #Mt 24: 21). The rest of the faithful, probably the "humble" of #Sop 2: 1-3, is urged to wait with faith that filled his judgments.

 

9 Then I turn to the people a pure language, that they may all call upon the name of the LORD, to serve him with one accord.

 

pure language. A remnant from the nations, converted to Jehovah's worship in justice and in truth (#Za 8: 20-23; #Za 14: 16). Pure words spring from a purified heart (cf. #Lu 6:45).

3: 9-20 This final section Announces Rehabilitation and blessings to God's people and nations.

 

10 From beyond the rivers of Ethiopia My daughter of my dispersed, shall bring mine offering.

 

They will come from distant places (cf. #Esa 11:11 #Esa 11: 15-16; 27:13 #Esa).

 

11 In that day you will not be ashamed for all thy doings, wherein thou hast transgressed against me; Because I will remove from your midst those who proudly exulting, And you do more you haughty in my holy mountain.

 

3: 11-13 The Lord will root out the proud and ungodly (#Za 13: 1-6), leaving only the meek and humble men. Peace and material prosperity will also be their lot, and they quietly enjoy the rich blessings of God (#Joe 3: 18-20; #Mi 4: 4).

 

12 I will leave in your midst a humble and poor people, and they shall trust in the name of the LORD.

13 The remnant of Israel will not do iniquity, nor speak lies, and it is not found in their mouth a deceitful tongue; But they graze, they shall rest, and no one will disturb them.

14 ¶ Shout for joy, O daughter of Zion! Pushes for joy, O Israel! Rejoice and exult with all your heart, O daughter Jerusalem!

 

3: 14-20 Description of the messianic era, with the blessings of the millennium and catering.

 

15 The LORD hath taken away thy judgments, he hath cast out thine enemy The king of Israel, the Lord is in your midst; You no longer fear evil.

 

3: 15-17 Indication of reasons to rejoice (v #Sop 3:14.): Judgment day Israel is behind him and the divine king lives among his people. The departure of the Lord, just before the destruction of the temple by Nebuchadnezzar, described vividly in #Ez 8: 1-11: 2; however, it will return to reign in the Lord and Messiah, glorious prospect that is repeated in verse. 17.

 

16 In that day it shall be said to Jerusalem: Fear not! Zion, that your hands do not weaken!

17 The LORD your God is in the midst of thee is mighty; He will rejoice over thee with joy; He will rest in his love; He will rejoice over you with singing.

 

Like a bridegroom delights in his wife (cf. #Esa 62: 4), and the Lord will take pleasure in his people, in which he places his joy (cf. # of 30: 9; #Esa 54).

 

18 I will gather them that are sorrowful for the solemn assembly, Those of thee; Stigma burden.

 

in sadness, the solemn assembly. Unable, in exile, to celebrate traditional festivals (see #Ex 23: 14-17), the pious rest in desolate. But the Lord will end its sadness by him of praise and fame (v. #Sop 3:19).

 God restoration acts

Zephaniah 3: 18-20

1. I will gather 3:18

2. I will act against 3:19

3. I will save 3:19

4. I gather 3:19

5. I will bring 3:20

6. I am a praise 3:20

 

19 Behold, at that time, I will act against all your oppressors; I will save the lame and gather those who were driven out, I will make them a praise and fame in every country where they are in reproach.

 

3: 19-20

during that time. That is to say upon return of the divine King, the Messiah. The Jews will be gathered and become a blessing to the world, fulfilling their original destiny (# of 26: 18-19; #Esa 62: 7).

 

20 In that time, I bring you In that time I gather you; For I will make you a subject of glory and praise among all the peoples of the earth, when I bring back your captivity before your eyes, saith the LORD.

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