ZACHARIE 13 : 1 À 9 + NOTES DE JOHN MACARTHUR *** ZECHARIAH 13 : 1 à 9

27/08/2016 11:03

ZACHARIE 13 : 1 À 9 + NOTES DE JOHN MACARTHUR ***

 

1 ¶  En ce jour-là, une source sera ouverte Pour la maison de David et les habitants de Jérusalem, Pour le péché et pour l’impureté.

 

source …  pour le péché et pour l’impureté. Description symbolique du moyen de purification: la mort expiatoire de celui qui a été percé pour nous (cf. #1Jn 1:7). C’est une allusion directe à la nouvelle alliance de #Jér 31:31-34 ; #Ez 36:25-32 ; #Ro 11:26-29. Ainsi, la tempête qui s’est déchaînée contre Israël après le Calvaire et qui a fait rage pendant de longs siècles prendra soudain fin, et le salut transformera le péché en justice, dans le bonheur et la gloire du royaume de Jésus, le Messie.

maison de David …  habitants de Jérusalem. Le caractère complet de cette purification est souligné par son impact à la fois sur les notables et sur le petit peuple.

 

2  En ce jour-là, dit l’Éternel des armées, J’exterminerai du pays les noms des idoles, Afin qu’on ne s’en souvienne plus ; J’ôterai aussi du pays les prophètes et l’esprit d’impureté.

 

l’esprit d’impureté. Les agents de l’idolâtrie étaient les faux prophètes, mais la puissance spirituelle qui les animait était démoniaque. Les esprits méchants qui donnent leur énergie aux faux prophètes sont impurs, parce qu’ils haïssent Dieu et la piété et entraînent leurs victimes dans l’impureté morale et la fausse religion (cf. #De 32:17 ; #1R 22:19-23 ; #Ps 106:34-39 ; #1Co 10:20).

13:2-6 Quand Christ reviendra purifier Israël de ses souillures, il le purifiera aussi des tromperies des faux prophètes et de leur religion démoniaque.

 

3  Si quelqu’un prophétise encore, Son père et sa mère, qui l’ont engendré, lui diront : Tu ne vivras pas, car tu dis des mensonges au nom de l’Éternel ! Et son père et sa mère, qui l’ont engendré, le transperceront Quand il prophétisera.

 

Grâce au salut, qui purifiera le peuple et lui donnera l’amour pour Dieu et pour sa vérité, la répugnance vis-à-vis des fausses prophéties sera plus forte que les sentiments humains naturels, de sorte que même un père et une mère seront prêts à mettre leur propre fils à mort pour cause d’apostasie (cf. #De 13:6-9, #De 13:12-15 ; #De 18:18-22). Ce v. constitue un rappel sévère de ce que Dieu pense des hommes qui déforment la vérité et de la façon dont il les châtiera finalement.

 

4  En ce jour-là, les prophètes rougiront de leurs visions Quand ils prophétiseront, Et ils ne revêtiront plus un manteau de poil pour mentir.

 

13:4-5

un manteau de poil. Du fait des mesures sévères adoptées, les faux prophètes cesseront de porter les habits traditionnels du prophète (cf. #2R 1:8 ; #Mt 3:4). Ils chercheront toujours à propager leurs mensonges inspirés par le diable, mais de façon clandestine (cf. #Jér 22: 22 ; #Mi 3:7), et ils refuseront de se présenter comme des prophètes.

 

5  Chacun d’eux dira : Je ne suis pas prophète, Je suis laboureur, Car on m’a acheté dès ma jeunesse.

6  Et si on lui demande : D’où viennent ces blessures que tu as aux mains ? Il répondra : C’est dans la maison de ceux qui m’aimaient que je les ai reçues.

 

ces blessures que tu as aux mains. Il ne peut y avoir, ici, une allusion au Messie. Ce v. poursuit la description de la conduite des faux prophètes commencée au v. 4. Quand les faux prophètes nieront toute association avec les pratiques païennes, d’autres les mettront au défi d’expliquer l’origine de leurs blessures suspectes. Les faux prophètes se faisaient des incisions pour susciter une extase favorable à la prophétie pendant les rituels idolâtriques (cf. #Lé 19: 28 ; #De 14: 1 ; #1R 18: 28 ; #Jér 16: 6 ; #Jér 48:37), mais ils prétendront que leurs cicatrices s’expliquent par des attaques subies de la part de leurs amis. Voir l’introduction, questions d’interprétation. https://www.chercherjesus-christ.com/news/zacharie4/

 

7 ¶  Épée, lève-toi sur mon pasteur Et sur l’homme qui est mon compagnon ! Dit l’Éternel des armées. Frappe le pasteur, et que les brebis se dispersent ! Et je tournerai ma main vers les faibles.

 

mon berger …  mon compagnon! Dieu parlait du vrai berger, de l’homme puissant qui lui est intimement associé, et il présenta ainsi Christ comme son égal, affirmant sa divinité (cf. #Jn 1:1 ; #Jn 10:30 ; #Jn 14: 9).

Frappe le berger. en #Za 11:17, c’était le berger insensé qui était frappé; il s’agit maintenant du bon berger (cf. #Za 12:10), dont la mort avait été prévue par Dieu dès avant la fondation du monde (cf. #Esa 53:10 ; #Ac 2:23 ; #1Pi 1:18-20).

que les brebis se dispersent.  {==> "Mt 26:31" Jésus employa le même mot grec qu’en #Mt 24: 10 (« succomberont »), où il décrivait la chute et la trahison spirituelles des temps de la fin. Cependant, ici, Jésus parlait d’une chute qui n’avait pas la gravité d’une apostasie complète et finale. Dans un moment de peur bien charnel, les disciples désavouèrent Christ (v. #Mt 26:34), mais il avait prié pour que leur foi ne défaille pas (#Lu 22: 32 ; #Jn 17:9-11), et sa prière fut exaucée. Jésus cite ici #Za 13: 7};  {==> "Mr 14: 27" Le verbe peut aussi se traduire par « chuter » et renvoie à la défaillance temporaire des disciples dans leur fidélité à Jésus.},  où Jésus applique cette prophétie aux disciples après son arrestation (#Mt 26:56 ; #Mr 14: 50), y compris au reniement de Pierre (#Mt 26:33-35, #Mt 26:69-75).

 

les faibles. Même sens que « les plus misérables du troupeau » (#Za 11:7). C’est une allusion au reste croyant, aux Juifs fidèles au Messie après sa crucifixion. La préposition « vers » peut être traduite « contre ». La phrase signifiait alors que ces Juifs auraient à subir la persécution, ce qui fut effectivement le cas (cf. #Jn 15: 18, #Jn 15: 20 ; #Jn 16: 2 ; #Ja 1:1). Elle peut aussi être traduite « sur » et renvoyer à la protection accordée par Dieu.

13:7-9 Zacharie passa des faux prophètes blessés dans la maison de leurs « amis » au vrai prophète (Jésus), blessé dans la maison de ses amis (Israël). Dans cette courte section, il mêla des événements relatifs à la première venue de Christ (v. #Za 13: 7) et à la seconde (vv. #Za 13:8-9), évoquant la crucifixion de Christ (v. #Za 13: 7) et le reste juif lors de son retour (vv. #Za 13:8-9).

 

8  Dans tout le pays, dit l’Éternel, Les deux tiers seront exterminés, périront, Et l’autre tiers restera.

 

les deux tiers …  l’autre tiers. Seule une partie du peuple d’Israël restera fidèle à Christ et vivra dans les derniers jours. Les survivants spirituels constitueront le reste qui contemplera Christ dans un esprit de repentance, lors de son retour (cf. #Za 12:10-13:1). Parmi eux figureront ceux qui composeront les 144 000 (cf. #Ap 7:4). Ils représenteront les brebis, dans le jugement des brebis et des boucs qui suivra le retour de Christ, et ils entreront vivants dans le royaume (cf. #Esa 35:10 ; #Jér 30:11 ; #Mt 25:31-46).

 

9  Je mettrai ce tiers dans le feu, Et je le purifierai comme on purifie l’argent, Je l’éprouverai comme on éprouve l’or. Il invoquera mon nom, et je l’exaucerai ; Je dirai : C’est mon peuple ! Et il dira : L’Éternel est mon Dieu !

 

il dira. Du sein de sa purification par le feu, le reste élu d’Israël verra Jésus-Christ, son Messie, et le reconnaîtra comme son Sauveur et son Seigneur. Israël sera ainsi sauvé et retrouvera une relation d’alliance avec l’Éternel.

 

ZECHARIAH 13 : 1 à 9

1 ¶ In that day there shall be a fountain opened to the house of David and the inhabitants of Jerusalem for sin and for uncleanness.

 

... source for sin and for uncleanness. Symbolic description of the means of purification: the atoning death of the one who was pierced for us (cf. 1 Jn # 1: 7). This is a direct allusion to the new alliance # Jer 31: 31-34; #Ez 36: 25-32; #Ro 11: 26-29. Thus, the storm that was unleashed against Israel after Calvary and that has raged for centuries suddenly ends, and salvation will transform sin to justice in the happiness and glory of the kingdom of Jesus, the Messiah.

house of David ... the inhabitants of Jerusalem. The comprehensive nature of this purification is emphasized by its impact on both the leaders and the common people.

 

2 In that day, saith the LORD of hosts, I will cut off the names of idols, and they shall no more be remembered; I will take the country as the prophets and the spirit of impurity.

 

the spirit of impurity. idolatry agents were false prophets, but spiritual power that animated them was demonic. Evil spirits that give them energy to the false prophets are impure, because they hate God and piety and lead their victims into moral impurity and false religion (see # of 32:17; # 1R 22: 19- 23; #PS 106: 34-39; # 1 Cor 10:20).

13: 2-6 When Christ returns cleanse Israel of its impurities, it also cleanse the deceptions of false prophets and their demonic religion.

 

3 If anyone still prophesies, his father and his mother that begat, tell him: Thou shalt not live, for you speak lies in the name of the Lord! And his father and his mother that begat him through when he prophesies.

 

Thanks to salvation, which will purify the people and give it the love for God and his truth, vis-à-vis reluctance of false prophecies will be stronger than the natural human feelings, so even a father and a mother will willing to put their own son to death because of apostasy (see # of 13: 6-9 # of 13: 12-15; # of 18: 18-22). This v. is a stark reminder of what God thinks of the men who distort the truth and how he eventually punish.

 

4 In that day, the prophets shall be ashamed of their visions when they prophesy, and they no longer be of an hairy garment to deceive.

 

13: 4-5

a hairy garment. Because of the severe measures adopted, false prophets cease to wear the traditional clothes of the prophet (cf. 2R # 1: 8; #Mt 3: 4). They always seek to spread their lies inspired by the devil, but clandestinely (see # Jer 22: 22; #Mi 3: 7), and they will refuse to present themselves as prophets.

 

5 Each will say, I am no prophet, I am a farmer, because I was from my youth.

6 And if one asks him, What are these wounds in thine hands? He will answer: This is the house of those who loved me as I received them.

 

these wounds in thine hands. He can not be here an allusion to the Messiah. This v. continues the description of the conduct of false prophets begun in v. 4. When the false prophets deny any association with pagan practices, others will challenge them to explain the origin of their suspicious injuries. False prophets were making incisions to create a favorable prophecy in ecstasy during the rituals idolatrous (cf. Lev 19 # 28; # of 14: 1; # 1R 18: 28; # Jer 16: 6; Jer # 48: 37), but they claim that their scars are explained by sustained attacks by their friends. See the introduction, questions of interpretation. https://www.chercherjesus-christ.com/news/zacharie4/

 

¶ 7 Sword, arise against my shepherd, against the man who is my companion! Saith the LORD of hosts. Strike the shepherd, and the sheep will be scattered And I will turn my hand to the weak.

 

my shepherd ... my companion! God spoke of the true shepherd, the powerful man who is closely associated with it, and thus presented Christ as his equal, claiming his divinity (cf. #Jn 1: 1; 10:30 #Jn; #Jn 14: 9) .

Strike the shepherd. #Za in 11:17, was the foolish shepherd who was hit; it is now the good shepherd (cf. #Za 12:10), whose death was planned by God before the foundation of the world (cf. #Esa 53:10; #AC 2:23; 1 Peter 1 # : 18-20).

the sheep will scatter. {==> "Mt 26:31" Jesus used the same Greek word that #Mt 24: 10 ( "succumb"), where he described the fall and spiritual treason of the end of time. However, here, Jesus spoke of a fall that had not the severity of a full and final apostasy. In a moment of carnal fear, followers disavowed Christ (v #Mt 26:34.), But he had prayed that their faith may not fail (#Lu 22: 32; #Jn 17: 9-11), and his prayer was answered. Jesus quotes here #Za 13: 7}; {==> "Mr 14: 27" The verb can also be translated as "falling" and refers to the temporary failure of the disciples in their faithfulness to Jesus.}, Where Jesus applied this prophecy to the disciples after his arrest (26 #Mt : 56; #Mr 14: 50), including the denial of Peter (#Mt 26: 33-35, #Mt 26: 69-75).

 

the weaks. Same as "the poor of the flock" (#Za 11: 7). This is an allusion to the believing remnant, the faithful Jews the Messiah after his crucifixion. The preposition "to" can be translated "against". The sentence then meant that these Jews would have to suffer persecution, which was indeed the case (cf. #Jn 15: 18 #Jn 15: 20; #Jn 16: 2; #Ja 1: 1). It can also be translated "on" and refer to the protection granted by God.

13: 7-9 Zechariah passed false prophets wounded in the house of their "friends" the true prophet (Jesus) was wounded in the house of his friends (Israel). In this short section, he mixed events relating to the first coming of Christ (v #Za. 13: 7) and second (13 #Za vv. 8-9), referring to the crucifixion of Christ (v #. Zech 13: 7) and the Jewish rest upon his return (vv #Za. 13: 8-9).

 

8 Across the country, says the Lord, two-thirds will be cut off and perish, and one third will remain.

 

two thirds ... the other third. Only part of the people of Israel will remain faithful to Christ and live in the last days. Spiritual survivors who form the rest contemplate Christ in a spirit of repentance, on his return (cf. #Za 12: 10-13: 1). Among them will be those who will make up the 144,000 (cf. #Ap 7: 4). They will represent the sheep, in the judgment of the sheep and the goats that will follow Christ's return and will come alive in the kingdom (cf. #Esa 35:10; Jer 30:11 #; #Mt 25: 31-46) .

 

9 I will bring the third into the fire, and will refine them as silver is refined, and test them as gold is tried. They will call my name, and I will answer; I will say, It is my people! And he will say, The Lord is my God!

 

he will say. Breast purification by fire, the rest of Israel elected will see Jesus Christ, the Messiah, and recognize it as his Saviour and Lord. Israel will be saved and thus regain a covenant relationship with the Lord.

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